تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷

مریم حدادی: ۱۸ سالگی مرز جداشدن از حمایت کامل خانواده و استقلال است. این جدا شدن به روش‌های مختلفی اتفاق می‌افتد؛ برای عده‌ای با ازدواج، عده‌ای‌با سربازی، عده‌ای با کار و عده‌ای هم با ورود به دانشگاه و شروع زندگی خوابگاهی.

زندگي خوابگاهي براي همه آنهايي كه تجربه‌اش را دارند سال‌ها بعد تبديل به بهترين خاطرات زندگي مي‌شود؛ خاطراتي كه گاهي لبخند و خنده به لب مي‌آورد و گاهي حسرت روزهاي خوب گذشته. اما در پس همين ‌خاطرات خوش خيلي‌ها از روزهاي اول ورود به خوابگاه به‌خوبي ياد نمي‌كنند و ترس‌ها و اضطراب‌هاي آن دوران را هميشه به ياد دارند؛ روزهايي كه طول مي‌كشد تا افراد خودشان را با شرايط موجود تطبيق بدهند. تعداد اين روزها هم بستگي به روحيه و مهارت شخص دارد. آيا شما مي‌دانيد كه براي ورود به خوابگاه بايد چه مهارت‌هايي داشته باشيد؟

  • شوك اول

ثبت‌نام كرده‌ايد و وارد خوابگاه شده‌ايد و مي‌بينيد كه شما مانده‌ايد و در و ديوار خوابگاه با يك سري وسايل شخصي كه بايد در يكي‌دو كمد محدود جايي براي آنها پيدا شود. در اين ميان نخستين چيزي كه همان شب اول برايتان سخت و دردناك خواهد بود جداشدن از خانواده است. براي شما كه تا همين چند ساعت پيش در كنارشان بوده‌ايد، اين شرايط كمي دشوار و تا حدودي بغض‌آور است. به محوطه خوابگاه برويد و كمي هواي آزاد را به درون ريه هاببريد. خودتان را با كارها و مسئوليت‌هايتان سرگرم كنيد؛ مثلا توي يك دفترچه جيبي كوچك كارهايي را كه بايد انجام دهيد يادداشت كنيد. مثلا براي اينكه نانوايي‌هاي اطراف خوابگاه را بشناسيد برنامه‌ريزي كنيد. اگر هنوز احساس ناخوشايند بغض كردن داريد گوشه‌اي از همان دفترچه روي كاغذ درددل تان را بنويسيد. كمي آرام‌تر مي‌شويد.با خودتان بگوييد اول نفري نيستيد كه وارد اين مسير شده است. قبل از شما هم هزاران نفر در خوابگاه زندگي كرده‌اند و زنده مانده‌اند؛ پس شما هم مي‌توانيد. كافي است فقط چند‌ماه اول را تاب بياوريد.

  • اينجا بايد زندگي كرد

بعد از گذراندن كلاس‌هاي روزانه دوباره بايد به خوابگاه برگرديد. حالا اينجا حكم خانه شما را دارد؛ با اين تفاوت كه افراد زيادي در كنار شما هستند كه مجبوريد آنها را تحمل كنيد. پس تلاش داشته باشيد در آن زندگي كنيد. شما در خوابگاه مي‌توانيد با افراد زيادي دوست شويد كه شبيه شما هستند؛ هم از نظر ديني و اعتقادي و هم از نظر اجتماعي و خانوادگي. منزوي نباشيد و سخت نگيريد، زندگي در جريان است. با افراد در كارهاي خوابگاه تعامل داشته باشيد؛ مثلا برنامه نظافت هفتگي را از بقيه‌هم‌خوابگاهي‌ها بپرسيد و آن روزي كه با برنامه‌تان سازگاري بيشتر دارد محيط اتاق و خوابگاه را نظافت كنيد.

  • وظايف شرعي خودتان را پرس و جو كنيد

اولين و مهم‌ترين چيزي كه بايد حواس‌تان به آن باشد احكام شرعي و ديني شما بعد از دانشجو شدن است. شرايط خوابگاهي بودن شما و فاصله زماني كه به خانه مي‌رويد و دوباره به شهر محل تحصيل برمي‌گرديد در نوع حكمي كه بايد طبق آن عمل كنيد متفاوت است. براي پيدا كردن حكم درست و فهميدن وظيفه شرعي خودتان درباره احكام نماز و روزه و ... مي توانيد به دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها مراجعه كنيد. ضمن اينكه حتما پيش‌نماز مسجد دانشگاه هم مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند.

