مهدی اسماعیل‌پور-خبرنگار: «مریم بخشی» مدرس آشپزی و کارشناس برنامه‌های تلویزیونی «سیمای خانواده»، «خانه مهر» و «به خانه برمی‌گردیم»، سال‌هاست که در محله‌های غربی تهران از جمله تهرانسر درس آشپزی می‌دهد و برای بانوان علاقه‌مند به پخت‌وپز نام و چهره‌ای آشناست.

در آخرین روزهای سال با بخشی گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم و به‌عنوان عیدی دستور پخت یک شیرینی خوشمزه و ساده را هم از او گرفتیم.  

  •  غذای سرآشپزی می‌سوزد!  

مریم بخشی از همان کودکی به آشپزی علاقه‌ داشت اما بعد از ازدواجش بود که با تشویق و حمایت همسرش، از سال ۱۳۷۶، به شکل جدی آشپزی را شروع کرد. جالب است بدانید به گفته بخشی حتی آشپزهای حرفه‌ای هم ممکن است غذای‌شان بسوزد و خراب شود. بخشی می‌گوید: «هیچ استاد و سرآشپزی را پیدا نمی‌کنید که بگوید هیچ‌وقت غذایش، چه در مرحله یادگیری و چه بعد از آن، نسوخته یا خراب نشده است. خاطره جالبی که از این موضوع دارم به سالگرد ازدواجم بر می‌گردد. با شوق و ذوق کیک خوشمزه‌ای را آماده کردم و داخل فر گذاشتم تا بپزد. بعد از آن سرگرم درست کردن دسر و شیرینی شدم. آنقدر سرگرم بودم که بوی سوختن کیک را هم متوجه نشدم. با آن همه ذوق و شوق کیکی که برای سالگرد عروسی‌ام آماده کرده بودم سوخت و سیاه شد! ‌»

  • درآمدزایی با آشپزی

این بانوی سرآشپز به جوان‌ها و خانم‌های خانه‌دار توصیه می‌کند آشپزی را به‌عنوان شغل جدی بگیرند و روی آن سرمایه‌گذاری کنند. مریم بخشی می‌گوید: «همیشه در کلاس‌های درس یا برنامه‌های تلویزیونی‌ام به خانم‌ها و جوانان تأکید می‌کنم که به آشپزی نگاه حرفه‌ای داشته باشند. آشپزی می‌تواند شغلی خوب به‌ویژه برای بانوان خانه‌دار باشد. خودم ۷ سال در کلاس‌ها و آموزشگاه‌های مختلف دوره دیدم و آشپزی را کامل و حرفه‌ای یاد گرفتم. خانم‌های خانه‌دار می‌توانند با یک فر خانگی و چند قالب شیرینی‌پزی کیک‌های خوشمزه‌ای بپزند و سپس با ذوق و سلیقه آنها را بسته‌بندی کنند و بفروشند. نصف شاگردانی که داشتم امروز در صنعت آشپزی و سفره‌آرایی مشغول کارند. سر بعضی از آنها آنقدر شلوغ است که وقتی برای برنامه‌ای ازشان دعوت می‌کنیم، نمی‌رسند که بیایند.»

  •  با حال خوب آشپزی کنید

بخشی معتقد است غذا زمانی خوشمزه می‌شود که آشپز با انرژی مثبت و عشق و علاقه پا به آشپزخانه بگذارد: «شعار من در آشپزی «یک اتفاق خوشمزه» است. یک اتفاق خوشمزه فقط وقتی می‌افتد که با حال خوب و با انرژی مثبت پا به آشپزخانه بگذاریم و غذا بپزیم. انرژی و حال ما روی مزه و کیفیت غذا تأثیر می‌گذارد. همیشه می‌گویم اگر بی‌حوصله هستید و فقط از سر رفع تکلیف می‌خواهید غذا بپزید بهتر است که اصلاً وارد آشپزخانه نشوید. یک غذای خوب علاوه بر مواد اولیه خوب و کافی و مهارت آشپز، به روحیه و حال خوب آشپز هم نیاز دارد.» 

  • شیرینی گزی

مواد لازم: 
روغن: صاف ۱۱۵ گرم
پودر شکر: ۵۰ گرم
وانیل: ۸/۱ قاشق چای خوری
آرد: ۲۵۰گرم
پسته نیم‌کوب: ۱۲۰ گرم
طرز تهیه: 
روغن و پودر شکر را همراه با وانیل همزن بزنید. آرد را اضافه و با دست مخلوط کنید. سپس خمیر را ۱ تا ۲ بار چرخ و پسته نیم‌کوب را با خمیر مخلوط کنید. خمیر را بین دو کاغذ روغنی قرار داده، به ضخامت نیم تا یک سانت آن را باز کنید و قالب بزنید. سپس شیرینی‌ها را در سینی چرب نشده چیده و داخل فر ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید تا بپزد.