یکه تازی ویروس کرونا بعد از ۵ ماه و در حالی که نخستین ماه تابستان به انتها رسیده است همچنان ادامه دارد.

همشهری آنلاین_ شهره کیانوش‌راد:  اخبار افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها دراثر ویروس کرونا در حالی منتشر می‌شود که برخی بی‌خیال این اعداد و ارقام هستند و از انجام دادن حداقل کارهای ممکن برای جلوگیری از ابتلا یا انتشار این ویروس بی‌توجهی  می‌کنند. آمار ارائه شده از سوی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا نشان می‌دهد که منطقه ۲ یکی از مناطق پرخطر از نظر میزان ابتلا و مرگ و میرکروناست. ستاد مقابله با شیوع بیماری کرونا از اسفند ماه سال گذشته تشکیل شد و برنامه‌هایی را در زمینه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اجرا کرد. برای بررسی دلایل آمار بالای مبتلایان در منطقه ۲ و اطلاع از برنامه‌های پیشگیرانه شهرداری، سراغ رئیس اداره سلامت منطقه ۲ رفتیم.  
«علیرضا زالی» فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران اعلام کرده است که براساس مطالعات انجام شده حدود ۱۴ تا ۲۰‌درصد از مردم تهران به بیماری کرونا مبتلا شده یا ناقل کووید ۱۹ هستند. او درباره مناطق پرخطر تهران نیز گفته: «بر اساس این تحقیق اهالی منطقه ۴ تهران بیشترین میزان ابتلا به کرونا را داشته‌اند و مناطق ۲ و ۱۴ در رتبه‌های بعدی قرار دارند و اگر ما مناطق لواسانات و رودبار را در نظر نگیریم، در بین مناطق شهری، مناطق ۲۱ و ۲۲ به‌ترتیب کمترین میزان ابتلا به کرونا در این مدت داشته‌اند و بر اساس مطالعات انجام یافته بالاترین میزان مرگ و میر در مناطق ۴، ۱۴ و ۲ است.» این اطلاعات در حالی منتشر شد که ۵ ماه از شروع اعلام نخستین آمار فوتی‌ها در ایران می‌گذرد و در تیرماه میزان مرگ و میر به بالاترین آمار رسیده است. پرشدن تخت‌های مخصوص به بستری بیماران کرونایی و ابتلای کادر درمانی به کرونا از جمله نگرانی‌هایی است که می‌تواند در ادامه این روند، درمان بیماران را با مشکلاتی مواجه کند.  

صغری حاجیلو / رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه 2
  • تشکیل ستاد مقابله با کرونا

شهرداری منطقه ۲ از همان روزهایی ابتدای اسفند سال گذشته با تشکیل ستاد مقابله با شیوع بیماری کرونا تلاش کرد برنامه‌هایی را با هدف بالابردن آگاهی شهروندان در زمینه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اجرا کند. دکتر «صغری حاجیلو» رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه ۲ وجود مراکز خرید و بوستان‌های فرامنطقه‌ای را از دلایلی می‌داند که منطقه ۲ را در شمار مناطق پرخطر قرار داده است.  او یکی دیگر از دلایل نشان دادن آمار بالای مبتلایان در منطقه ۲ مشارکت بالای شهروندان در سامانه خوداظهاری وزارت بهداشت می‌داند و می‌افزاید: «خوداظهاری شهروندان در این سامانه، شیوع بیماری را در منطقه واقع‌بینانه‌تر از سایر مناطق نشان داده است.» ۳ بیمارستان دولتی و ۵ بیمارستان خصوصی در منطقه ۲ دایر است که جزو بیمارستان‌های تخصصی و مطرح تهران هستند و به همین دلیل مراجعات بسیاری از مناطق دیگر و شهرستان‌ها دارند. به گفته حاجیلو ثبت اطلاعات افراد مراجعه‌کننده در سامانه سیب وزارت بهداشت باعث تمرکز آماری بالای افراد مبتلا در این منطقه شده است.

  • منطقه‌ای با تردد بالا

رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه ۲ اطلاع‌رسانی به شهروندان با نصب بنر، پوستر و آموزش‌های مجازی در محله‌های منطقه ۲ با هدف توصیه به شهروندان برای رعایت موارد بهداشتی را از کارهای انجام شده توسط شهرداری منطقه ۲ بیان می‌کند و می‌افزاید: «بهترین راهکار برای قطع زنجیره کرونا عمل به توصیه‌های بهداشتی اجتماعی و رعایت بهداشت فردی است. ستاد پیشگیری از ویروس کرونا به ریاست معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۲ با تشکیل جلسات متعدد و نیز تدوین دستورالعمل‌های اجرایی براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت برای کارکنان شهرداری و شهروندان و شناسایی مراکز پر تردد و پرخطر مانند پایانه‌های تاکسی و اتوبوس، میادین میوه و ‌تره‌بار، ورودی‌های مترو، جایگاه‌های سوخت و... به شناسایی مراکز پر تردد و پرخطر اقدام کرده است. ضدعفونی کردن مراکز پرخطر با همکاری سایر بخش‌ها و معاونت‌های شهرداری منطقه، نیروهای داوطلب بسیج و شورایاری‌ها از فعالیت‌های پیشگیرانه برای شیوع ویروس کرونا در منطقه بود. ضدعفونی کردن مراکز اسکان کارگری و ملزم کردن کارگران به رعایت بهداشت فردی از کارهایی است که به‌صورت مداوم پیگیری می‌شود و پیمانکاران این مراکز موظف هستند ماسک در اختیار نیروهای خدماتی قرار دهند.» رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه ۲ می‌گوید: «در بازدیدهای صورت گرفته از اصناف، به واحدهایی که موارد بهداشتی را رعایت نکرده، اخطارهای لازم داده شده و با واحدهای متخلف برخورد جدی صورت گرفته است.» دکتر حاجیلو با توجه به میزان بالای‌ تردد و مراجعه‌کنندگان به منطقه ۲ برای استفاده از خدمات درمانی، گردشگری یا مراکز خرید از شهروندان منطقه خواست با عمل به دستورات بهداشتی، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی ضمن خودمراقبتی برای حفظ سلامت خود و شهروندان همکاری کنند و از حضور در مراسم و مکان‌های پرازدحام مانند مجالس‌ترحیم و عروسی و خرید در مکان‌های شلوغ اجتناب کنند تا بتوانیم همراه با همدیگر زنجیره انتقال و شیوع کرونا را قطع کنیم.