گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو: غلامعلی حداد عادل دیروز در حالی برای برگزاری سی و دومین نشست خبری خود در بین خبرنگاران حضور یافت

 که در مدت باقیمانده از عمر مجلس هفتم تنها فرصت برگزاری یک نشست مطبوعاتی دیگر را در سمت رئیس مجلس هفتم با خبرنگاران خواهد داشت.

هر چند که به‌نظر می‌رسید محور سؤالات خبرنگاران در این نشست مطبوعاتی به اختلاف نظر رئیس‌جمهوری با رئیس مجلس در باب قوانین مصوب مجلس و ابلاغ نشدن این قوانین از سوی احمدی‌نژاد اختصاص یابد اما در پاسخ همان یک سؤالی هم که در این باره مطرح شد، حداد عادل ترجیح داد چندان درباره انگیزه انتشار نامه محمود احمدی‌نژاد در رسانه‌ها صحبتی نکند.

در عوض موضوع ریاست مجلس هشتم و آنچه در برخی رسانه تعبیر به اختلاف نظر اصولگرایان در این مورد می‌شود، به انحای مختلف در این جلسه مطرح شد.

رئیس قوه مقننه اما در پاسخ به این سؤالات تصریح کرد که میان اصولگرایان نزاعی بر سر قدرت وجود ندارد و احساس می‌کنم برخی جریانات سیاسی از موضوع ریاست مجلس هشتم به‌عنوان ابزار کشمکش میان اصولگرایان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این نوع اقدامات را واکنشی در برابر وحدت اصولگرایان می‌داند ادامه داد: این جریانات می‌خواهند این‌طور القا کنند که اختلافی بین اصولگرایان وجود دارد و یا در باب ریاست مجلس هشتم این اختلاف به وجود خواهد آمد. این فضاسازی شبیه همان موضوع سرفهرست اصولگرایان است که جریانات سیاسی در انتخابات مجلس هشتم به آن دامن زده بودند.

حداد عادل افزود: مسئله ریاست مجلس هفتم مسئله اصلی کشور و مسئله اصلی مجلس آینده نیست و موضوع مهم در این مجلس این است که راهکاری برای تحقق وعده‌های داده شده به مردم و تامین مطالبات بحق آنها اندیشیده شود.

تصمیمی بر انصراف

حداد عادل همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه آیا تصمیمی بر ریاست مجلس هشتم دارید یا خیر؟ گفت: تصمیمی برای انصراف از ریاست مجلس نگرفته‌ام. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبیعی است یکی از موضوعات مجالس انتخاب هیأت رئیسه باشد تاکید کرد: در این مورد هنوز تصمیمی گرفته نشده و تاکید می‌کنم انتخاب رئیس مجلس با خود مجلس است.

حداد عادل ادامه داد: آنچه مسلم است این است که قانون این حق را به همه نمایندگان داده است و بنده هم آمادگی دارم اگر مسئولیتی از سوی نمایندگان واگذار شد قبول کنم ولی از این حیث فرقی میان من و دیگر نمایندگان نیست.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که درباره نامه‌نگاری رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس پرسید، توضیح داد: مواضع نامه‌ای که بین من و رئیس‌جمهوری مطرح شده کاملا روشن بود و تصور نمی‌کنم ضرورتی بر مطرح کردن دوباره آن باشد. وی ادامه داد: اینکه انگیزه  ارسال آن نامه چه بوده خارج از بحث ماست اما تا جایی که به من مربوط می‌شود، تصریح می‌کنم که انگیزه‌ای جز دفاع از قانون و اعتبار مجلس نداشتم.

خبرنگار دیگری موضوع اظهار نظر لاریجانی درباره نشست هیأت‌رئیسه مجلس هفتم با منتخبان مجلس هشتم را پیش کشید که حداد عادل توضیح داد: در مورد علت غیبت لاریجانی باید بگویم ایشان همزمان جلسه دیگری در قم داشتند که شب قبل از جلسه موضوع را با بنده در میان گذاشته بودند.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: اینکه گفتم در میان اصولگرایان نزاع بر سر قدرت وجود ندارد به معنای این نیست که اختلاف‌نظری هم وجود ندارد. اتفاقا هنر اصولگرایان در این بود که درعین حال که اختلاف‌نظر داشتند وحدت خود را حفظ کردند.

اعتبار پوچ

رئیس قوه مقننه در ادامه نشست خبری خود درباره تلاش کشورهای همسایه برای تغییر نام خلیج فارس اظهار داشت: همسایگان عرب ما بدانند که هم به خاطر همسایگی، هم به جهت مسلمانی و هم به‌دلیل اینکه همکاری‌های ما با آنان گسترده است ما خواهان حسن همجواری و صلح و ثبات در منطقه هستیم.

حداد عادل اضافه کرد: استفاده از نام جعلی خلیج عربی با هیچ‌یک از موازین تاریخی سازگاری ندارد. من تعجب می‌کنم چرا بعضی از همسایگان اعتبار خودشان را در این کارهای پوچ و بی‌پایه جست‌وجو می‌کنند.  وی ادامه داد: جای تعجب است که در برابر مسائل اسلام و جهان عرب سکوت اختیار کرده و تلاش دارند نام اصلی یک آبراه تاریخی را به نام جعلی تغییر دهند.

نشست با منتخبان مرحله دوم
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه در نشست اول خود با منتخبان مرحله اول انتخابات هشتم وعده داده شده بود که چنین نشستی هم با منتخبان مرحله دوم برگزار خواهد شد ولی هنوز خبری از آن نیست گفت: منتظر پایان مرحله دوم انتخابات و مشخص شدن نتایج قطعی آن بودیم. در حال رایزنی درباره این موضوع هستیم که آیا دعوت از منتخبان مرحله دوم را جدا برگزار کنیم یا همراه با کل منتخبان مجلس هشتم.

حداد عادل همچنین به حرف و حدیث‌هایی که درباره هزینه نشست دور اول وجود داشت اشاره کرد و اظهار داشت: حدود 170 نفر از 200 نفر منتخب دور اول به این جلسه آمده بودند و همان طور که خیلی‌ها در این مجلس ناهار می‌خورند، آنها نیز ناهار خوردند. از این تعداد 8 نفر نماینده با 4 همراه یعنی 12 نفر شب قبل در هتلی معمولی اقامت کردند و این کل هزینه‌های آن میهمانی پرحرف و حدیث بود.