انتخاب خیابان یا محور نمونه و شناسایی مشکلات و معضلات شهری بسیارریز و در اصطلاح مینیاتوری و رفع آنها در راستای خدمت‌رسانی مطلوب ، طرحی است که در نواحی ششگانه شهرداری منطقه ۶ اجرا می‌شود.

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری منطقه در توضیح بیشتر این طرح می‌گوید: «این طرح در راستای افزایش خدمت‌رسانی به شهروندان و افزایش و بهبود کیفیت زندگی شهری در محله‌ها عملیاتی شده است.»
به گفته «محمد چراغعلی» برای اجرای این طرح قبل از هر چیز بازدیدهای میدانی توسط شهرداران نواحی و کارشناسان و مدیران حوزه‌های خدمات شهری، عمرانی، ترافیک، فضای سبز و زیباسازی و حتی سامانه ۱۳۷ انجام و مشکلات و معضلات احصا شده است.


او می‌گوید: «همسطح‌سازی دریچه‌ها، رفع موانع و زوائد فیزیکی، لکه‌گیری آسفالت، رنگ‌آمیزی مخازن و زیرمخزنی‌ها، کارهای عمرانی و کوچک‌مقیاس که در اختیارات سامانه ۱۳۷ نواحی باشد، ترمیم و تجمیع تابلوهای ترافیکی و جانمایی یا حذف مخازن مهم‌ترین کارهای پیش‌بینی شده در این طرح هستند که نیروهای مربوطه در هر ناحیه باید در مدت ۱۵ روز انجام دهند.»
به گفته چراغعلی، خیابان قرنی در ناحیه یک، بلوار کشاورز در ناحیه ۲، خیابان میرزای شیرازی در ناحیه۳، خیابان کارگر در ناحیه۴، خیابان خالد اسلامبولی در ناحیه۵ و خیابان جهان‌آرا در ناحیه۶ به‌عنوان محورهای نمونه انتخاب شده‌اند.
رئیس اداره خدمات شهری شهرداری منطقه می‌گوید: «معیار انتخاب محور نمونه، پر تردد و مهم بودن خیابان‌ها بوده است، اما در برخی از نواحی محورهایی انتخاب شده‌اند که پیوستگی دارند و حجم زیادی از ترددهای کلان شهری در آنها انجام می‌شود.»
او به پیوستگی محورهای نمونه در نواحی یک، ۳ و ۵ اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این نواحی محور نمونه از میدان فردوسی شروع و به میدان آرژانتین ختم می‌شود. همین پیوستگی و طولانی بودن محور سبب خدمت‌رسانی بیشتر و کارآیی طرح می‌شود.»
طرح خدمت‌رسانی در محور نمونه از اواخر مرداد ماه شروع شده و چند روز دیگر به پایان می‌رسد.