براساس آييننامه جديد هدايت تحصيلي نمرات تحصيلي دانشآموزان ديگر ملاك اصلي انتخاب رشته نيست بلكه سهم قابلتوجهي به آزمونهاي سنجش استعداد و رغبت و نظر مشاوران مدارس داده شدهاست. اين روش هدايت تحصيلي با انتقادها و اعتراضهاي شديد دانشآموزان و والدين آنها و كارشناسان روبه رو شده و مسئولان آموزش و پرورش نيز تنها وعده بررسي موضوع را ميدهند. آموزش وپرورش نيز در توجيه روش كنوني به خانوادهها توصيه ميكند قدري واقع بينانه عمل كنند، زيرا بسياري از رشتههاي تحصيلي پرطرفدار كنوني ممكن است در آينده بازار كار مناسبي نداشته باشند.
- كاردانش يا غيردولتي
شيوه هدايت تحصيلي از امسال دچار تغييرات اساسي شده، مدارس با توجه به سياستهاي وزارت آموزش وپرورش تصميم ميگيرند كه دانشآموزان در كدام رشته در دور دوم متوسطه ادامه تحصيل بدهند. خبرنگار همشهري براي بررسي موضوع به چند دبيرستان مراجعه و با دانشآموزان و والدين آنها گفتوگو كرد كه همگي از روش هدايت تحصيلي بهشدت انتقاد داشتند و معتقد بودند اين كار براي پر كردن صندليهاي خالي مدارس غيردولتي طراحي و اجرا ميشود. محمود انصافي، پدر يك دانشآموز به همشهري گفت: هر چه براي مشاور مدرسه توضيح دادم كه فرزندم به تحصيل در رشته كاردانش علاقه اي ندارد، تأثيري نداشت و گويا با يك روبات صحبت كردم. وزارت آموزش و پرورش ظرفيت دبيرستانها را خالي ميگذارد و فرزندان ما را به اجبار به رشتههاي كاردانش، فني و حرفهاي يا مدارس غيردولتي ميفرستد. پدر يكي از دانشآموزان دبيرستان... به همشهري گفت:براي مثال دبيرستان دور دوم... 10كلاس خالي دارد ولي منطقه آموزش و پرورش براي اين مدرسه 2كلاس رياضي، يك كلاس تجربي و يك كلاس انساني مجوز ثبتنام صادر كردهاست.
- هدايت تحصيلي زير ذرهبين مجلس
موج اعتراضها به روش كنوني هدايت تحصيلي موجب شد تا نمايندگان عضو كميسيون آموزش مجلس، وزير آموزش و پرورش را به مجلس فراخوانده تا در اينباره توضيح دهد. سخنگوي كميسيون آموزش مجلس به تسنيم گفت: جلسهاي با وزير آموزشوپرورش براي بررسي دغدغههاي دانشآموزان درباره انتخاب رشته داريم. حمايت ميرزاده افزود: بايد مشكل دانشآموز را با درنظر گرفتن علائق آنها حل كرد.
- سردرگمي آموزش و پرورش
حسين اميرحسيني، كارشناس آموزش و پرورش با بيان اينكه شعار آموزش و پرورش ايجاد توازن در رشتههاي تحصيلي است اين پرسش را مطرح كرد: مگر اين مشكل در يك سال بروز كرده كه حالا يكباره درصدد ايجاد توازن بر آمدهاند. اين كار بايد با شيب ملايم انجام شود تا با مقاومت روبهرو نشود. اميرحسيني معتقد است كه نميتوان دانشآموزان را مكلف كرد كه حتما در رشتههاي خاصي ادامه تحصيل بدهند و اين يقينا پيامدهايي بهدنبال دارد. اعتراضها به روش هدايت تحصيلي دانشآموزان پايه نهم براي ادامه تحصيلي در پايههاي بالاتر همچنان ادامه دارد و وعدههاي وزير آموزش و پرورش براي پيگيري موضوع نتيجه مثبتي در پي نداشته است. برخي ميگويند متوازن شدن ظرفيت رشتههاي تحصيلي شعار است. هدف از اين روش سودرساني بيشتر به مؤسسان مدارس غيردولتي است، وگرنه هنرستانهاي دولتي امكانات لازم براي آموزش اين تعداد هنرجو را ندارند. اين روش هدايت تحصيلي پس از شكست طرح واگذاري مدارس دولتي به غيردولتيها اجرا ميشود. به هر روي بايد اندكي تامل كرد تا شايد وزير آموزش و پرورش توضيح دهد كه هدف از اجراي روش جديد هدايت تحصيلي چيست؟ آيا ميتوان دانشآموزان را مجبور به ادامه تحصيل در رشتهاي كرد كه هيچ علاقهاي به آن ندارند؟ آيا اين روش نتيجه تحول بنيادين در آموزش و پرورش است؟
نظر شما