جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به نشست کشورهای عضو گروه موسوم به 1+5 در لندن درباره برنامه هسته‌ای ایران اذعان کرد

 که امیدی ندارد که نشست‌های اینچنینی به نتیجه دلخواه غرب در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران منجر شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس در گفت‌وگو با خبرنگاران در لندن با بیان اینکه در نشست 1+5 درباره بسته مشوق‌های پیشنهادی که قرار است به ایران ارائه شود - و تهران در ازای آنها فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند- صحبت شد، افزود: به‌نظر می‌رسد که تهران علاقه‌ای به این مشوق‌ها ندارد تا در ازای آنها غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

وی با اشاره به اینکه مشکل 1+5 در مقابل ایران، موضوع بسته پیشنهادی نیست، گفت: مشکل خواست ایران است. به گزارش آسوشیتدپرس، رایس پیش از سفر به لندن هم در گفت‌وگو با خبرنگاران با طرح دوباره ادعاهای واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران افزود: اگرچه من علاقه زیادی به پیگیری موضوع مشوق‌ها در مورد ایران ندارم، اما باید بگویم که بسته‌ پیشنهادی در برگیرنده مشوق‌هایی سخاوتمندانه برای تهران است.

ایسنا هم به نقل از آندریاس پوشکه، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گزارش داد که هدف گفت‌وگوهای دیروز 1+5 در لندن، پیگیری رویکرد دوسویه تحریم و پیشنهاد همکاری در قبال ایران بوده و در این راستا بر موضوع پیشنهاد برخی مشوق‌ها تأکید شده است.

نمایندگان 6 کشور مذکور 28 فروردین‌ماه نیز در شانگهای چین نشستی را تشکیل داده بودند که به نتیجه خاصی نینجامیده بود.از سوی دیگر، یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه انگلیس به خبرنگار ایرنا در لندن گفت: در نشست دیروز انگلیس، آمریکا، روسیه، فرانسه و آلمان در سطح وزیر امور خارجه شرکت کرده بودند، اما چین در سطح یکی از مدیران وزارت امور خارجه حضور داشت.

خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که در نشست‌های وزرای امور خارجه 1+5 حضور دارد، در نشست دیروز نیز شرکت کرده بود.

آخرین دور مذاکرات وزیران امور خارجه1+5 بهمن‌ماه گذشته در برلین برگزار شده بود. دولت انگلیس هم تاکنون میزبان 8 دور از نشست‌های 1+5 با موضوع بررسی برنامه هسته‌ای ایران بوده است.نشست دیروز 1+5 همزمان با نشست گروه چهارجانبه متشکل از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه درباره اوضاع فلسطین برگزار شد.

دعوت روسیه

اما در حالی‌که پس از تصویب قطعنامه 1803 شورای امنیت برضد‌برنامه هسته‌ای ایران، گفت‌وگوهای تهران با 1+5 عملا متوقف شده است، والنتین سوبولف، جانشین دبیر شورای امنیت ملی روسیه که هفته گذشته به ایران سفر کرده بود، در گفت‌وگو با نووستی تأکید کرد که روسیه، ایران را به مذاکره با گروه 1+5 دعوت می‌کند.

ترخیص محموله تجهیزات نیروگاه بوشهر
سرانجام پس از آنکه یک محموله حاوی تجهیزات نیروگاه بوشهر بیش از یک ماه در مرز ایران و آذربایجان از جانب دولت باکو به بهانه عمل به قطعنامه‌های شورای امنیت توقیف شده بود، وزارت امور خارجه آذربایجان روز گذشته اعلام کرد: محموله شرکت اتم استروی اکسپورت به مقصد نیروگاه بوشهر که در مرز آذربایجان توقیف شده بود، ترخیص شد و اجازه ورود به مرز ایران را پیدا کرد. به گزارش ایسنا، آراز عظیموف، سخنگوی این وزارتخانه تصریح کرد: به این محموله اجازه عبور از مرز داده شده است.  

کد خبر 50637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز