همشهری آنلاین: نشست اعضای شورای امنیت درباره پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی 1+5 درباره برنامه هسته‌‌ای ایران به دلایلی فنی به هفته آینده موکول شد

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز با بیان این خبر نوشت: با این حال متن پیش نویس این قطعنامه جمعه (5بهمن) بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل به گردش درآمد.‌ بنا بر این گزاش، قطعنامه جدید تحریماتی علیه ایران محدودیتهای مسافرتی و انسداد داراییهای افرادی که در برنامه هسته ای ایران دخیل هستند و نیز نظارت بر سازمانهای مالی ایران را شامل می شود.

به گزارش نیویورک تایمز، این تحریمهای پیشنهادی در روز سه‌شنبه (2بهمن) در نشست وزرای خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه؛ روسیه و چین) به علاوه آلمان در برلین مورد توافق قرار گرفت. این پیشنهادات بعد از ظهر روز جمعه به صورت کتبی به عنوان عناصر قطعنامه ای که 6 قدرت جهانی امیدوارند بتوانند آن را تا اوایل ماه فوریه تصویب کنند بین 10 عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل پخش شد.

در ادامه این گزارش آمده است : شورای امنیت سازمان ملل تاکنون دو بار تحریمهایی را با هدف بازداشتن ایران از غنی سازی اورانیوم در ماه دسامبر 2006 و مارس 2007 به تهران اعمال کرده است. عناصر قطعنامه سوم تحریمهای اعمال شده قبلی را گسترش داده و تشدید می کند ، اما به طورچشمگیر فراتر از آنها نمی رود. قطعنامه جدید برای اولین بار اجازه نظارت بر محموله‌هایی که از طریق هوا و دریا وارد ایران شده و از این کشور خارج می شود را می‌دهد.

یک مقام عالیرتبه دولت جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا گفت که یک ائتلاف اراده، کشتیهای را که به انتقال مواد ممنوع شده به ایران مشکوک باشند متوقف خواهند کرد.

قطعنامه جدید ممنوعیت تجارت و انتقال اقلام، مواد و فناوری که کاربرد دوگانه دارند را نیز شامل می شود. این قطعنامه که با هدف جلب حمایت چین و روسیه از شدت آن کاسته شد از کشورهای جهان می خواهد فعالیتهای سازمانهای مالی مربوط به بانکهای ایرانی به خصوص بانک ملی و بانک صادرات و شعبه‌های آنها را در کشورهای خارجی تحت نظر بگیرند. کشورهای غربی خواستار ممنوعیت هر گونه معامله با این دو بانک هستند.

طبق متن این قطعنامه کسانی که شامل ممنوعیت مسافرتی می شوند، افرادی هستند که در فعالیتهای هسته‌ای حساس ایران یا تولید سیستمهای توزیع تسلیحات هسته‌ای دخیل بوده، با آن ارتباط دارند و یا از آن حمایت می‌کنند.

 آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: به گفته دیپلماتها شورای امنیت سازمان ملل احتمالا این قطعنامه را در ماه آینده تصویب خواهد کرد.

این قطعنامه برای اولین بار تجهیزات و فناوری را هدف قرار می دهد که می تواند هم در برنامه‌های هسته‌ای و هم در برنامه‌های غیرنظامی به کار رود؛ تنها استثناء آن زمانی است که این کار تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و تنها برای استفاده در راکتورهای آب سبک، انجام گیرد که در آن صورت باید پیشاپیش به کمیته سازمان ملل که مسوول نظارت بر تحریمهاست اطلاع داده شود.

درپیش نویس این قطعنامه تاکید شده است که گروه 1+5 بر اساس پیشنهاداتی که در ژوئن سال 2006 به ایران دادند همچنان تمایل دارند اقدامات آشکار بیشتری را برای در نظر گرفتن یک استراتژی کلی به منظور حل مساله ایران از طریق مذاکرات اتخاذ کنند.

علاوه بر آن در پیش نویس این قطعنامه از خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواسته شده است که با هدف تامین شرایط لازم برای از سر گیری مذاکرات به گفت و گوهای خود با ایران ادامه دهد.

این پیش نویس علاوه بر آن از توافقنامه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل همه مسایل باقیمانده درباره برنامه هسته ای ایران و پیشرفتهایی که در این زمینه انجام گرفته است، استقبال می کند.

این پیش نویس همچنین از محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهد در عرض90 روز گزارشی را درباره همکاری ایران با درخواستهای شورا برای تعلیق غنی سازی اورانیوم ارائه دهد. طبق این پیش نویس در صورتی که ایران از این درخواست پیروی نکند شورای امنیت، اقدامات مناسب بعدی را در نظر خواهد گرفت.

کد خبر 42678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز