تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۹

علی شاکری: گشودن باب مذاکره با زوران گاییچ سرمربی صرب تیم ملی والیبال برای جدایی از آیسکرای روسیه و حضور تمام وقتش در ایران، نشانه تغییر سیاست فدراسیون والیبال پس از تحمل انتقادات چندماهه بود.

 اگرچه خیلی‌ها این تغییر سیاست را در راستای ماجراهای اخیر کلمنته با فدراسیون فوتبال و مخالفت صریح سازمان تربیت بدنی مبنی بر به کار نگرفتن مربیان پروازی می‌دانند، اما داورزنی رئیس فدراسیون والیبال با رد این شائبه می‌گوید: «ما خیلی زودتر از ماجراهای فوتبال به دنبال راهکاری برای حل این مشکل بودیم و تازه نوع قرارداد گاییچ با شرایطی که کلمنته داشت، تفاوت دارد.

 کلمنته متعهد شده بود تنها 10 روز قبل از هر بازی تیم ملی به ایران سفر کند، در حالی که گاییچ نزدیک به 6 ماه کامل در تهران حضور داشت و بعد با شروع لیگ راهی روسیه شد.»

  • نتیجه مذاکرات شما با گاییچ در زمینه فسخ قراردادش با تیم باشگاهی آیسکرا در روسیه به کجا انجامید؟

به دکتر امین‌پور مأموریت داده بودیم که با گاییچ صحبت کند و او نیز اعلام کرد در صورت موافقت باشگاه آیسکرا جواب او مثبت خواهد بود. من طی 6 ماه گذشته فشار زیادی را در این زمینه تحمل کردم.

  • فکر می‌کنید شرایط لازم برای حضور تمام وقت گاییچ در ایران فراهم شده است؟

تا حدود زیادی بله، قرار است گاییچ در ایام تعطیلی برنامه‌های تیم ملی با یک تیم باشگاهی همکاری کند و زمینه‌های لازم برای حضور تمام وقت او در ایران فراهم شده. جذب و کار کردن با یک مربی تراز اول جهانی به این آسانی‌ها هم نیست و دیدید که فوتبال با کلمنته به چه مشکلی برخورد. ما دلمان می‌خواهد گاییچ تمام وقت در ایران باشد. هم لیگ برتر را ببیند و هم بتواند کلینیک‌های مربیگری در مراکز استان‌ها برپا کند.

  •  او با کدام باشگاه همکاری خواهد کرد؟

باشگاه‌های زیادی ابراز تمایل کرده‌اند که گاییچ را جذب کنند، اما با توجه به شرایط و خصوصی بودن باشگاه پردیس قزوین ترجیح می‌دهیم که با این باشگاه همکاری کند. البته ما در باشگاه پیکان هم سعی داریم که با راه‌اندازی مجدد تیم بسکتبال با هماهنگی فدراسیون از وجود رایکو ترومن سرمربی تیم ملی ایران استفاده کنیم. گاییچ و ترومن مربیان توانمندی هستند که می‌توان به کمک دانش و تجربه آنان سطح والیبال و بسکتبال را ارتقا بخشید.

  •  اردوی اول تیم ملی در راه بازی‌های انتخابی المپیک چه زمانی و با چه تعداد بازیکن تشکیل خواهد شد؟

اردوی اول تیم ملی با حضور 16 تا 17 بازیکن از روز 20 فروردین‌ماه در روسیه آغاز خواهد شد و بازیکنان بلافاصله برای برپایی اردویی یک ماهه عازم مسکو می‌شوند.

  •  تکلیف انتخاب دستیار دیگر گاییچ چه زمانی روشن می‌شود؟

این موضوع در دست بررسی است، اما نظرم این است که باید فردی را انتخاب کنیم که هم تجربه بالایی داشته و هم شناختش روی بازیکنان زیاد باشد. من فکر می‌کنم که در این مقطع با توجه به محدودیت وقت، یوتسا ست‌کوویچ بهترین گزینه است که قبلاً سابقه همکاری با گاییچ را در تیم ملی صربستان داشته است. آنان به همراه هم توانسته‌اند صربستان را قهرمان المپیک 2000 سیدنی کنند.

  • ست کوویچ در پایان قراردادش (اسفندماه) با فدراسیون والیبال برای هدایت تیم نوجوانان تمدید می‌کند؟

 ست‌کوویچ هیچ مشکلی برای تمدید قرارداد ندارد. او توقعاتی دارد اما ما هم بارها اعلام کردیم برای انتخاب مربیان در تیم‌های ملی ما تصمیم می‌گیریم نه مربیان.

  •  ست‌کوویچ چه توقعاتی دارد؟

 او دوست دارد پس از هر مرحله مربیگری در تیمی با همان تیم در مراحل بالاتر ادامه فعالیت دهد و می‌گوید بازیکنانی که از او جدا می‌شوند به لحاظ فنی افت می‌کنند. به عنوان مثال می‌گوید فرهاد قائمی و ادریس دانشفر و یا معین رحیمی که با تیم نوجوانان در مکزیک درخشیدند اکنون چه وضعیتی دارند؟ او دوست داشت حالا که اکثر بازیکنانش طی چند سال اخیر به تیم ملی بزرگسالان رسیده‌اند به همراه او و تحت هدایتش به المپیک می‌رفتند.

  •  شما با این موضوع موافقید؟

خیر ما هم در جواب گفتیم فدراسیون است که بنا به مصالح والیبال تصمیم می‌گیرد چه مربی ای در کدام رده سنی انجام وظیفه کند. برای ما حفظ ست‌کوویچ برای دفاع از عنوان قهرمانی آسیا و جهان در رده نوجوانان بسیار مهم است، ضمن آنکه روحیات و اخلاقش هم در چند ماه اخیر کاملاً تغییر کرده.

  • گفته می‌شود برخی از اعضای کادر اجرایی فدراسیون به عنوان مشاور با تیم‌های باشگاهی همکاری تنگاتنگی دارند؟

حتماً با این موضوع برخورد می‌کنم، هر کسی که در زمینه قضاوت و اجرای مسابقات با فدراسیون همکاری می‌کند، حق ورود به تشکیلات تیم‌های باشگاهی را ندارد و این موضوع بی‌طرفی فدراسیون را نقض می‌کند.

  •  برخلاف شما که با امیدواری از بازی‌های انتخابی المپیک می‌گویید، گاییچ نظر دیگری درباره تیم ملی در این رویداد بزرگ دارد؟

 وظیفه ‌ما روحیه دادن، اعتماد و اعتقاد به آینده است، صحبت‌های «زوران» ناشی از رفتار حرفه‌ای‌اش است که می‌خواهد فشار را از روی دوش تیمش بردارد. مبنای استراتژی یک مدیر با یک سرمربی متفاوت است ولی من می‌دانم که این میدان فرصت خوبی برای والیبال ایران خواهد بود.