گروه سیاسی: پس از آنکه منابع خبری از اختلاف‌نظر میان اعضای دائم شورای امنیت در مورد افزایش تحریم‌های ایران خبر می‌دادند، نمایندگان چین و انگلیس در سازمان ملل نیز تأکید کردند به‌دلیل وجود این اختلافات، احتمال تصویب قطعنامه در آینده نزدیک و تا پیش از آغاز سال نو میلادی وجود ندارد.

وانگ گوانگ‌یو، سفیر چین در سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگاران که مهر خبر آن‌را منتشر کرد، با تأکید بر اینکه چین همچنان با تشدید تحریم‌های ایران مخالف است، گفت: اختلاف‌نظر اعضای 1+5 درباره مفاد قطعنامه جدید تا پیش از سال نو میلادی برطرف نخواهد شد و به همین علت تصویب قطعنامه در این برهه زمانی محتمل نیست.

وی همچنین تصریح کرد که اذعان سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، دیدگاه چین را درباره قطعنامه جدید تحریم‌ها تغییر داده است.

سفیر چین در سازمان ملل رایزنی‌ تلفنی سه‌شنبه‌ شب گذشته 1+5 را مذاکراتی خوب توصیف کرد، اما گفت که هنوز اختلاف‌نظرهایی درباره مفاد پیش‌نویس قطعنامه وجود دارد.

وی افزود: البته با در نظر گرفتن اوضاع جدید، برخی اعضای گروه پیشنهاد کرده‌اند که دو رویکرد در پیش گرفته شود: اول قطعنامه شورای امنیت و دوم، تصمیم‌گیری برای اجرای یک طرح راهبردی در جهت حل و فصل دیپلماتیک مسئله.

گوانگ‌یو همچنین تصریح کرد که این 6 کشور باید درباره معنای افزایش تحریم‌ها تصمیم بگیرند.

این در حالی است که برخی دیپلمات‌ها در سازمان ملل خاطرنشان می‌کنند که چین با هرگونه تحریم تأثیرگذار بر روابط تجاری این کشور با ایران مخالف است و روسیه نیز با تحریم بانک‌های ایران مخالفت می‌کند.

نظر نماینده انگلیس

نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز با اعتراف به وجود اختلاف‌های عمیق میان کشورهای 1+5 در مورد افزایش تحریم‌های ایران، هرگونه پیشرفت در سال‌جاری میلادی در این زمینه را بعید دانست.

جان ساورز گفت: بعید است بتوانیم در سال 2007 به پیشرفتی در این زمینه دست یابیم و به همین علت در سال 2008 به این مسئله خواهیم پرداخت.

وی در عین حال مدعی شد: تفسیر گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا هرچه باشد، همگی ما تأیید می‌کنیم که تهدید هسته‌ای ایران به علت پافشاری تهران در توسعه فناوری هسته‌ای و بی‌اعتنایی به درخواست‌های شورای امنیت جدی است.

ادعای براون

از سوی دیگر، نخست‌وزیر انگلیس نیز مدعی شد که اعمال تحریم‌ها علیه ایران، لازم است.

به گزارش ایسنا، گوردون براون روز پنجشنبه با طرح این ادعا که دولت ایران توضیحات کاملی درباره دلایل غنی‌سازی اورانیوم ارائه نکرده است، گفت: مسئله‌ای که بیشترین نگرانی را برای ما به‌دنبال دارد غنی‌سازی اورانیوم است و البته سؤالات درباره نیات ایران همچنان باقی است.

وی با اشاره به برآورد اطلاعات ملی آمریکا ادعا کرد که این برآورد نشان می‌دهد تهران در حال نقض توافقنامه‌های مربوط به منع اشاعه است.

اظهارات مقامات آمریکایی

این در حالی است که مقامات آمریکایی همچنان بر مواضع خصمانه خود بر ضد ایران تأکید می‌کنند.

کاندولیزا رایس- وزیر امور خارجه آمریکا- که روز پنجشنبه بار دیگر با سرگئی لاوروف- وزیر امور خارجه روسیه- و البته به صورت تلفنی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده بود، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس، همانند رئیس‌جمهوری این کشور ادعا کرد که ایران کشوری خطرناک است.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ‌سفید نیز روز پنجشنبه گفت که آمریکا همچنان به همراه شرکا و متحدان خود برای اعمال قطعنامه تحریم‌های سوم شورای امنیت علیه ایران تلاش خواهد کرد.

پایان بررسی موضوع آلودگی

اما پس از پایان نشست 3 روزه ایران و آژانس درباره موضوع آلودگی‌های با غنای بالا در یکی از دانشگاه‌های تهران، علی‌اصغر سلطانیه-نماینده ایران در آژانس- که در این گفت‌وگوها حضور داشت، تأکید کرد که ایران در پایان این مذاکرات به تمام سؤالات مورد نظر آژانس در مورد موضوع آلودگی پاسخ داد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا همچنین خاطرنشان کرد: مقامات عالی‌رتبه حاضر در این مذاکرات کارشناسی، پس از بازگشت به وین موضوعات مطرح‌شده در مذاکرات را مورد بررسی قرار خواهند داد و چنانچه نیاز باشد نشست دیگری برگزار خواهد شد، اما در مذاکرات اخیر برای نشست آینده قراری تعیین نشده است.

تأکید سران اروپا بر ادامه مذاکرات

به گزارش واحد مرکزی خبر، سران اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی نشست خود در بروکسل بر ادامه مذاکرات برای حل مناقشات موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران تأکید کردند.

در این بیانیه بر لزوم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رفع تمامی شبهات تاکید شده است.

همچنین به گزارش مهر، خاویر سولانا، هماهنگ‌‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا  در این نشست، گزارشی از برنامه هسته‌ای ایران و روند مذاکرات خود با مقامات ایرانی را ارائه کرد.

برچسب‌ها