همشهری آنلاین: نماز جمعه 20 اردیبهشت تهران به امامت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و با حضور اقشارمختلف مردم در محل دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش مهر، رئیس مجلس خبرگان رهبری ضمن درخواست برخورد مسئولانه مطبوعات با مسائل جامعه گفت: ما در جمهوری اسلامی، بخاطر تلخی‌های رژیم شاهنشاهی، توجه زیادی به مطبوعات کردیم، 4 اصل قانون اساسی مربوط به مطبوعات است که درآن با سانسورها و محدودیت ها مخالفت شده است.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران با شرح و تفسیر آیات قرآن در زمینه نماز گف: اصطلاحی که در مورد نماز  و صبر در قرآن وجود دارد، "استعانت" است  که پیامبر(ص)  و مسلمان درصدراسلام از این عنصر اساسی بسیار بهره بردند و حقیقتا بسیاری از مشکلات خودشان را با نماز حل می کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه محتوای کلمات نماز، کپسولی است از محتویات اصلی اسلام، گفت: نماز امنیت دائمی را برای انسان تامین می کند.

وی با بیان اینکه خدا زبان عربی را برای قرآن انتخاب کرده است گفت: این انتخاب ادله زیادی دارد، زبان عربی جامع ترین و قوی‌ترین زبان بشریت است، با وجود اینکه امروز مردم دنیا بیشتر به زبان انگلیسی توجه می کنند، ولی انصافا زبان عربی مزایای بسیار بیشتری نسبت به زبان انگلیسی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بعضی از علماء و فقها فکر می کنند که قرائت سوره حمد در نماز باید فقط به قصد قرائت قرآن باشد، گفت: امام راحل (ره) این نظر را رد می کنند و می‌توان این قرائت را با نیت سخن گفتن با خدا هم انجام داد، چون حقیقت نماز این است که مضمون کلمات را هم در نظر داشته باشیم.

وی با انتقاد از عدم مشخص بودن سابقه تاریخی اذان و اقامه گفت: اذان در معراج به پیامبر آموخته شده است و نماز در معراج پیامبر تکمیل شده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش با تجلیل ازنقش حضرت زینب (س) درانتقال پیام عاشورا؛ خواستار توجه بیشتر به حقوق و مشکلات معیشتی پرستاران شد و گفت: گله هایی ازسوی قشر مطرح می شود  که باید حل شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اظهارتاسف از اینکه اختلافات دردنیای اسلام افزایش یافته است، گفت: اغراق و غلو آفت جریان‌های مذهبی است و غلو در مورد ائمه اطهار(ع) باعث می شود که شیعیان تکفیر شوند که این به ضرر مکتب است.وی تصریح کرد: اهانت به بزرگان مذاهب دیگر باعث اهانت آنان به ائمه(ع)  ما می‌شود.

هاشمی رفسنجانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سوءبرداشت از سخنانش در مورد خلیج فارس گفت: من نگفتم که در قرآن می‌گویند این دریای پارس است، گفتم که مفسران گفته‌اند که این دریا را که در سوره کهف توصیف می شود، 95 درصد مفسران می‌گویند که نام این دریا، دریای فارس است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سالگرد تاسیس هلال احمر و عضویت تعداد بسیاری از جوانان در هلال احمر، گفت: هلال احمر باید بیشتر از طرف مردم مورد توجه قرار بگیرد تا خدماتش در جامعه گسترش یابد. وی همچنین با اشاره به روز جهانی ارتباطات گفت:  اطلاع رسانی یک امر واجب در جامعه است و باعث نظارت عمومی می‌شود، اطلاع رسانی شان انبیاء است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت:ما درجمهوری اسلامی، بخاطر تلخی‌های رژیم شاهنشاهی، توجه زیادی به مطبوعات کردیم، 4 اصل قانون اساسی مربوط به مطبوعات است که با سانسورها و محدودیت‌ها مخالفت شده است. وی از مطبوعات نیز خواست که  بالنده‌تر و بهتر و مسئولانه‌تر با مسائل جامعه برخورد کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در  خطبه‌های دوم نماز جمعه با اشاره به شصتمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم گفت: جنگ جهانی دوم یک  تابلوی عبرت آموز برای بشریت است، در این جنگ حداقل 40 میلیون نفر کشته شدند.

وی افزود: از پایان جنگ جهانی دوم شصت سال می‌گذرد ولی فضایی که در روحیه ابر قدرت ها می بیینم هنوز درس لازم را از تاریخ نگرفته اند.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از رویه کشورهای غربی در موضوع هسته‌ای ایران گفت: آنها در این موضوع استکباری عمل می کنند. چه کسی به آنها اجازه داده است که انحصار تکنولوژی‌های پیشرفته مثل هسته‌ای را در اختیار خودشان داشته باشند؟ این قانون جنگل است نه قانون انسان متمدن.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سابقه جنگ تحمیلی گفت : ایران ثابت کرده در درگیری‌ها با رژیم صدام، اهل استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آنها نمی‌توانند ما را از حق طبیعی داشتن انرژی هسته‌ای محروم کنند و طبیعی است که ایران این ظلم را نمی‌پذیرد.