دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه سیاسی: هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا که قرار است تا اواخر ماه جاری میلادی یعنی حداکثر تا 10 روز دیگر گزارش خود در مورد روند گفت‌وگوهای خود با مقامات ایرانی را به مقامات 1+5 ارائه کند، تصریح کرد که گزارش البرادعی درباره روند همکاری‌های ایران و آژانس یک گام مثبت در جهت کمک به رفع مناقشات موجود است.

خاویر سولانا که برای مشورت با وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران به بروکسل رفته بود، در جمع خبرنگاران گفت: قضاوت درباره گزارش البرادعی دشوار است، اما می‌توان گفت این گزارش گامی مثبت بوده و البته هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود.

به گزارش مهر، وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در چند روز آینده با سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار کند. سولانا افزود: در حال حاضر، ما مشغول فراهم‌کردن مسیر برای ادامه مذاکرات هستیم، اما در این ماه وقت زیادی برای پیشرفت در مذاکرات نداریم.

پیش از این، کریستینا گالاچ، سخنگوی سولانا خاطرنشان کرده بود که وی تمایل دارد قبل از ارائه گزارش خود با جلیلی دیدار کند.

همچنین قرار است وعیدی و کوپر، معاونان جلیلی و سولانا برای هماهنگی این دیدار با یکدیگر ملاقات کنند.

تداخل برنامه چینی‌ها

از سوی دیگر، چین که به‌دلیل حضور نیافتن در نشست 1+5  موجبات لغو آن‌را فراهم کرده بود، اعلام کرد که علت حضور نیافتنش در این نشست، تداخل برنامه بوده است، نه اختلافات سیاسی.

به گزارش ایسنا، لیو جیان چائو، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت که پکن مدتی قبل اعلام کرده بود حضور در این نشست برایش مشکل است.

این در حالی است که به گزارش فارس به نقل از منابع دیپلماتیک روس، علت لغو نشست مقامات 1+5 اختلاف‌نظر اعضا بوده است.

کد خبر 37019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز