گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به نشست سه‌شنبه آینده وزیران امور خارجه اعضای دائم شورای امنیت و آلمان در برلین، بار دیگر به وجود اختلاف میان آمریکا و دیگر اعضای 1+5 اذعان کرد.

وی گفت: احتمال به توافق رسیدن اعضا بر سر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در نشست برلین اندک است.

شان مک‌کورمک که با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد و ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، اختلافات میان اعضای 1+5 را همچنان پابرجا دانست و افزود: دستیابی به توافق درباره ایران ممکن است بیش از این به زمان احتیاج داشته باشد.

رویترز با اشاره به سخنان مک‌کورمک تأکید کرد که بیان این مطلب از سوی وزارت امور خارجه آمریکا، تأکیدی بر وجود اختلاف‌های جدی در 1+5 بر سر چگونگی برخورد با موضوع هسته‌ای ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود به منظور پایین‌ آوردن سطح انتظار‌ها درباره نشست برلین گفت: در این نشست نه‌تنها به تحریم‌ها بلکه به راهبرد لازم برای اعمال فشار بر ایران پرداخته خواهد شد.

مک‌کورمک تصریح کرد که آمریکا  قصد ندارد راهبرد تحریم ایران را تغییر دهد و به تشدید تدریجی آن برای واداشتن دولت ایران به تغییر رویه ادامه خواهد داد.

اما نشست وزرای امور خارجه 1+5 در حالی برگزار خواهد شد که نیکلاس برنز، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا که همواره در نشست‌های معاونان وزرای امور خارجه 1+5 حضور داشت، به تازگی از سمت خود استعفا کرده است.

در آستانه این نشست، گرگوری شولتی، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مدعی شده است که ایران نمی‌تواند به سؤالات باقیمانده آژانس تا پیش از ضرب‌الاجل تعیین‌شده یعنی اواسط ماه فوریه- پاسخ دهد.

تضعیف تلاش‌ها

در همین حال به گزارش مهر، روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: تلاش‌های بین‌المللی برای فشار بر ایران در حال ضعیف‌شدن است زیرا گزارشی که اخیرا از جانب مرکز حسابرسی آمریکا به کنگره ارائه شده، درباره تأثیر 20 سال تحریم اقتصادی آمریکا علیه تهران ابراز تردید کرده و قطعنامه شورای امنیت هم که از دیرباز برای آن تلاش شده در وضعیت آشفته‌ای قرار دارد.

رویترز هم در گزارش خود علاوه بر اشاره به وجود اختلاف‌نظر در میان اعضای 1+5  درباره موضوع هسته‌ای ایران، نوشت: این موضوع موجب شده که آمریکا نیز امید زیادی به نتیجه تلاش‌های خود برای تحریم ایران نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات غربی خاطرنشان کرد: از زمان انتشار گزارش اخیر برآورد اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران، تعامل با روس‌ها و چینی‌ها در مذاکرات بسیار دشوار شده است.

رادیو صدای آمریکا نیز اعلام کرد: روسیه و چین پیش از گزارش مرکز برآورد اطلاعات ملی آمریکا درباره ایران، برای صدور قطعنامه جدید علیه تهران در شورای امنیت دچار تردید بودند و انتشار این گزارش تردید آنها را در این باره بیش از گذشته کرد.

نشریه آلمانی زود دویچه سایتونگ هم به نقل از اکاد فون کلیدن از مشاوران نزدیک آنگلا مرکل نوشت: دیدار وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 که قرار است سه‌شنبه در برلین برگزار شود، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

از سوی دیگر، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیشرفت‌ ایران در ارائه توضیح درباره مسائل باقیمانده خبر داد.

به گزارش مهر، محمد البرادعی پس از پایان دیدار خود با وزیر امور خارجه اسلواکی ابراز امیدواری کرد که ایران به حداکثر شفاف‌سازی برای از بین بردن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

در عین حال، رئیس آژانس انرژی اتمی روسیه روز جمعه با اعلام اینکه نیروگاه بوشهر تقریباً آماده بهره‌برداری است، گفت: هیچ مشکلی برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر وجود ندارد.

به گزارش مهر، سرگی کرینکو که در صوفیه، پایتخت بلغارستان سخن می‌گفت، افزود: روسیه تا ماه فوریه (بهمن‌ماه) ارائه سوخت به نیروگاه بوشهر را تمام خواهد کرد و تابستان، کار با سوخت هسته‌ای در بوشهر آغاز می‌شود.

کرینکو با اشاره به ارسال سومین محموله سوخت هسته‌ای به ایران که بامداد جمعه انجام شد، افزود: به دلایل امنیتی، خبر ارسال سوخت تنها پس از اینکه به مقصد نهایی رسید، اعلام می‌شود؛ ما از قبل نه مسیر ارسال، نه زمان دقیق ارسال و نیز میزان سوخت ارسالی را اعلام نمی‌کنیم.

در عین حال، به گزارش واحد مرکزی خبر، پس از اعلام وزارت امور خارجه روسیه مبنی بر حضور سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در نشست برلین، لاوروف نیز با بیان این‌که مسکو قصد دارد این مشکل را تنها به روش سیاسی و دیپلماتیک حل کند، بر اهمیت اقدامات هماهنگ در چارچوب 1+5 تأکید کرد.

کد خبر 42117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز