مدیر طرح تولید و تدوین برنامه درسی ملی کشور در این باره به همشهری گفت: برنامه درسی ملی، سندی است که نقشه کلان برنامه درسی و چارچوب نظام برنامهریزی درسی کشور را برای تحقق اهداف آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین و تبیین میکند.
علی ذوعلم افزود: برنامه درسی ملی تحولی اساسی است و چارچوب فعلی نظام تعلیم و تربیت کشور را تحتتأثیر قرار میدهد.
وی با اشاره به اهداف تدوین سند برنامه درسی ملی اظهار داشت: تعیین رویکرد و اهداف برنامه درسی در سطح نظام آموزشی، تعیین منطق، جهتگیریها و ابعاد هر یک از حوزههای یادگیری، تعیین اصول و فرآیند اجرای برنامه درسی و تبیین نظام برنامه ریزی درسی کشور از اهداف این برنامه است.
ذوعلم با بیان این که کمیته تولید برنامه درسی ملی از صاحبنظران، متخصصان و اندیشمندان تعلیم و تربیت، برنامهریزی درسی، روانشناسی و جامعه شناسی تشکیلشده است، گفت: تلاش ما بر این است که برنامه درسی ملی یک سند کاربردی باشد.
وی افزود: تعریف برنامه درسی ملی، اهداف تولید و محورها در کمیسیون راهبردی طرح متشکل از صاحبنظران رشتههای مختلف دانشگاه و حوزه علمیه به ریاست وزیر آموزش و پرورش، تصویب شده است.
ذوعلم با اشاره به این که 7 کمیته تخصصی با حضور و مشارکت فعال بیش از 60 نفر از صاحبنظران و کارشناسان در زمینه تولید بخشهای مختلف برنامه درسی ملی فعالیت میکنند گفت: این کمیتهها شامل مبانی و اصول حاکم بر رویکرد برنامه درسی ملی، محتوای آموزشی و پرورشی، ساختار و مقاطع تحصیلی، اختیارات و میزان تمرکز و عدم تمرکز در لایهها و سطوح مختلف، ارزشیابی و پیشرفتهای تحصیلی، مواد و رسانههای آموزشی و ارزشیابی برنامه درسی ملی و لوازم اجرایی آن است.
مدیر طرح تولید و تدوین برنامه درسی ملی با اشاره به اینکه 2 مرحله از 7 مرحله برنامه درسی ملی به پایان رسیده است تأکید کرد: برنامه درسی ملی بخشی از مهندسی فرهنگی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
نقشه جامع برنامه درسی
ذوعلم تصریح کرد: برنامه درسی ملی، سندیاست که چارچوب نظام برنامهریزی درسی کشور را بهمنظور تحقق اهداف آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین و تبیین میکند.
وی گفت: برنامه درسی ملی از سال 1390 در کشور اجرایی میشود و همه کتابهای درسی کشور بر مبنای این برنامه تدوین خواهند شد.
مدیر طرح تولید و تدوین برنامه درسی ملی افزود: طرح تدوین برنامه درسی ملی یکی از راهبردیترین طرحهای وزارت آموزش و پرورش است و در آن مبانی نظری برنامههای درسی محور کار قرار دارد.
وی با بیان این که بر اساس این برنامه راهنمای برنامه درسی در هر ماده درسی، رشته و پایه نیز تدوین میشود خاطر نشان کرد: درصورت رسیدن به موفقیت در تدوین این برنامه میتوان امیدوار بود با تغییر، بازنویسی و باز تولید کتابهای درسی موجود، زمینه تحول جدی در تعلیم و تربیت کشور ایجاد شود.
ذوعلم با اشاره به اینکه از سال 1390 کتابهای درسی براساس برنامههای درسی ملی تولید شود اظهار داشت: بنابراین با توجه به نقشی که سند در ارتقای کیفیت برنامههای درسی و آموزشی خواهد داشت باید با فراهم آوردن اعتبارات مورد نیاز، پروژه تدوین و زمینه تحقق آن فراهم شود.
وی گفت: یافتههای سند گام به گام در برنامههای درسی مورد استفاده قرار میگیرد و اکنون مشغول برنامهریزی و اصلاح کتابهای درسی هستیم.
ذوعلم افزود: علاوه بر مطالعات مرکز که برای تدوین سند ملی آموزش و پرورش انجام دادیم، در سطح همه استانهای کشور نیز یک مطالعه ویژهای تعریف کردیم تا استانها به تبیین موقعیت راهبردی استان خود و شناسایی چالشهای اساسی که در هر یک از استانها وجود دارد، بپردازند و در اختیار ما قرار دهند.
وی تصریح کرد: نگاه جامع به همه نهادها و مؤلفههای مؤثر در روند تعلیم و تربیت از ویژگیهای مهم برنامه درسی ملی است.