تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۸

اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ و قیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ و نَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ

خدایا روزه مرا در این روز از زمره روزه‌های حقیقی قرار بده،
و عبادتم را در این روز، همچون عبادت شب‌زنده‌داران بپذیر،
و در این روز مرا از خواب غفلت بیدار نما،
و ای معبود جهانیان! جرم و گناه مرا در این روز ببخش
و ای بخشنده مجرمان از من در گذر.

نسیم رحمت

در این دعای شریف از نماز، روزه، بیداری از خواب غفلت، طلب آمرزش و عافیت از خداوند متعال سخن رفته است.

نماز و روزه: صیام و قیام یعنی نماز و روزه، واژه‌های غریبی نیستند؛ هر چند شیرینی و گوارایی نماز و روزه تنها در مذاق خدا باورانِ آخرت‌بین و دلدادگان کوی دوست، خودنمایی می‌کند. لکن هر که نامی از اسلام شنیده و با اقرار به وحدانیت خداوند متعال، رسالت پیامبر اعظم ص و ولایت اولیای خدا، بر شرف مسلمانی مفتخر شده، مزه آن ۲ را نیز چشیده است.

خداوند متعال در قرآن کریم برای روزه داران، همچون مؤمنان، صادقان راستگو و درست کردار، صابران، ذاکران، و ...، مقام و منزلت والایی قائل شده و به مردان و زنان روزه دار آمرزش و اجر عظیم را وعده داده و فرموده است: وَ الصَّائِمینَ وَ الصَّائِماتِ ... أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظیماً

خواب غفلت: کسی که ارزشمندی چیز با ارزشی را نداند و از آن نعمت خدادادی استفاده درست و بهینه نکند، در حقیقت غافل است. چنان که قرآن کریم در سوره اعراف، آیه ۱۷۹ در توصیف غافلان فرموده، آنان قلب دارند ولی با آن تفقه نمی‌کنند و آن را وسیله درک و فهم قرار نمی‌دهند، چشم دارند ولی با آن نمی‌بینند، گوش دارند ولی با آن نمی‌شنوند.

 بنابر این انسان هر اندازه که نسبت به امکانات، نعمت ها، فرصت‌ها و داده‌های خداوندی بی توجه باشد و این بی توجهی سبب محرومیت او از آثار و برکات آن‌ها شود، به همان اندازه غافل است.

ماه رمضان، نسیم رحمت: بدون تردید ماه مبارک رمضان نیز از جمله آن نسیم‌های رحمت است، که فقط سالی یک بار وزیدن می‌گیرد؛ چون ماه رمضان به فرموده امام سجاد ع  ماه توبه و انابه، ماه مغفرت و رحمت، ماه آزادی از آتش و دست یافتن به بهشت است. امام رضا (ع) نیز در ادامه همین معنا فرمودند: کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود، پس در کدام ماه بخشیده خواهد شد؟