تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۸

گروه بورس: وقتی بعد از چندین سال کشمکش و چانه‌زنی بالاخره وزرای نفت و اقتصاد پرچم سفید به‌دست گرفتند و از به آخر رسیدن اختلاف‌ها خبر دادند اکثر کارشناسان کماکان بر این باور بودند که دست‌کم در کوتاه‌مدت گره از بخت بورس نفت باز نخواهد شد.

چون اساساً زیرساخت‌های لازم برای معامله نفت هنوز مهیا نشده و آن‌طور که حسین خرازی عضو هیأت مدیره شرکت بورس کالا می‌گوید: راه‌اندازی بورس واقعی به‌ویژه در بخش انرژی که از اهمیت راهبردی برخوردارند نیازمند تنظیم دستورالعمل مشخص برای راه‌اندازی، نرم‌افزارهای معاملاتی قوی و استفاده از کارگزاران خاص است که هیچ‌کدام از آنها تا امروز در تالار کیش تعریف نشده است، بنابراین راه‌اندازی بورس نفت به‌معنای واقعی به زمان بیشتری نیاز دارد.

با این همه تقریبا یک ماه پیش داود دانش‌جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که اختلاف‌ها بر سر تعیین دبیرکل حل و فصل شده و همزمان با دهه فجر بورس‌نفت رسما فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

چند روز بعد هم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب قریب‌الوقوع طرح راه‌اندازی بورس نفت توسط هیأت وزیران خبر داد و گفت: مرحله اول بورس نفت برای معامله فرآورده‌های نفتی در ایام دهه فجر در جزیره کیش افتتاح می‌شود.

به‌نظر می‌رسد به احتمال فراوان باوجود اظهار خوش‌بینی وزیر اقتصاد و وعده علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بورس نفت، باز‌هم برای مدت نامعلومی در انتظار راه‌اندازی باقی خواهد ماند.

سرنوشت وعده‌ها

با وجود وعده‌های قبلی هنوز در دومین روز از ایام دهه فجر خبر روشنی از سرنوشت بورس نفت و تحقق وعده‌های وزیر اقتصاد نیست و ظاهرا متولیان هم مشمول بی‌خبری هستند.

مهدی کرباسیان رئیس هیأت مدیره صندوق بازنشستگی صنعت نفت، اصلی‌ترین سهامدار بورس نفت که قبلاً از او به‌عنوان مجری این طرح نام‌برده می‌شد در دومین روز از دهه فجر کماکان از وضعیت راه‌اندازی تالار کیش اطلاع ندارد.

به گفته کرباسیان هنوز اتفاق خاصی رخ نداده که قابلیت اطلاع‌رسانی داشته باشد.

برچسب‌ها