چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل انتشارات کتب کمک آموزشی از ابلاغ طرح «سامان بخشی کتب کمک آموزشی موجود در بازار» خبر داد.

علی رضا حاجیان زاده اعلام کرد: بر اساس این طرح، از ناشرانی که ضوابط تعیین شده از سوی آموزش و پرورش را برای انتشار کتب کمک آموزشی رعایت می کنند، از طریق بازاریابی در مدارس حمایت می‌شود.

به گزارش ایسنا وی گفت: سامان‌بخشی به کتاب‌های کمک آموزشی موجود در بازار از هفت سال قبل آغاز شده، اما شکل جدید آن با درنظر گرفتن ضوابط جدی‌تر، 17 مهر ماه امسال به تصویب شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به ریاست وزیر آموزش و پرورش وقت رسید و اجرای آن نیز در ماه جاری توسط سرپرست آموزش و پرورش ابلاغ شد.

وی بر این نکته که برخی کتاب‌های کمک آموزشی موجود در بازار در راستای اهداف آموزش و پرورش تالیف نشده‌اند، تصریح کرد: هم اکنون ظرفیتی در ناشران بخش خصوصی وجود دارد که باید از این ظرفیت به نفع اهداف آموزش و پرورش استفاده کرد و اجرای طرح سامان‌بخشی به کتاب‌های کمک آموزشی موجود در بازار به تحقق این امر کمک می‌کند.

حاجیان زاده تعیین استانداردهای انتشار کتب کمک آموزشی اعلام کرده در قالب 27 سند و اعلام این ضوابط به ناشران کشور را اولین مصداق طرح سامان‌بخشی به کتاب‌های کمک آموزشی خواند و ادامه داد: در نظر گرفتن ضوابط تعیین شده از سوی ناشران به افزایش شمار متقاضیان کتب منتشر شده آن‌ها کمک می‌کند؛ چرا که آموزش و پرورش فهرستی از کتاب‌هایی که بر اساس این استانداردها منتشر شده‌اند، تهیه می‌کند و در اختیار مدارس قرار می‌دهد.

مدیرکل انتشارات کتب کمک آموزشی از انجام مذاکرات با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اختصاص بخشی از بودجه تجهیز کتابخانه‌های مدارس به خرید کتب کمک آموزشی برتر و موافقت این وزارتخانه با نظر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز خبر داد و اعلام کرد: طبق مصوبه آموزش و پرورش، همه حمایت‌ها و خریدهای این دستگاه از جمله تجهیز کتابخانه‌های مدارس باید بر طرح سامان‌بخشی کتب کمک آموزشی از طریق خرید کتاب‌هایی که به عنوان کتب کمک آموزشی برتر در جشنواره‌های کتب کمک آموزشی رشد شناخته شده‌اند، متمرکز شود.

حاجیان زاده اجرای طرح سامان‌بخشی به کتب کمک آموزشی موجود در بازار را ایجاد یک سامانه مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش برای هماهنگی در انتخاب، معرفی و استفاده از کتب کمک آموزشی مناسب در تجهیز کتابخانه‌های مدارس معرفی کرد.

وی همچنین علت اصلی انجام نشدن ممیزی کتب کمک آموزشی در وزارت ارشاد را تفکیک شده نبودن کتاب‌های مجوزگیر از این وزارتخانه برشمرد و بیان کرد: برای در نظر گرفتن استانداردهای لازم کتب کمک آموزشی از سوی ناشران، دفتر انتشارات کتب کمک آموزشی آموزشی، نشست‌های کارشناسی با برخی ناشران شناخته شده برگزار می‌کند، تا این کتاب‌ها قبل از انتشار از ضوابط لازم برخوردار شوند.

وی با اشاره به این که معیارهای وزارت ارشاد در مجوزدهی به کتب کمک آموزشی کلی‌ است، تاکید کرد: آموزش و پرورش نمی‌خواهد که از طریق ممیزی، مانع تولید کتب کمک آموزشی غیرمجاز شود، بلکه درصدد تعامل با ناشران برای جلوگیری از وقوع این امر است.

مدیرکل انتشارات کتب کمک آموزشی در ادامه انتشار کتب مفید و خواندنی توسط موسسه انتشارات مدرسه با بیش از 12 سال سابقه فعالیت مستقل را یکی از فعالیت‌های دفتر متبوعش در حوزه انتشار کتاب خواند.

وی معرفی و تقدیر از ناشران رعایت کننده ضوابط انتشار کتب کمک آموزشی در جشنواره کتب کمک آموزشی رشد که تاکنون شش دوره آن برگزار شده را از دیگر راه‌های حمایت از ناشران کتب کمک آموزشی برشمرد و با بیان این که در هر دوره از این جشنواره بیش از دو هزار و 500 کتاب کمک آموزشی شرکت داده می‌شوند، خاطرنشان کرد: در سال 1379 یعنی اولین سال برگزاری جشنواره کتب کمک آموزشی رشد، تنها 18 درصد از کتب شرکت‌کننده مورد تایید بودند، اما خوشبختانه در جشنواره امسال این رقم با رشدی قابل توجه، به 6/46 درصد رسیده که این درصد تقریبا مشابه شمار کتاب‌های کمک آموزشی استاندارد موجود در بازار است.

وی یادگیری به روش خلاق را از ضوابط اصلی انتشار کتب کمک آموزشی عنوان کرد و در مورد آثار به شدت منفی استفاده از حل المسایل از سوی دانش آموزان یادآور شد: کتب کمک آموزشی دارای حل المسایل دانش‌آموز را به تنبلی کشانده، خلاقیت وی را به طور جدی از بین می‌برد و به طور کلی این نوع کتاب‌ها به عنوان کتب مخرب مورد تایید آموزش و پرورش نیستند.

حاجیان زاده در ادامه با اشاره به این که فعالیت‌های دفتر انتشارات کتب کمک آموزشی در دو حوزه کتاب و مجلات متمرکز می‌شود، افزود: مجلات کنونی این دفتر، شامل مجلات رشد دانش‌آموز و معلم با عناوین متعددی همچون ماهنامه‌های دانش‌آموزی متناسب با مقاطع مختلف تحصیلی، ماهنامه‌هایی برای معلمان، رشد آموزش ابتدایی، رشد آموزش راهنمایی، رشد تکنولوژی آموزشی، رشد مدیریت مدارس، رشد مدرسه فردا و رشد معلم که از امسال به صورت دوهفته نامه منتشر می‌شود و غیره است.

وی به انتشار فصلنامه‌های تخصصی دانش‌آموزی از جمله رشد قرآن راهنمایی و متوسطه با موضوع ریاضی و همچنین رشد قرآن دبیران با 16 عنوان مختلف اعم از رشد قرآن، معارف، هنر، زبان، ادبیات فارسی، تاریخ، جغرافیا، تربیت بدنی، اجتماعی، مشاوره مدرسه، ریاضی، فیزیک، شیمی، زمین شناسی و فنی و حرفه‌ای نیز اشاره و اظهار کرد: مجموع این عناوین به 31 عنوان می‌رسد و البته یک سالنامه نیز با عنوان برآیند کل مجلات رشد منتشر می‌شود.

مدیرکل انتشارات کتب کمک آموزشی شمارگان سالانه و ماهانه مجلات رشد را به ترتیب 36 و 4/5 میلیون جلد اعلام کرد و با بیان این که مجلات رشد در مدارس سراسر کشور و همچنین مدارس ایرانی خارج از کشور در 30 کشور دنیا توزیع می‌شود، افزود: مجلات رشد با حداقل و حداکثر قیمت 100 تا 300 تومان در داخل و خارج از کشور به فروش می‌رسد.

وی ارائه برنامه‌های آموزشی جنبی در کنار برنامه رسمی دانش‌آموزان و ایفای نقش مکمل برای برنامه های درسی، ارتقای دانش‌ عمومی دانش‌آموزان، آموزش مهارت‌های زندگی، تقویت همبستگی اجتماعی و هویت دینی و ملی مخاطبان آموزش و پرورش، رشد استعدادها و خلاقیت علمی در کنار یادگیری‌های تئوریک و ایجاد پل ارتباطی بین معلمان و دانش‌آموزان را از اهداف انتشار مجلات رشد عنوان کرد.

حاجیان زاده در خاتمه با بیان این که در جشنواره کتب کمک آموزشی رشد، علاوه بر معرفی کتاب‌های برتر، ناشران نمونه نیز بر اساس تعداد کتاب‌هایی که از انتشارات آن‌ها منتخب شده نیز به شکل جنبی معرفی می‌شوند، به اعضای هیات داوران اشاره کرد و با اعلام این که این اعضا از متخصصان دروس، کارشناسان برنامه درسی، فرهنگیان و ناشران برگزیده انتخاب می شوند، نشانی WWW.ROSHDMAG.IR را به عنوان مرجعی برای مطالعه مجلات عمومی و تخصصی رشد، معرفی طرح سامان بخشی کتب کمک آموزشی و همچنین معرفی کتاب‌های کمک آموزشی استاندارد معرفی کرد.

کد خبر 43611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز