همشهری آنلاین – سمیرا باباجانپور : دهیار سولقان با تأکید بر اهمیت نقش زنان روستایی در رشد و توسعه اقتصادی روستا می گوید:«این فرایند براساس یک برنامه ریزی ۲ ساله انجام شده است و تا قبل از این، هیچ برنامه ای برای توسعه فعالیت های مشاغل خانگی بانوان نداشتیم. خوشبختانه تلاش های بانوان باانگیزه و دهیاری باعث شد بیش از ۳۰ بانوی کارآفرین در سولقان فعال باشند. »
«ابراهیم عسگری» درباره اجرای این طرح به مشاغل زودبازده اشاره می کند و می گوید:«از نخستین جلسه که خرداد ماه سال گذشته برگزار شد اجرای طرح های زودبازده برای توسعه این مشاغل در دستورکار قرار گرفت که با برگزاری ۲ دوره نمایشگاه عرضه محصولات خانگی در کنار جشنواره شاتوت میسر شد و مورد استقبال بالای شهروندان قرار گرفت. همین زمان بود که به این نتیجه رسیدیم طرح های زودبازده برای توسعه پایدار مشاغل خانگی ،کافی نیست. »
گام نخست برندسازی
دهیار سولقان یکی از گام های مهم توسعه این مشاغل را برندسازی و ثبت آن می داند. او می گوید:«مجموعه دهیاری قدم نخست را در رابطه با برندسازی قبل از برگزاری دومین جشنواره شاتوت برداشت که تأثیرات مثبت آن را بانوان کارآفرین مشاهده کردند اما در ادامه و بعد از گذشت چند ماه اثراتی از روند صعودی آن مشاهده نکردیم که پس از تحقیق و بررسی تصمیم گرفتیم با برگزاری کلاس های آموزشی و ارائه تسهیلات بانکی با بهره کم این اقدام را تقویت کنیم. »
طراحی اپلیکیشن فروش محصولات روستا
تبلیغات و بازاریابی فرایند توسعه اقتصادی را تسهیل می بخشد. دهیار سولقان دراین باره می گوید:«یکی از مشکلات ما در زمینه مشاغل خانگی بحث تبلیغات و بازاریابی است. مسلماً بانویی که به کسب و کارخانگی مشغول است ابتدا درآمد زیادی ندارد که صرف تبلیغات کند. درنتیجه ممکن است از فرایند رقابت بازار عقب بماند. این موضوع علاوه بر دغدغه صاحبان مشاغل، دغدغه دهیاری هم بود. در ۲ جشنواره ای که برگزار شد بسیاری از بانوان با ارائه روش های بازاریابی تبلیغات مناسبی انجام دادند که اثرات آن را همزمان با برگزاری جشنواره و بعد از آن مشاهده کردند اما کافی نبود. زیرا حجم تولید به ویژه در یک سال اخیر بیشتر از عرضه شده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم علاوه بر معرفی این محصولات در فضاهای مجازی و محیطی، یک اپلیکیشن فروشگاهی طراحی کنیم که مختص به ارائه تمام محصولات بانوان باشد که این اقدام در مرحله تحقیق و بررسی چگونگی اجرای آن است. »
راه اندازی بازارچه دائمی فروش محصولات خانگی
عسگری یکی دیگر از برنامه های توسعه و پایدار کردن این مشاغل را ایجاد بازارچه هفتگی دائمی در روستا می داند:« با توجه به فاصله کم سولقان با تهران و حجم بالای گردشگر به ویژه در ۶ ماهه نخست سال یکی از مهمترین اهداف ما ایجاد یک بازارچه هفتگی است. اقدامات اولیه آن را هم انجام داده ایم. اما این کار علاوه بر تلاش دهیاری همت بالای بانوان کارآفرین را می طلبد که امیدواریم همزمان با برگزاری سومین جشنواره شاتوت، این امر هم محقق شود. »