تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۷

گروه شهری: امسال برای نخستین بار از زنان در پست‌های مدیریتی در سطح شهرداران نواحی استفاده خواهد شد.

با حاکمیت رویکردهای فرهنگی واجتماعی در اداره شهر، شهرداری تهران طرح توانمند‌سازی‌ زنان را در ابعاد درون سازمانی وبرون سازمانی دردستورکارخود قرارداده است.

زهرا مشیر، مدیرکل اداره جدید التاسیس امور بانوان شهرداری تهران در مصاحبه با همشهری دراین باره از افزایش ۱۰ درصدی ارتقای شغلی زنان در پست‌های مدیریتی خبر داد و گفت: این رویکرد جدید از هر گونه اهداف سیاسی، تبلیغاتی یا ابزاری عاری است.

وی اظهارداشت: این ارتقای شغلی درمیان بانوان تنها متکی برتوانمندی آنها خواهد بود.

مشیر درعین حال اذعان کرد: برخلاف مردان که برای احرازپست مدیریتی داشتن سابقه کار، تجربه، سطح سواد و... هریک به تنهایی می‌تواند کفایت داشته باشد، درمورد زنان به‌دلیل تداوم غلبه نگاه جنسیتی دراحرازپست‌های مدیریتی، برخورداری ازحداکثرتوانایی‌ها ملاک انتخاب قرارمی گیرد.

مانعی بر سر پیشرفت

مشیر از این امر به‌عنوان مانع جدی بر سر راه پیشرفت بانوان در جامعه یاد کرده و با ذکر این نکته که تصمیم‌گیرنده اصلی درمورد انتصاب زنان درپست‌های مدیریتی نیست، سعی کرد به اختیارکم اداره کل تحت امرش را دراین باره اشاره کرده باشد.

وی معتقد است شهر تهران با تفکر مردانه، توسط مردان وبرای مردان ساخته شده است به همین دلیل نیازهای زنان در آن نادیده گرفته شده است.

مشیر عدم طراحی فضاهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی برای زنان را ازجمله این کمبود‌ها اعلام کرد و افزود: درتمام شهرهای پیشرفته دنیا نقش طراحی شهری با در نظرگرفتن نیازهای جنسیتی زنان و مردان درهویت بخشی به شهر و تقویت روحیه تعلق خاطرمردم به محل سکونتشان یک بحث علمی وتخصصی است.

مدیرکل دفتر امور بانوان شهرداری تهران دراین باره خاطرنشان کرد: سال گذشته پس ازانجام یک نظرسنجی سراسری اززنان شهر تهران به نتیجه رسیدیم که نخستین خواسته بانوان تهرانی برخورداری از مکان‌های ورزشی و تفریحی بود.

به همین دلیل از سال گذشته کارساخت ده‌ها ورزشگاه زنانه تحت عنوان الزهرا درمناطق مختلف شهر به اتمام رسید.