  • حساس نشويد

احتمالا بيشترين مشكل شما در خوابگاه مربوط به زمان‌هايي است كه مي‌خواهيد درس بخوانيد و بقيه هم‌اتاقي‌ها هركدام به كاري مشغول هستند. شايد شما نتوانيد در فضايي كه هر فردي مشغول به كاري است، تمركز لازم را براي درس خواندن داشته باشيد. پس به بقيه سخت نگيريد. هر اندازه كه شما در استفاده از اتاق سهم داريد بقيه هم حق استفاده دارند. ديگران را مجبور نكنيد آنطور كه شما دلتان مي‌خواهد رفتار كنند. از همين روزهاي اول زندگي خوابگاهي، گوشه و كنار دنج خوابگاه را براي درس خواندن پيدا كنيد. نمازخانه، محوطه خوابگاه، اتاق مطالعه و... مي‌تواند جاهاي دنجي باشد كه شما براي خلوت و سكوت خودتان كشف مي‌كنيد.

  • منظم باشيد

خوابگاه خانه شماست؛ بايد همانطور كه در خانه منظم بوده‌ايد اينجا هم نظم را رعايت كنيد. يك چك ليست گروهي تهيه كنيد و بر حسب ساعات خالي‌تان در هر روز مشخص‌كنيد كه هر كس چه كارهايي را به‌عهده بگيرد. ليست مورد نظر را در پررفت‌وآمدترين‌ قسمت اتاق‌تان نصب كنيد تا همه افراد اتاق شما طبق همين برنامه روزها و كارها و وظايف خودشان را به‌خاطر بسپارند.

  • گرسنه نمانيد

سلف همه دانشگاه‌ها به شما امكان رزرو كردن غذا را مي‌دهند. بعضي از دانشگاه‌ها از حساب كاربري اينترني اين كار را انجام مي‌دهند و بعضي با دستگاه‌هايي كه در خود سلف وجود دارد؛ در هر صورت خيلي زود ياد بگيريد كه چطور بايد غذاي هر روزتان را رزرو كنيد. اگر فراموش كنيد بايد هزينه‌اي 3 تا 4 برابر هزينه درنظر گرفته شده پرداخت كنيد. يك ظرف استيل كوچك دردار هم داشته باشيد براي وعده‌هايي كه مي‌خواهيد غذا به خوابگاه بياوريد. در اين صورت مي‌توانيد غذا را گرم كنيد و هزينه ظرف يك‌بارمصرف هم پرداخت نكنيد؛ علاوه بر اينكه غذاي وعده قبلي را اسراف نكرده‌ايد.

  • حواستان به جيب‌تان باشد

اين روزها براي شما نشانه بزرگ‌شدن و استقلال است و به‌خاطر همين روزهاي مهمي به شمار مي‌رود. بالا بردن سطح سواد مالي در اين شرايط و مديريت هزينه‌ها مي‌تواند مصداقي از استقلال و بزرگ‌شدن شما باشد. بايد توانايي و مهارت مديريت مالي را داشته باشيد تا هزينه‌ها و دخل و خرج‌تان را مديريت كنيد و از اول‌ماه تا آخر‌ماه كه خانواده لطف مي‌كند و مبلغي را در اختيار شما قرار مي‌دهد آن را به مرور و با برنامه خرج كنيد. رفته‌رفته توانايي‌هاي علمي شما بيشتر از قبل مي‌شود و خودتان مي‌بينيد كه براي كسي كه واقعا بخواهد از استعدادهاي خودش استفاده كند، هميشه كار هست. از كارهاي دانشجويي كوچك شروع و به پيشرفت‌هاي معقول فكر كنيد.

  • آرامشگاه دانشگاه

خوابگاه‌ها، گروه‌هاي خودگردان مذهبي و فرهنگي دارند كه حضور در برنامه‌ها و فعاليت‌هاي آنها ساعات خالي زندگي خوابگاهي شما را به بهترين شكل پر مي‌كند. سخنراني‌هاي مذهبي، اعتكاف‌ها، جشن‌ها و مراسم‌هاي عزاداري هميشه فرصت خوبي براي تخليه‌شدن از غم و ناراحتي و دريافت انرژي دوباره براي زندگي است. معمولا شلوغ‌ترين قسمت دانشگاه مسجد آن است. با پيگيري برنامه‌هاي مساجد و كانون‌هاي فرهنگي و مذهبي و شركت در آنها مي‌توانيد در ميان هياهوي زندگي‌ روزمره، چند ساعتي را با خدا خلوت كنيد و با توسل به اهل‌بيت (عليهم‌السلام) ذهن و قلب‌تان را به آرامش برسانيد.

  • به شايعات توجه نكنيد

بعضي‌ها عادت دارند از هر چيزي يك غول بزرگ بسازند يا بعضي چيزها را دور از دسترس و نرسيدني جلوه دهند. احتمالا در خوابگاه هم از اين دسته آدم‌ها پيدا مي‌شود؛ افرادي كه مدام از استادان بد مي‌گويند يا درباره غذاي دانشگاه و خوابگاه خاطره‌هاي ناخوشايندي تعريف مي‌كنند و يا فضاي زندگي خوابگاهي را براي شما سياه و غيرقابل تحمل جلوه مي‌دهند. به اين افراد توجه نكنيد. به آنها لبخند بزنيد و از كنارشان رد شويد. اجازه ندهيد اين تصورات در ذهن شما موجب منفي‌بافي از شرايط شود.

  • از شهر جديد بازديد كنيد

حالا كه فرصتي پيش آمده تا چند سالي در شهرديگري زندگي كنيد، از اين فرصت نو استقبال كنيد و اين شهر و آداب و رسومش را بشناسيد. طبيعت خاص منطقه را از دست ندهيد. غذاهاي محلي را هم حتما امتحان كنيد و طرز تهيه و پخت آنها را هم ياد بگيريد. از آداب و رسوم بومي آنجا عكس بگيريد، درباره آنها بنويسيد و... .

  • هر هفته به خانه نرويد!

هنوز دلتنگ خانواده‌تان هستيد؟! حق با شماست. اما بهترين راه‌حل اين نيست كه هر هفته به شهرتان برويد. اين كار وقت و انرژي خيلي زيادي از شما مي‌گيرد و تمركز شما را براي درس‌خواندن از بين مي‌برد.
به ياد داشته باشيد كه شما اين شهر و دانشگاه را انتخاب كرده‌ايد كه درس بخوانيد نه اينكه در رفت و آمد باشيد.

البته منظورمان اين نيست كه كلا دور خانواده را خط بكشيد. حتما تماس‌هاي تلفني مداوم با آنها داشته باشيد و بازه‌هاي زماني مشخصي هم براي ديدار حضوري با آنها تعريف كنيد. بسته به حجم درس‌ها، اين بازه زماني مي‌تواند از 2 هفته تا يك ماه باشد.

  • يك گلدان براي خودتان بخريد

يك گلدان كوچك براي خودتان بخريد و در اتاق‌تان قرار دهيد؛ رسيدگي به آن در روحيه شما و بقيه هم‌اتاقي‌ها اثر مثبت خواهد گذاشت.

  • از امكانات استفاده كنيد

دانشگاه‌ها بسته به نوع محوطه و فضايي كه در اختيار دارند، امكانات تفريحي خاصي را براي دانشجويان خود فراهم مي‌كنند‌؛ استخر، مجموعه دوچرخه‌سواري، زمين فوتبال و واليبال و... . با پرداخت كمترين هزينه مي‌توانيد از اين امكانات استفاده كنيد.

  • سال‌بالايي‌هاي مهربان

سال‌بالايي‌هاي خوابگاه، همان‌هايي كه خيلي عادي به اين روزهاي شما نگاه مي‌كنند و ياد گرفته‌اند كه خيلي عادي در خوابگاه زندگي كنند، تجربيات مهمي درباره خوابگاه و دانشگاه دارند. يك نفر دلسوز از سال‌بالايي‌ها را پيدا كنيد و از او در درس و انتخاب واحد و... كمك بگيريد.