تجربه گربه بودن، قرار گرفتن در معرض حمله عروسک‌ها، ناپدید کردن اعضای خانواده و البته مرور زندگی زنی محبوب بعد از آنکه با بیماری عجیب از دنیا می‌رود، چیزهایی است که با خواندن دو کتاب ایان مک‌یوون با آنها مواجه می‌شوید. «خیالباف» و «آمستردام» می‌توانند همراه شب‌های بلند پاییز باشند.

به گزارش همشهری آنلاین، ایان مک‌یوون Ian Russell McEwan داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس ۷۱ ساله انگلیسی در زمره نویسندگانی است که بیشترین دفعات نامزدی برای جایزه بوکر را در کارنامه دارند. مک‌یوون در سال ۱۹۹۸ برای رمان «آمستردام» موفق به دریافت این جایزه شد.

آمستردام و زنی که سقوط در تصورش نمی‌گنجید

«بیچاره مالی. همه چیز با قلقلکی در دستش شروع شد که بیرون کبابخانه دورچستر برای تاکسی گرفتن بلند کرده بود؛ احساسی که هرگز از بین نرفت. چند هفته بعد باید دنبال اسم چیزها می‌گشت؛ فراموش کردن پارلمان، شیمی، توربین را می‌توانست به خودش ببخشد، ولی در مورد تخت، خامه، آینه، بخشش آسان نبود...او را پی آزمایش‌هایی فرستادند که به یک معنی، هرگز از آنها بازنگشت. چه‌قدر سریع مالیِ سرزنده و چابک به زندانی بستری جورج، شوهر عبوس و متمولش بدل شد.» آمستردام، رمانی که مک‌یوون با آن برنده جایزه بوکر شد، داستان‌ها و روایت‌ها پیرامون زنی است که اکنون مردانی که او را می‌شناخته‌اند و زمانی در زندگیش حضور داشته‌اند، در حال بازگشت از مراسم سوزاندن جسد او هستند. 

مالی؛ منتقد رستوران، طنزپرداز، عکاس و روزنامه‌نگار مجله ووگ، زنی زیبا بود با دوستداران بسیار. نویسنده او را تا پیش از ابتلایش به بیماری، زنی چهل و شش ساله توصیف می‌کند که هنوز هم می‌تواند حرکت چرخ و فلک بی‌نقصی اجرا کند. سه مردی که او را می‌شناخته‌اند، یکی موسیقیدان، دیگری روزنامه‌نگار و سومی وزیر امور خارجه‌ای بود که قصد داشت نخست‌وزیر شود. اما مالی با ناشر مسن و عبوسی ازدواج کرد که از نظر ظاهر و جایگاه اجتماعی در رقابت با سه نفر دیگر بازنده به نظر می‌رسید. اکنون با مرگ مالی، ما داستان زندگی او را می‌خوانیم و البته داستان عشاق او و عاقبتشان پس از مرگ این زن را. 

مک‌یوون در آمستردام، داستانی از زندگی و مرگ می‌گوید و از موفقیت و شکست و تزلزلی که همواره همراه ما است. او این تزلزل را چون رازی در داستان حفظ  و ما را تا آخرین کلمه‌ها با خود همراه می‌کند.

خیالباف و  زندگی عجیب یک بچه سر به هوا

 «خیالباف» کتاب دیگر مک‌یوون، فضایی کاملا متفاوت با آمستردام دارد. مک‌یوون در توضیح آن گفته قصد داشته است داستانی درباره یک کودک برای بزرگسالان بنویسد و البته در آن زبانی را به کار ببرد که کودکان هم بتوانند آن را بفهمند: «در قرن همینگوی و کالوینو، نثر ساده لزوما خواننده فرهیخته را دلسرد نمی‌کند.»

خیالباف Daydreamer در سال ۱۹۹۴ منتشر شده است. این کتاب داستان پسربچه ۱۰ ساله‌ای به نام پیتر فورچون است که ماجراهای عجیب و گوناگونی را از سر می‌گذراند. او یک روز، می‌رود در جلد گربه پیر خانه، و به جای رفتن به مدرسه، روی قفسه بالای رادیاتور چرت می‌زند و گربه که اکنون در قالب او است، کوله به دوش راهی مدرسه می‌شود. در داستانی دیگر، او شاهد قیام اسباب‌بازی‌های معترض است و رهبری شورش را عروسک قلدر بر عهده دارد. یک روز هم تصمیم می‌گیرد پدر و مادر و خواهرش را غیب کند و در نبود آن‌ها در خانه شاهانه و کاملا آزاد زندگی کند. در داستانی دیگر، وقتی از دردسرهای یک بچه خیلی کوچکتر کلافه می‌شود، با یک افسون جایش با او عوض و زندگیش در خوردن و خوابیدن و چهار دست و پا همه جا را چرخیدن خلاصه می‌شود. داستان‌های پیتر فورچون، به اندازه تجربه دوباره دنیای خیال‌انگیز کودکی جذابند و خواندنشان لذتی خلسه‌آور در یک بعد از ظهر تابستانی برای بچه خیالباف سرگردان درون ما خواهد داشت. 

خیالباف با ترجمه میلاد زکریا توسط نشر نی منتشر شده است. آمستردام هم اثری است از همین مترجم در همکاری با نشر افق. 

برچسب‌ها