گروه حوادث: تحقیقات برای گشودن راز محموله 880 کیلوگرمی مواد‌مخدر که در نیزارهای جاده قم رها شده بود، مأموران پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران را به اعضای شبکه قاچاق و توزیع تریاک و حشیش رساند که هدایت آن را یک قاچاقچی 30 ساله برعهده داشت.

ساعت 3 و 30 دقیقه بامداد یکی از شب‌های سرد اواسط آذرماه گذشته، مأموران گشت کلانتری 168 شهرری هنگام گشتزنی در جاده قدیم «قم–  تهران»، به سرنشینان یک خودروی وانت مزدا که با دیدن مأموران قصد دور شدن داشتند مشکوک شدند اما با صدور دستور توقف، راننده برسرعت خودروی خود افزود.

با فرار خودرو، مأموران به تعقیب آن پرداختند، راننده خودروی مرموز که می‌دانست به زودی در کمند محاصره پلیس قرار می‌گیرد، به سمت نیزارها تغییر مسیر داد، لحظاتی بعد وقتی مأموران به محل نیزارها رسیدند با خودروی وانت که در تاریکی رها شده بود، روبه‌رو شدند.

اگر چه در بازرسی کابین خودرو و مناطق اطراف آن، 880 کیلوگرم تریاک و حشیش و یک اسلحه کلاشینکف کشف شد اما اثری از قاچاقچیان نبود، آنها در تاریکی شب در میان نیزارها ناپدید شده بودند.

از آنجا که مقدار مواد‌مخدر کشف شده، بیانگر آن بود که سرنشینان خودرو اعضای یک باند حرفه‌ای قاچاق مواد‌مخدر هستند، تیم‌ ورزیده‌ای از مأموران عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد‌مخدر، بررسی‌های تخصصی خود برای ردزنی قاچاقچیان را آغاز کردند.

مأموران در این مرحله از عملیات، با سرنخ‌هایی که به دست آورده بودند مدتی قبل، یکی از اعضای کلیدی باند را به دام انداختند.

با اطلاعاتی که دربازجویی‌ها به دست آمد، 7 عضو دیگر باند یکی پس از دیگری به صورت زنجیروار در تهران و شهرهای حاشیه تهران از جمله اسلامشهر و اطراف پاسگاه نعمت‌آباد ردزنی شده و در مخفیگاهشان به دام افتادند.

سردسته 30 ساله باند قاچاق

در بازجویی از متهمان مشخص شد آنها اعضای یک باند بزرگ قاچاق مواد‌مخدر هستند که سردسته آن یک قاچاقچی 30 ساله اهل زابل است که هدایت باند را از تهران به عهده دارد.

اعضای باند در جریان تحقیقات اعتراف کردند مواد‌مخدر را با خودروهای سنگین از استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان به استان یزد منتقل کرده و از آنجا با وانت به تهران می‌فرستادند و در پایتخت نیز شبکه‌ای  از خرده فروشان آن را توزیع می‌کردند.

ارتباط با قاچاقچیان مشهور

سرهنگ کشفی- رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران بزرگ- با اعلام خبر دستگیری 8 عضو کلیدی باند و بازداشت11 خرده فروش گفت: اعضای این شبکه که احتمالا از 3 سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، در بازجویی‌ها به قاچاق 2 تن و 165 کیلو انواع موادمخدر اعتراف کرده‌اند؛

این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد آنها با باندهای مشهور قاچاق مواد‌مخدر در سیستان و بلوچستان ارتباط نزدیکی داشته‌اند.