گروه سیاسی: پس از آنکه نمایندگان روسیه و چین در اجلاس مقدماتی کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی سخنان نماینده انگلیس در این نشست درباره رویکرد کشورهای عضو 1+5 در نشست لندن را مورد انتقاد قرار دادند،

وزیر امور خارجه روسیه نیز تأکید کرد که مواضع اتخاذشده از جانب انگلیس در تشریح گفت‌وگوهای وزرای امور خارجه 1+5 در لندن انعکاس واقعیت‌ نیست.

نماینده انگلیس در نشست مقدماتی بازنگری ان‌پی‌تی مدعی شده بود که وزرای خارجه 6 کشور مذکور در لندن در مورد افزایش فشار بر ایران به سبب خطرناک بودن برنامه هسته‌ای آن به توافق رسیده‌اند. 

به گزارش نووستی، سرگئی‌لاوروف در نشستی خبری تأکید کرد: در نشست جمعه گذشته 1+5 در لندن، فقط در مورد تدوین بسته مشوق‌های پیشنهادی با رویکردی مثبت برای ایران گفت‌وگو شد و هیچ توافقی برای تشدید فشار بر ایران مدنظر نبود.

وی تصریح کرد: بحث تشدید مواضع در قبال ایران، کاملا تحریف‌شده و ناشی از برخورد نادرست کسانی است که در این گفت‌وگوها حضور داشتند.  به گزارش فارس، وزارت امور خارجه روسیه نیز در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که از اظهارات منتشر شده در سایت وزارت امور خارجه انگلیس از قول دیوید میلیبند بسیار متعجب شده است.

این بیانیه افزود: بر خلاف گفته‌های میلیبند، در جریان دیدار وزرای امور خارجه 1+5 در لندن، هیچ ارزیابی سیاسی جدیدی درباره ماهیت مشکلات و یا تهدیدهای ناشی از برنامه هسته‌ای ایران توسط وزرا بررسی نشد.

تأکید بر حق ایران

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تأکید مجدد بر حق ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، خواستار افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به تنش‌ها شد. به گزارش مهر، شن گانگ در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: پکن معتقد است ایران به‌عنوان عضو ان‌پی‌تی، حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌‌ای را دارد.

سفر سولانا به تهران

از سویی، پس از اعلام وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر سفر قریب‌الوقوع نمایندگان 1+5 به ایران برای ارائه بسته پیشنهادی هم یک مقام‌ آمریکایی به رویترز گفت که بسته اصلاح شده مشوق‌ها برای توقف برنامه هسته‌ای ایران احتمالا توسط هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا تحویل داده خواهد شد.  تهران بارها تأکید کرده است مشوق‌هایی را که به شرط تعلیق غنی‌سازی ارائه شود، نمی‌پذیرد.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در نشست مقدماتی اجلاس بازنگری  ان‌پی‌تی در ژنو تأکید کرده بود که ایران هرگز از حق غیرقابل انکار خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شامل چرخه سوخت به‌ویژه غنی‌سازی اورانیوم دست نخواهد کشید.