همشهری آنلاین: حسین علیزاده،‌آهنگساز و نوازنده نامی تار و سه تار از تجربه‌های آهنگسازی‌اش برای دوفیلم «تنها دو بار زندگی می‌کنیم» و «آواز گنجشکها» می‌گوید.

به گزارش همشهری آنلاین حسین علیزاده که با خبرگزاری مهر گفت و گو می‌کرد درباره ساخت موسیقی فیلم«تنها دوبار زندگی می‌کنیم» گفت: فضای  این فیلم بسیار انتزاعی است و به تبع باید از موسیقی متن بسیار ظریف و انتزاعی استفاده می‌کردم به همین دلیل وجود زخمه هایی از موسیقی در شکل گیری موسیقی متن این فیلم را کافی دانستم؛ البته روال فیلم به خصوص در قسمت پایانی فیلم که از نیستی و مرگ به سوی امید و زندگی تغییر مسیر می‌دهد دستخوش تغییر می شود و از موسیقی امیدوار کننده و شادی آوری استفاده کردم و به فراخور داستان موسیقی را پیش بردم.

این نوازنده تار در پاسخ به این سئوال که چرا کمانچه در صحنه از فیلم شکسته می شود و آیا این بی حرمتی به هنر موسیقی نیست گفت : بهنام بهزادی - کارگردان فیلم - به هنر موسیقی آشنا است و برای آن احترام ویژه ای قائل است ،همچنین بایدمتذکر شوم که آن کمانچه ای که شکسته می شود ماکتی از ساز کمانچه است و کمانچه واقعی نیست ضمن اینکه من معتقدم شکستن ساز لزوما بی حرمتی به این هنر محسوب نمی شود ؛ در صحنه دیگر می بینیم مردی که در حال نواختن کمانچه است زمانی که دست از نواختن آن بر می دارد صدای کمانچه همچنان به گوش می رسد که این بیانگر جاری بودن روح موسیقی در زندگی است در واقع با شکستن کمانچه و باقی ماندن صدای موسیقی به هنر موسیقی ادای دین کردم به این معنا که اگر موسیقی به هر شکلی دچار محدودیت شود باز هم وجود دارد و روایت کننده این هنر ارزشمند است.

وی در خصوص کار با بهنام بهزادی کارگردان فیلم«تنها دو بار زندگی می کنیم» گفت : بهنام بهزادی مستندی درباره زندگی و آثار من ساخت، آشنایی و دوستی من با او به همان دوران بر می گردد ولی آنچه در همکاری من با بهنام جالب و جذاب بود شناخت او از موسیقی بود و احترام ویژه ای که برای این هنر قائل است ،ضمن اینکه فیلمنامه این فیلم دارای جسارت خاصی بود که این جسارت برای من بسیار ارزنده بود و به عنوان آهنگساز دوست داشتم در این جسارت سهیم باشم.

 آهنگساز فیلم«آواز گنجشکها» درباره موسیقی متن این فیلم گفت : تا کنون تجربه ساخت موسیقی سه فیلم  را داشته ام که اغلب آنها در فضایی انتزاعی و تا اندازه ای شخصی به سر می برد اما فیلم "آواز گنجشکها" به دلیل داشتن فضایی واقعی برای من بسیار جذاب بود.چون تا به حال برای صحنه های شهری موسیقی نساخته بودم ولی این فیلم اجازه کسب تحربه های خوبی در ساخت موسیقی برای فضاهای بیرونی و همچنین ایجاد حس انسان دوستی را به من داد.

وی درباره وضعیت موسیقی فیلم گفت:متاسفانه باید اعتراف کنم که نگاه اغلب کارگردان ها و سایر عوامل اصلی و تاثیر گذار در ساخت یک پروژه سینمایی متاثر از همین نگاه مصرفی و سطحی نسبت به مقوله موسیقی فیلم است.

برچسب‌ها