کامران محمدی: پنجمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی با تقدیر از استاندار و مدیر کل ارشاد خراسان شمالی و نیز شهردار بجنورد به کار خود پایان داد.

در مراسم پایانی این جشنواره که پنجشنبه در بجنورد برگزار شد، به هر 14 نمایش حاضر در دوره پنجم نیز لوح سپاس و تندیس جشنواره داده شد تا ماجرا تنها به سطح مدیران استانی ختم نشود. به ویژه آن که برگزیده اول جشنواره امسال، از تهران به بجنورد رفته بود.

پدرانه» به کارگردانی علی‌اصغر راسخ‌ راد، 6 جایزه از جوایز گوناگون جشنواره امسال را درو کرد، هرچند که حاصل این برداشت، مجموعا نیز بعید است حتی کفاف خرید یک داس تازه را بدهد.

ظاهراً استاندار و فرماندار و شهردار و مدیر کل ارشاد و باقی دست‌اندرکاران استانی جشنواره امسال، بیش از آن که به فکر جور کردن بودجه‌ای علاوه بر 4میلیارد ریالی جشنواره (که ظاهرا بخش اندکی از آن به جوایز اختصاص داشت) باشند، به‌دنبال جمع‌کردن چهره‌های تئاتری در شهر کوچکشان بوده‌اند تا نگاه‌ها را مجذوب تلاش خود کنند؛ موفق هم شده‌اند البته  معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  چراغ سبز را در مراسم پنجشنبه نشان داد.

محمدحسین ایمانی خوشخو با ارزنده توصیف کردن استقبال مردم خراسان شمالی از جشنواره امسال، از امکان استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره در این استان خبر داد.

علی نصیریان، سیاوش تهمورث و حسین مسافر آستانه، هیات داوران جشنواره امسال، هر 3 در سالن بودند و آقای فتوحی حسابی حواس همه را پرت کرده بود.(داخل پرانتز:  کودک 6 ساله یکی از برگزیدگان که  برای دریافت جایزه مادر غایبش  در مراسم حضور داشت،  خطاب به علی نصیریان و با صدای بلند گفت: تو یه فتوحی بد هستی!)

جایزه برگزیدگان  از 700هزار تومان برای بهترین کارگردانی بالاتر نرفت.

البته بسیار پایین‌تر آمد. مثلا جایزه سوم بازیگری مرد شامل لوح تقدیر و 300هزار تومان به صورت مشترک به فرهاد بشارتی برای نمایش زائرسرای رضا و حسن چودن برای نمایش آه و ماه. با این حال مسئولان برای متون نمایشی سرکیسه را کمی شل‌تر کرده بودند.

مسافر نوشته محمد رحمانیان، روزهای سرخ نوشته مهدی ایوبی و وقف نوشته فرهاد غلامیان به‌عنوان 3 اثر برگزیده این بخش، علاوه بر این‌که چاپ خواهند شد، جایزه نقدی 15 میلیون ریالی نیز دریافت کردند.

البته این بخش به نمایش‌های اجرا شده در جشنواره ربطی نداشت ولی در بخش بهترین متن نمایشی جشنواره نیز هیات داوران 900 هزار تومان به آرش عباسی نویسنده پدرانه تقدیم کرد.

جالب آن که برای تقدیر از سعید تشکری، نویسنده نمایش آه و ماه، 100هزار تومان به او داده شد و جایزه سوم این بخش نیز به مبلغ 500هزار تومان به حمید ابراهیمی نویسنده نمایش خورشید و شب رسید.

جایزه دوم هم 700 هزار تومان بود که به سیروس همتی نویسنده نمایش جاثلیق اهدا شد.

ضمن این که قرار است نمایش‌های خورشید و شب به کارگردانی حمید ابراهیمی، پدرانه به کارگردانی علی اصغر راسخ راد و جاثلیق به کارگردانی رسول نقوی به‌عنوان نمایش‌های برگزیده در تهران به اجرای عمومی درآیند و در بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز یکی از این 3 تا در بخش جشنواره جشنواره‌ها حضور یابد.اجرای مراسم اختتامیه را امید زندگانی برعهده داشت. 

اجرای نمایش ویژه اختتامیه نیز برعهده امیر جعفری، هانیه توسلی، هوشنگ هیهاوند و فروغ قجابگلی بود.