تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۹

فقط در ایران نیست که گران شدن بنزین قیمت هر کالا و خدمت مربوط و نامربوطی را افزایش می‌دهد؛ این قاعده در همه جای دنیا تقریبا مصداق دارد و براساس همین اصل هم افزایش بی‌سابقه بهای نفت ظرف چندماه قیمت انواع موادغذایی را به صورت جهشی افزایش داده است.

برنج، روغن، لبنیات و البته گوشت قرمز از جمله اقلامی هستند که در این مدت به شدت گران شده‌اند و ظاهرا تا زمانی که قیمت نفت به تعادل نرسد امکان تثبیت قیمت آنها عملا وجود ندارد.

مجید افلاکی دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی دلیل این افزایش قیمت را تورم شدید در داخل و رشد قیمت‌های جهانی توصیف می‌کند و می‌افزاید: سال86، سالی استثنایی از نظر افزایش قیمت‌ها، دست کم در 5سال اخیر بود. افلاکی به همشهری می‌گوید: در 2ماه ابتدایی امسال هم قیمت گوشت قرمز چه در بخش مصارف خانگی و چه در مورد گوشت مورد استفاده صنایع افزایش یافته و این افزایش قیمت در خرده‌فروشی‌ها نمود بیشتری دارد.

به گفته او، از دی ماه 86 تا اردیبهشت87  قیمت گوشت قرمز در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تا 50درصد رشد کرده و این جهش فشار مضاعفی به خانواده‌ها و تولید‌کننده‌های فرآورده‌های گوشتی تحمیل می‌کند. افلاکی در توضیح دلایل افزایش قیمت گوشت می‌گوید: نرخ تورم تاثیر  مستقیمی بر قیمت  مایحتاج مردم از جمله گوشت داشته.

براساس گزارش بانک مرکزی تورم در سال 86، 18تا19 درصد بوده در حالی‌که مطالعه بر روی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد رقم واقعی تورم به 25تا30درصد رسیده است. او خاطر‌نشان می‌کند: زمانی تنها 5/2درصد مصرف داخلی گوشت از محل واردات تامین می‌شد اما این رقم در حال حاضر به بیش از 6درصد رسیده. به عبارت بهتر با افزایش رقم واردات میزان تاثیرپذیری بازار داخلی از قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کرده است.

افلاکی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت گوشت کاهش واردات آن از سوی بخش خصوصی در سال 86 است که به علت افزایش موانع قانونی و رشد قیمت‌های جهانی صورت گرفت.

به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی در سنوات گذشته بخش خصوصی بخشی از نیاز خود به گوشت قرمز را وارد می‌کرد در نتیجه بخشی از تقاضا از مجموعه تقاضای داخلی کسر می‌شد و تنظیم بازار هم به این وسیله با سهولت بیشتری انجام می‌گرفت اما در حال حاضر میزان واردات توسط بخش خصوصی به یک‌سوم رسیده  و به همین علت صنایع وابسته ناچارند نیاز خود را از بازار داخل تامین کنند و این یعنی تقاضای بیشتر در برابر عرضه محدود و در نهایت افزایش قیمت.

او یادآور می‌شود: باتوجه به دلایل یادشده، قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در خرده فروشی‌ها به مرز10 هزارتومان رسیده و صنایع هم هر کیلو گوشت را به قیمت 5هزار تومان تامین می‌کند.

به گفته او در حال حاضر هر تن گوشت وارداتی برزیل 2هزار و 850تا 3هزار و 100یورو قیمت دارد که پس از ورود به ایران کیلویی 4هزار و 850تومان به واحدهای صنعتی فروخته می‌شود. علاوه بر این هر کیلو گوشت داخلی هم به قیمت 5هزار و 200تومان به دست تولید کننده‌های فرآورده‌های گوشتی می‌رسد.

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی در پایان تاکید می‌کند: صنایع فرآورده‌های گوشتی برای ادامه فعالیت در سال 87 به واردات 6 تا 10 هزار تن گوشت نیازمند است و این امر جز با مساعدت دولت و به خصوص وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و بازرگانی محقق نخواهد شد.

به گفته افلاکی، به جز موانع قانونی، تولیدکننده‌ها باتوجه به افزایش قیمت‌ها، برای واردات با کمبود منابع مالی مواجه هستند؛ این در حالی است که پرداخت تسهیلات بانکی با دشواری بسیاری همراه است و هر روز تامین نقدینگی به مشکل پیچیده‌تری تبدیل می‌شود.

خشکسالی تهدید می‌کند

افلاکی می‌گوید: قیمت جهانی گوشت  ظرف 6ماه گذشته دست‌کم 42درصد افزایش یافته و این امر قطعا بازار داخل کشور را هم در ماه‌های آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد.
او در مورد این اثرگذاری می‌گوید: وزارت جهادکشاورزی از تولید 83هزار تن گوشت قرمز در سال 86 خبر داده اگر این میزان تولید به هر علتی و به هر میزان کاهش یابد اولین شوک به قیمت‌ها وارد خواهد شد.

از سوی دیگر در صورت کاهش تولید قطعا میزان واردات افزایش پیدا خواهد کرد به این ترتیب بازار داخلی بیشتر از گذشته از روند افزایش جهانی قیمت متاثر خواهد شد. افلاکی کاهش تولید گوشت قرمز را به علت آغاز خشکسالی محتمل می‌داند و پیش‌بینی می‌کند قیمت گوشت در 6ماه آینده یعنی تا پاییز 87،15 تا18درصد افزایش پیدا کند.