تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۸

گروه سلامت: تا به حال، به افرادی که قصد کاهش وزن دارند، یا به هر دلیل دیگری باید رژیم خاصی را رعایت کنند، دقت کرده‌اید؟

گاهی به‌نظر می‌رسد رعایت رژیم غذایی در زندگی آنها بسیار پررنگ‌تر از حد طبیعی شده و تقریبا تبدیل به مسئله اصلی ذهن و زندگی آنها شده است.

توجه محققان به تازگی به این موضوع جلب شده و سعی کرده‌اند روی آن مطالعه انجام دهند.

نتایج هم از این قرار است که متأسفانه این نوع تمرکز کردن روی رژیم و خوراکی‌ها نه تنها کمکی به رعایت بیشتر آن نمی‌کند، بلکه ممکن است اثر عکس هم داشته باشد و باعث بیشتر و بدتر خوردن شما شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، در مطالعه جدید محققان دانشگاه «هرتفوردشایر» در انگلستان، مشخص شده وقتی افراد سعی می‌کنند خودشان را موظف کنند خوراکی‌های خاصی را کلا کنار بگذارند، ذهنشان بیشتر درگیر آن می‌شود و بیشتر از آن می‌خورند.

این محققان، نمونه شایع و اشتهابرانگیزی از خوراکی‌ها، یعنی شکلات، را برای بررسی انتخاب کرده‌اند و متوجه شده‌اند زنانی که از «نخوردن شکلات» زیاد حرف می‌زنند، در دوره‌ای که تحت بررسی بودند، 8 قطعه شکلات خوردند، در حالی که زنانی که خود را در این باره آزاد گذاشته بودند، تنها 5 قطعه شکلات خوردند؛

به عبارت دیگر، اجبار سفت و سخت فرد بر خودش، در مورد این که اصلا نباید چیزی بخورد، باعث 50 درصد بیشتر شدن اشتهای او و از دست دادن کنترل‌اش بر خودش می‌شود و نهایتا بیشتر می‌خورد.

البته در این مطالعه، که در نشریه تخصصی «اشتها» چاپ شده است، مردان چنین واکنشی نشان نداده بودند، اما مطالعات پیشین، مشابه چنین نتایجی را در مورد اکثر افراد نشان داده بود.

به همین جهت کارشناسان توصیه می‌کنند به جای این که ایده‌ها و هدف‌های بلندپروازانه، در مورد رژیم و کاهش وزن، برای خودتان تعیین کنید و خود را مجبور به اجرای آنها کنید، کمی واقع‌بینانه‌تر تصمیم بگیرید. می‌توانید برای برنامه‌ریزی  جهت کاهش وزن به یک کارشناس تغذیه مراجعه کنید تا او برای‌تان یک برنامه واقع‌‌بینانه و علمی تدارک ببیند.

اما اگر هم خودتان قصد دارید کالری غذاهایتان را کم کنید، به جای این که روی خوراکی‌های خاصی بالکل قلم قرمز بکشید و سوگند بخورید که «هرگز دیگر شیرینی یا نان نمی‌خورم»؛ سعی کنید تنوع و تعادل را رعایت کنید.

یعنی از همه گروه‌های غذایی، به نسبت تعیین‌شده در هرم غذایی، در رژیم‌تان بگنجانید.

به این ترتیب هم سلامت‌ جسمی و روحی‌تان به‌طور همه جانبه حفظ خواهد شد و هم این که مطمئن خواهید بود که دچار اثر برگشتی نخواهید شد، یعنی همین اثری که در این مطالعه علمی توضیح داده شد، این که ذهن شما در مورد خوراکی‌های ممنوعه، لجبازتر شود و اشتهای بیشتری نسبت به آن پیدا کند.