یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - بهاره آقایی: صنعت طلا و جواهر ایران هنوز سنتی است اما این روزها بازار دارد از حالت سنتی به تولیدات نوین مهاجرت می‌کند؛ آن هم محصولاتی که از پیش با نرم‌افزار طراحی شده‌ و سپس براساس کشش بازار تولید شده‌اند؛ محصولاتی که دیگر کار دست نیستند بلکه محصول فکر طراح، پرینتر سه‌بعدی و ساخت دقیق صنعتی هستند.

نرم‌کردن طلا، با نرم‌افزار!

 البته با وجود اينكه ما، هم به دستگاه‌هاي جديد مجهزيم و هم طراحان و طلاسازان خبره‌اي داريم هنوز هم در بازار رقابتي جايگاه لازم را پيدا نكرده‌ايم و گاهي هزينه وارد كردن يك انگشتر از توليد آن پايين‌تر مي‌شود. سيدمحمد مرتضوي يكي از طراحان با تجربه اين صنعت، نكته‌هايي از زير و بم اين رشته براي ما مي‌گويد؛ شايد شما، نخستين كسي باشيد كه بازار رقابتي را به‌گونه‌اي پيش ببريد كه محصولات ايراني در اين بازار برنده باشند و پرخريدار!

  • برآورد راه‌اندازي يك كارگاه كوچك

به‌دليل گران بودن تجهيزات اوليه توليد طلا و جواهر، اين كار در سطح محدود كمي سخت است، مگر اينكه كسي بخواهد در خانه خود در حد گرفتن تعدادي سفارش آن را شروع كند. كارهاي سفارشي به 2‌شيوه قابل انجام است، يكي شيوه نوين و ديگري شيوه سنتي. در اين شيوه فرد بايد طلا و جواهرسازي با دست را ابتدا ياد بگيرد، سپس تعدادي ابزار و مواداوليه تهيه كند و كارهايي را كه سفارش گرفته ساخته و تحويل دهد. سرمايه اوليه‌اي كه چنين كاري نياز دارد برابر۴۰ تا۵۰ ميليون تومان است. اما اگر كسي بخواهد به شيوه جديد اين كار را شروع كند، بايد يك كامپيوتر داشته‌باشد و در كلاس‌هاي طراحي كامپيوتري طلا و جواهر شركت كند. هزينه اين كلاس‌ها ۲‌تا‌۳‌ميليون تومان است و نزديك به 6‌ماه زمان مي‌برد. بعد از اين دوره، فرد مي‌تواند وارد بازار كار شود؛ براي يك شركت كار كند يا اگر بخواهد اين كار را در خانه شروع كند مي‌تواند طراحي طلا انجام دهد و سپس فايل سه‌‌بعدي آن را به فروش برساند. اين روش، با كمتر از۱۰‌ميليون تومان قابل انجام است. شركت‌هاي بزرگ از طريق پرينتر‌هاي سه‌بعدي اين فايل را پرينت گرفته و محصول نهايي را به فروش مي‌رسانند. اما اگر مايل باشيد پرينتر سه‌بعدي را هم خريداري كنيد، قيمت آن از ۳۰‌تا‌۴۰‌ميليون تومان شروع مي‌شود كه البته اين قيمت در دنيا رو به كاهش است.

  • سنتي يا نوين،‌ كدام روش؟

توصيه كارشناس ما اين است كه روش‌هاي جديد مدرن را انتخاب كنيد. در واقع كار طراحي طلا را در پيش بگيريد زيرا بازار خوبي دارد و در اين صورت، امكان آن را داريد كه با شركت‌هاي داخلي و خارجي هم كار كنيد كه البته براي اين كار بايد زبان انگليسي را تا حدي بلد باشيد و با قلق بازار‌ طلا و جواهر دنيا هم آشنا باشيد. اگر از طريق سنتي بخواهيد كار طلاسازي انجام دهيد بايد نزديك به 2 سال تجربه كسب كرده و بعد وارد بازار شويد درحالي‌كه كار با كامپيوتر بسيار راحت‌تر است و از سرعت و دقت بالايي برخوردار است و همچنين هزينه راه‌اندازي كمتري دارد. روش طراحي نرم‌افزاري در ايران در حال پيشرفت است. خوب است بدانيم كه مصرف طلا در كشور ما، رتبه پنجم يا ششم در سطح دنياست. ضمن اينكه خريد طلا در ايران، براي مردم حكم سرمايه‌گذاري را دارد. اين رشته برخلاف رشته‌هاي ديگر كه بازار كارشان اشباع شده، هنوز جاي كار دارد و حتي اگر كسي 5 سال ديگر هم در آن قدم بگذارد باز هم جلوست و مسير خوبي را انتخاب كرده است.

  • گرايش‌هاي تحصيلي مناسب

اصلي‌ترين گرايشي كه از طريق آن مي‌توان به اين حرفه وارد شد و خيلي سريع آن را ياد گرفت طراحي صنعتي است. زيرا دانشجويان در آن، واحدهايي مثل هنرهاي تجسمي، عكاسي و كار با نرم‌افزار‌هاي سه‌بعدي را مي‌گذرانند كه دقيقا با اين حرفه مرتبط است. رشته‌هاي ديگري كه مي‌توانند وارد اين حرفه شوند، رشته‌هاي هنري، صنايع‌دستي، نقاشي، رشته‌هاي كامپيوتري، عمران، معماري و حتي زبان انگليسي است. با توجه به تجاربي كه ما در اين چند سال در زمينه آموزش پيدا كرده‌ايم، اين رشته‌ها در طراحي طلا و جواهر موفق‌تر بوده‌اند اما بايد بدانيد كه مهم‌ترين دليل موفقيت در اين كار، علاقه به اين رشته است.

  • نرم‌افزارهاي مورد نياز چيست؟

نام نرم‌افزاري كه با آن كار مي‌كنند، «جم ويژن ماتريكس» است كه شاخه‌اي از نرم‌افزار راينوسروس است كه براي طراحي سه‌بعدي عمومي استفاده مي‌شود. اين نرم‌افزار براي طراحي محصولاتي چون موبايل، تلويزيون، دوربين عكاسي، معماري داخلي و طراحي انيميشن كاربرد دارد. يادگيري آن بسيار راحت است و براي حرفه طراحي طلا و جواهر تخصصي شده و ابزارهاي مورد نياز آن در دسترس كاربران قرار داده‌ شده است. در واقع، شما مي‌توانيد از هر نرم‌افزار سه‌بعدي طراحي استفاده كنيد با اين تفاوت كه سرعت در اين نرم‌افزار ويژه بيشتر است. قيمت جهاني اين نرم‌افزار ۷هزار ‌دلار است كه تقريبا برابر ۲۰‌ميليون تومان مي‌شود، اما در ايران مي‌توان اين نرم‌افزار را با 100هزار تومان خريد يا حتي به‌طور رايگان از اينترنت دانلود كرد. مزيت استفاده از نسخه اصلي اين نرم‌افزار، اعتبار آن در سطح دنياست.

  • براي توليد انبوه چه بايد كرد؟

پيش از هر چيز بايد مقياس كار را كه در مرحله اول فضاي آن است گسترش داد و ماشين‌آلات پيشرفته‌تر خريداري كرد. توجه كنيد كه هر چه تعداد نيروها افزايش يابد نياز به مديريت بيشتر مي‌شود و بحث آن جدي‌تر. در توليدات انبوه بايد براي مديريت انرژي، مواد و مديريت ساعات كاري اهميت ويژه‌اي قائل شد.همچنين بايد توجه كرد كه در هر مجموعه، تمام مديران تخصص لازم براي اين كار را داشته‌باشند. در اين حرفه به‌دليل ارزش افزوده‌ بالايي كه وجود دارد، توليد‌كنندگان ريسك‌پذيري كمتري دارند.

  • سيستم‌هاي فروش مدرن

در دنيا سيستمي به نام توليد انبوه براساس نياز مشتري شكل داده شده است. در اين سيستم طراحان، عكس طرح‌هاي خود را با كيفيت بالا در وب‌سايت خود قرار داده و مشتري امكان آن را دارد كه مثلا رنگ سنگ يك انگشتر يا نوع طلا كه زرد يا سفيد باشد را انتخاب كرده و به اين روش سفارش خود را ثبت مي‌كند. اين سيستم در واقع مشتري را به نوعي در تصميم‌گيري و طراحي دخيل كرده و مطمئنا احساس بهتري را از كالاي خريداري شده در او ايجاد مي‌كند. در اين سيستم مشتري پس از ثبت سفارش، هزينه آن را از طريق كارت اعتباري خود به‌صورت آنلاين پرداخت كرده و پس از چند روز آن را تحويل مي‌گيرد. توجه كنيد كه با همان هزينه‌اي كه مشتري پرداخت كرده كار به توليد‌كنندگان سفارش داده شده و ساخته مي‌شود، به اين ترتيب، نياز به تعداد نيروي كار زياد و دستگاه‌هاي حجيم و به‌دنبال آن فضاي بزرگ از بين مي‌رود و تنها با داشتن يك دفتر كوچك، طراحي درست و وب‌سايت خوب مي‌توانيد مشتري جذب كرده و توليد را به توليدكنندگان بسپاريد. در ايران هم براي راه‌اندازي چنين كاري يك دفتر كوچك، 3 ،4 نفر متخصص گرافيك، طراح كامپيوتري و يك وب‌سايت مورد نياز است و همچنين كسي كه بتواند كارهاي خارج از دفتر را انجام دهد. سرمايه‌اي كه براي اين كار لازم است به زير 50ميليون تومان مي‌رسد. تنها مشكلي كه ممكن است در اين كار وجود داشته‌باشد، اعتماد كم مشتريان است.

کد خبر 316864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha