شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

گروه بورس: هیأت پذیرش اوراق بهادار در آخرین جلسه خود بالاخره زمان درج نام شرکت پالایشگاه نفت اصفهان و تاریخ عرضه سهام این شرکت را اعلام کرد.

بنابراین مقرر شد سهام این پالایشگاه پس از درج در تاریخ ۲۵ اردیبهشت، ۱۹ خرداد سال ۸۷ در بورس عرضه شود البته مشروط به اینکه پالایشگاه اصفهان برخی از شروط باقیمانده را به سرعت محقق کند مجید نوروزی دبیر هیأت پذیرش اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری اعلام مشروط تاریخ عرضه اولیه سهام شرکت پالایش‌ نفت اصفهان را تایید می‌کند و می‌گوید: در صورتی که همه شروط تا پایان مهلت ارائه شده به مرحله اجرا نرسد تاریخ عرضه قطعا به تأخیر خواهد افتاد.

به این ترتیب باتوجه به گفته نوروزی امکان جابه‌جایی زمان عرضه سهام اولین پالایشگاه نفت به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت نفت کماکان وجود دارد.

شروط محقق شده

نوروزی در تشریح شروط پذیرش شرکت پالایشگاه نفت اصفهان و میزان تحقق آن می‌گوید: شرکت بندهای یک و ۲ پیش‌شرط‌ها را محقق کرده است.

به گفته او براساس بند یک شروط پذیرش، سهامدار عمده شرکت موظف شده بود اعلام دعاوی احتمالی موجود تا قبل از زمان درج را به صورت کتبی متعهد شود و از سوی دیگر سهامدار عمده متخلف شده بود پرداخت مابه‌التفاوت مالیات متعلقه، پس از کسر ذخیره مالیات و هرگونه کسری ذخایر احتمالی و دیگر بدهی‌های سنوات قبل را که تا تاریخ عرضه اولیه سهام  افشا نشده، جبران کند.

دبیر هیأت پذیرش اوراق بهادار می‌افزاید: بند ۲ شروط هم سازمان خصوصی‌سازی را موظف می‌کند به عنوان دارنده وکالت شرکت پالایشگاه نفت اصفهان، به صورت کتبی عرضه حداقل ۲۰ درصد از سهام شرکت در عرضه اولیه را باتوجه به شرایط بازار و نظر مدیر عامل بورس و الزامات دستورالعمل پذیرش متعهد شود.

فرصت محدود

نوروزی در مورد بقیه پیش‌شرط‌ها هم تاکید می‌کند: هیات پذیرش در آ‌خرین جلسه خود تصمیم گرفت برای اجرای کامل باقی بندها و پیش‌شرط‌ها زمان محوری در اختیار شرکت پالایش نفت اصفهان قرار دهد.

به گفته او براساس تصمیم هیات پذیرش، شرکت پالایش نفت اصفهان تا ۲۵ اردیبهشت‌سال جاری فرصت دارد اطلاعات مالی پیش بینی شده سال جاری و نامه ارسال پیش‌بینی مذکور برای انجام حسابرسی را به بورس ارائه کند همچنین مسئولان شرکت باید صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی ۸۶ را تا ۲۰ اردیبهشت در اختیار بورس قرار دهند.

نوروزی ادامه می‌دهد: براساس نظر هیات پذیرش، شرکت‌پالایش نفت اصفهان برای اجرای کامل بند4 پیش‌شرط‌ها؛ یعنی انعقاد قراردادهای انتقال نفت با شرکت خط لوله و مخابرات نفت ایران، خرید نفت خام با شرکت ملی نفت و قرارداد فروش فرآورده با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و اعلام شرایط آن به عموم، حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت امسال فرصت دارد.

نوروزی خاطر نشان می‌کند: شرکت پالایش نفت اصفهان در خصوص اجرای بندهای ۵ و ۶ و انجام اقدامات لازم برای اخذ تاییدیه از حسابرس و بازرسان قانون و اخذ تاییدیه بورس هم تنها تا ۱۵ اردیبهشت مهلت دارد.

او می‌افزاید: بند ۵ پیش‌شرط‌ها شرکت پالایش نفت اصفهان را موظف می‌کند تاییدیه حسابرس در خصوص سیستم اطلاعات حسابرسی (مالی و حسابرسی بهای تمام شده) مطلوب و متناسب با فعالیت خود و شرایط پذیرش در بورس (از جمله توانایی تهیه و افشای اطلاعات به موقع و قابل اتکا) ارائه شود.

بند ششم هم متقاضی پذیرش را مکلف می‌کند تاییدیه حسابرس در خصوص سیستم کفایت کنترل‌های داخلی شرکت را ارائه کند به نحوی که این سامانه حفظ و رعایت حقوق  و منافع سهامداران را به صورت یکسان تضمین کند.

دبیر هیأت پذیرش اوراق بهادار می‌گوید: شرکت پالایش نفت اصفهان برای اجرای بند هفتم و ارائه اطلاعات مربوط به طرح‌های توسعه‌ای از جمله اطلاعات نحوه تامین مالی هزینه‌های مربوط به طرح‌های توسعه‌ای از جمله نحوه تامین منابع مالی، هزینه‌ها و نحوه تاثیر آن بر سودآوری آتی و صورت‌های مالی برای سال‌های ۸۷-۹۱ حداکثر تا نیمه اردیبهشت امسال فرصت دارد.

ضمن اینکه فرصت متقاضی برای اجرای بند ۸ یعنی انجام پیگیری‌های لازم ثبت شرکت به صورت سهامی عام (توسط معاون سازمان خصوصی‌سازی) در اداره ثبت شرکت‌ها و همچنین ثبت سهام هم تنها تا ۱۵ اردیبهشت فرصت در اختیار دارد.

به گفته او، بند ۹ شرط‌ها برای پذیرش، شرکت اصفهانی را موظف می‌کند نامه مربوط به ماده ۳۷ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه ارسال و رونوشت آن را به بورس تحویل دهد. بند دهم نیز تاکید دارد که فهرست عرضه آن دسته از محصولات شرکت که قابلیت پذیرش در بورس کالای ایران را دارد حسب پذیرش بورس کالا حداکثر ظرف ۶ ماه ارائه شود.

نوروزی می‌افزاید: در خصوص ۲ بند ذکر شده هم شرکت پالایش نفت اصفهان برای ارائه رونوشت نامه حداقل تا ۵ اردیبهشت امسال فرصت دارد.

مهلت پذیرش

دبیر هیأت پذیرش اوراق بهادار تاکید می‌کند: طبق دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها،پالایشگاه اصفهان برای فراهم کردن پیش‌شرط‌ها در مجموع ۶ ماه فرصت دارد به این ترتیب با توجه به پذیرش بهمن‌ماه پارسال، شرکت پالایش نفت برای اجرای کامل شروط تنها تا مرداد ماه مهلت دارد. در غیر این صورت تقاضای پذیرش این شرکت موضوعیت نخواهد داشت.

او می‌افزاید: سازمان خصوصی‌سازی پس از انجام شروط، ۲۰ درصد از سهام پالایش نفت اصفهان را در عرضه اولیه وارد بورس خواهد کرد.

کد خبر 49240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز