دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به بسته مشوق‌های پیشنهادی کشورهای عضو گروه 1+5 که قرار است با هدف متوقف ‌ساختن برنامه هسته‌ای تهران ارائه شود، گفت: نمایندگان قدرت‌های جهانی تا چند روز آینده برای ارائه این مشوق‌ها به تهران سفر خواهند کرد.

به گزارش رویترز، برنارد کوشنر در گفت‌وگو با خبرنگاران با سخاوتمندانه خواندن مشوق‌های غرب گفت: تهران نباید پیش از آنکه محتویات این بسته را ببیند، از رد کردن آن سخن بگوید.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد که تهران پیشنهادهایی که متضمن نفی حقوق ملت ایران باشد را نخواهد پذیرفت.وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه سخنان خود تصریح کرد که این بسته هنوز به ایران ارائه نشده است اما وی نمی‌تواند اکنون از جزئیات آن سخن بگوید.

وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 جمعه گذشته در لندن در مورد ارائه بسته مشوق‌های پیشنهادی که به گفته آنها نسخه به روز شده مشوق‌های پیشنهادی به ایران در سال 2006 است، به توافق رسیدند. هدف غرب از ارائه این مشوق‌ها تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

انتقاد مسکو و پکن از لندن

در همین حال نمایندگان روسیه و چین در دومین اجلاس مقدماتی بازنگری ان‌پی‌تی در ژنو به گزارش نماینده انگلیس با موضوع تصمیم اجلاس وزرای خارجه 1+5 در لندن اعتراض و تصریح کردند که نقطه‌نظرات انگلیس در مورد این نشست، مطابق با نظر چین و روسیه نیست.

به گزارش ایسنا، در این نشست جان دانکن، نماینده انگلیس در کمیته مقدماتی اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی با اشاره به نتایج نشست 1+5 در لندن مدعی شد در این نشست وزرای خارجه 6کشور مذکور تأکید کردند که معضل بزرگی از جانب برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده است اما پس از سخنرانی نماینده انگلیس، آنتونوف، نماینده روسیه تأکید کرد: در جلسه 1+5 در لندن تصمیم گرفته شد برای حل موضوع هسته‌ای ایران از راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک استفاده شود و به همین منظور بسته‌ای به ایران پیشنهاد شود. 

وی با بیان اینکه نماینده انگلیس، واقعیات این جلسه را وارونه ارائه کرد، افزود: البته هر هیأتی می‌تواند نظر خود را داشته باشد اما وقتی از جانب دیگران در موضوع حساسی مثل موضوع هسته‌ای ایران سخن رانده می‌شود، نباید واقعیات را لوث کرد.

وانگ چین، نماینده چین در این نشست نیز با تأیید نظرات نماینده روسیه گفت: شرکت‌کنندگان در اجلاس لندن از راه‌حل‌های دیپلماتیک استقبال کردند، بنابراین سخنان نماینده انگلیس منطبق با واقعیات جلسه لندن نبود.

ادعاهای پرز

خبر دیگر اینکه شیمون پرز، رئیس‌ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی، ایران هسته‌ای را کابوسی برای تل‌آویو دانست.

به گزارش مهر، وی که در آستانه شصتمین سال اشغال سرزمین فلسطین سخن می‌گفت، همچنین مدعی شد: ایران نه تنها خطری برای اسرائیل بلکه برای تمام جهانیان است.

کد خبر 50970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز