همشهری دو - علی سبزی‌مراد: کسب و کارهای فیزیکی یا کسب و کارهای آنلاین؟ کدامیک بهتر و پرسودتر است؟

براي ايجاد هر كاري، بايد زيرساخت و شرايط لازم را به‌وجود آوريم. براي برخي از كسب و كارهاي فيزيكي بايد مجوزهاي لازم را اخذ كنيم. مثلا بايد شركت ثبت كنيم، برند مورد نظر خود را ثبت كنيم. دفتر و كارگاه اجاره كنيم.

پروانه بهداشت و پروانه توليد بگيريم.پرسنل استخدام كنيم و...؛ اما براي كسب و كارهاي آنلاين، به اغلب موارد بالا نيازي نيست و مي‌توان در منزل و اتاق شخصي خود، يك شغل مناسب و خوب با درآمد بالا راه‌اندازي كرد.

  • چه مدت زماني طول مي‌كشد تا به درآمد برسيم؟

در كسب و كارهاي فيزيكي حداقل 6 الي 8‌ماه طول مي‌كشد تا مجوزهاي لازم را اخذ كنيم و بعد محصول يا محصولاتمان را توليد و به بازار عرضه كنيم اما در كسب و كارهاي آنلاين قضيه فرق مي‌كند چرا كه مي‌توانيم از عنصر زمان، بهترين استفاده را ببريم. به‌طوري كه بعد از ‌ماه دوم مي‌توانيم به حداقل درآمد برسيم.

  • چه مقدار سرمايه لازم است؟

براي راه‌اندازي كسب و كارهاي فيزيكي، جداي هزينه‌هاي ثبت شركت و برند و رهن دفتر و كارگاه و... حداقل 3 الي 10ميليون تومان سرمايه براي خريد دستگاه و مواداوليه جهت اجراي طرح لازم است اما براي راه‌اندازي كسب و كارهاي آنلاين كمتر از 200هزار تومان سرمايه براي خريد‌هاست و دامنه لازم داريد.

كدام كسب و كار انرژي و حوصله بيشتري لازم دارد؟ در كسب و كارهاي فيزيكي بايد با ادارات، افراد مختلف، پرسنل و... كار كنيد و از طرفي با مديريت كردن كارگاه و مجموعه توليدي، وضعيت بازار، مشتريان، نمايندگي‌ها، بانك‌ها و... انرژي زيادي از شما گرفته خواهد شد. اما در كسب و كارهاي آنلاين به تعبيري تصدي‌گري و كار اجرايي بسيار پايين مي‌آيد و بلكه حذف مي‌شود. خودتان هستيد و مديريت وقت و انرژي.

در كسب و كارهاي فيزيكي بايد در هواي سرد و گرم، روزانه حداقل 8 ساعت كار كنيد ولي در كسب و كارهاي آنلاين، نيازي نيست به خارج از خانه برويد، مي‌توانيد تنها يا در كنار خانواده كار كنيد.