چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

گروه حوادث- جواد عزیزی: قاچاقچی اشیاء عتیقه در حالی که نقشه گنج در دست داشت و مشغول حفاری در غرب تهران بود، در محاصره ماموران یگان حفاظت از میراث فرهنگی تهران گرفتار شد.

مدتی قبل ماموران یگان حفاظت از میراث فرهنگی تهران در جریان فعالیت‌های‌ مجرمانه مردی قرار گرفتند که با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته فلزیاب و نقشه‌های گنج، اقدام به حفاری‌های غیرمجاز و قاچاق اشیاء عتیقه می‌کرد.

با گزارش این ماجرا به قاضی حسن جراحی- بازپرس شعبه 15 دادسرای ناحیه 5- دستور بازداشت مرد قاچاقچی صادر و تحقیقات تخصصی برای یافتن ردی از او آغاز شد.

در حالی که این تحقیقات ادامه داشت، ماموران با استفاده از منابع اطلاعاتی خود دریافتند مرد قاچاقچی با در اختیار داشتن نقشه گنجی که نشان می‌دهد عتیقه‌های زیادی در یکی از مناطق غرب تهران مدفون شده‌اند، قصد حفاری این منطقه را دارد.

بنابراین چند تیم عملیاتی، با شناسایی این منطقه آنجا را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند و نیمه‌ شب 15 اسفندماه مرد قاچاقچی را در حالی که با لوازم پیشرفته خود مشغول حفاری منطقه‌ای در اطراف یک امامزاده بود، به محاصره درآورده و پس از دستگیری وی یک دستگاه فلزیاب، بی‌سیم، دوربین فیلمبرداری، نقشه‌های گنج، یک فهرست کامل از مکان‌های باستانی و تعدادی سکه و جام عتیقه  کشف کردند.

 با انتقال این مرد به دادسرای ناحیه 5، وی در بازجویی‌‌ها به بازپرس جراحی گفت: مدتی قبل یکی از دوستانم به سراغ من آمد و گفت محلی را در اطراف تهران  می‌شناسد که اشیاء عتیقه در آنجا مدفون شده است، بنابراین به همراه این مرد عازم این محل شدم و با استفاده از دستگاه فلزیابم محل گنج را شناسایی کردم اما چند روز بعد وقتی برای حفاری به آنجا رفتم متوجه شدم ماموران سازمان میراث فرهنگی آنجا را مرمت کرده‌اند.

من که تصور می‌کردم ماموران پس از مرمت این منطقه‌، همه گنج‌ها را از دل زمین خارج کرده‌اند در تماس با مسئولان سازمان میراث فرهنگی سعی کردم هر طوری شده راز ماجرا را کشف کنم غافل از اینکه همین تماس‌ها باعث می‌شود تا آنها به من مشکوک شده و ماجرا را به پلیس و دستگاه قضائی اطلاع دهند. به این ترتیب در حالی که من تصمیم گرفته بودم از این گنج صرف‌نظر کرده و به سراغ گنج دیگری بروم که نقشه‌اش را در اختیار داشتم، ماموران مرا ردیابی و دستگیر کردند.

پس از اظهارات مرد قاچاقچی، بازپرس شعبه 15 برای وی قرار قانونی صادر کرد و متهم برای ادامه تحقیقات در اختیار یگان حفاظت از میراث فرهنگی قرار گرفت.

کد خبر 46324

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز