بعضی از انتخاب‌ها به قدری برای انسان مهم هستند که باعث می‌شوند سرنوشت آنها در زندگی عوض شود.

به همین دلیل انتخاب‌ها ممکن است برخی افراد را در طول زندگی دچار دردسر کند یا اینکه تا آخر عمر زندگی بی‌دغدغه و آسوده‌ای داشته باشند. انتخاب رشته تحصیلی مناسب یکی از این اقدام‌هاست؛ چراکه زندگی هر شخص را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آینده‌اش را روشن یا نامشخص می‌کند. این انتخاب گاهی اوقات نه تنها زندگی یک نفر را متأثر می‌کند، بلکه ممکن است به ضرر یا سود خانواده‌اش منتهی شود؛ چراکه خیلی از کودکان علاقه دارند پا در رشته‌ای بگذارند که والدین‌شان در آن فعالیت کرده‌اند. 
این روزها دانش‌آموزانی که وارد مقطع متوسطه شده‌اند، درگیر انتخاب رشته هستند و طبق برگه هدایت تحصیلی که از مدارس دوره راهنمایی گرفته‌اند، می‌توانند انتخاب رشته کنند. این افراد بیش از همیشه به راهنمایی والدین خود نیاز دارند و خانواده‌ها نیز باید تلاش خود را برای انتخاب بهتر رشته تحصیلی فرزندان‌شان به کار گیرند. در این میان، یکی از انتخاب‌هایی که این روزها دانش‌آموزان به‌ویژه بچه‌های جنوب شهر دارند، تحصیل در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای یا کارودانش است. در این مناطق، علاقه‌مندان تحصیل در هنرستان‌ها کم نیستند؛ افرادی که دوست دارند درکنار درس‌های تئوری، کارهای عملی هم انجام دهند و زودتر وارد بازار کار شوند. از آنجا هم که بیشترین ساکنان جنوب تهران را قشر کارگر و افراد فعال در کارگاه‌های مختلف تشکیل می‌دهند، فرزندان آنها نیز یاد گرفته‌اند تا در سنین پایین، مهارت‌های مختلفی کسب کنند تا درآینده بتوانند در حرفه‌ای مشغول کار شوند و درآمدی کسب کنند. همین عامل برای تلاش مسئولان و راه‌اندازی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در این بخش از پایتخت کافی و ضروری است. 
مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید اقدام‌های اساسی برای راه‌اندازی و ساخت هنرستان‌های بیشتر در جنوب شهر انجام دهند؛ چراکه درخواست تحصیل دانش‌آموزان در مدارس فنی، بالاتر از امکاناتی است که در این مناطق وجود دارد و به همین خاطر، تعداد زیادی از دانش‌آموزان از تحصیل در این مرکز بازمی مانند. در این صورت ممکن است رشته‌های دیگری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند که نه تنها علاقه‌ای به آن ندارند، بلکه آینده روشنی هم جلو راه آنها قرار 
نمی‌دهد.