لیست ۳۱ نفره تیم ملى روز یکشنبه جهت حضور در اردوى اسپانیا از سوى على دایى سرمربى تیم ملى فوتبال اعلام شد

دوباره همان آش و همان کاسه. دایی موضعی را که گرفته تغییر نداده. او همچنان مصر است تا حرف خودش را به کرسی بنشاند. با این حال لیست اعلام شده از سوى على دایى اگرچه باز هم ابهاماتى دارد اما حضور چهره‌هاى جدید و شایسته‌ها بیانگر این واقعیت است که کادر فنى تیم ملى با نگاهى دقیق و تیزبین بازیکنان را زیر نظر داشته است. بازیکنانى مانند حسین کاظمى، محمد پروین، بهمن طهماسبى، مجتبى شیرى از جمله دعوت شده‌هاى جدید به اردوى تیم ملى هستند. اما آیا با تکیه بر جوانانی که بعضی‌هایشان هنوز یک بازی ملی در کارنامه ندارند می‌توان به صعود امیدوار بود؟ آیا بازی کردن مقابل کره و عربستان وقت فرصت دادن به آنها برای تجربه‌اندوزی است؟ این‌ها همه سؤالاتی هستند که علی دایی پاسخگوی آنها است.

  • لیست تیم ملی اعلام شد اما دوباره با کلی حرف و حدیث. درباره این لیست کمى توضیح می‌دهید؟

در مورد چه چیزى شما سؤال دارید، بپرسید تا من توضیح بدهم.

  • اینکه دوباره هیچ اسمی از نامدارها نیست. شما حتی لژیونر‌ها را هم دعوت نکردید.

ببینید بازیکنانی مثل نکونام، آندو، شجاعى هر 3 درگیر تیم‌هاى باشگاهى خود در اروپا بودند اما خودشان رسما در مصاحبه‌ها خواسته‌اند که در تمرینات حاضر باشند و به همین جهت آنها را به لیست اضافه کردیم، اما بازیکنان دیگری هم هستند که اعلام آمادگی نکرده‌اند. البته همیشه این حرف‌ها هست. بعضی‌ها اعتراض می‌کنند. اما من به کار خود اعتقاد دارم و کار خودم را انجام می‌دهم. در هرصورت درهای تیم ملی همچنان باز است!

  • و این شامل بازیکنانی مثل کریمی، مهدوی‌کیا و‌ هاشمیان هم می‌شود؟

مگر آنها بازیکنان ایران نیستند؟ مطمئن باشید که شایسته‌ها حتما دعوت می‌شوند.

  • برخی رسانه‌ها از بسته شدن پرونده بازیکنان قدیمی تیم‌ ملی خبر داده‌اند. در این باره صحبتی دارید؟

هزاران بار گفته‌ام حالا هم تأکید می‌کنم که اصلاً پرونده‌ای وجود ندارد که حالا بسته شود. اگر منظورتان لژیونرهای حاضر در اروپاست که باید بگویم در حال حاضر که به هیچ‌وجه نمی‌توانستیم آنها را در اختیار داشته باشیم چون درگیر تمرینات پیش از فصل تیم‌های باشگاهی‌شان هستند. این جنجال‌ها همیشه به فوتبال ما ضربه زده است. راجع به خیلی از بازیکن‌ها طی این چند ماه حرف و حدیث‌های مختلفی مطرح کرده‌اند. متأسفانه این حاشیه انگار تمام نمی‌شود.

  • این بار اتفاق جالبی در لیست اسامی افتاد. برخلاف دفعه‌های قبل دایی نیم نگاهی هم به بازیکنان لیگ امارات کرده است.

فقط رسول خطیبى را دعوت کرده‌ام. دوست ندارم زیاد روی این مسائل بحث کنم. چون تیم ملی مشکلات دیگری هم دارد. مربی خیلی چیز‌ها را می‌بیند که مردم آنها را نمی‌بینند. همه دوست دارند که بازیکنان دلخواه‌شان در تیم ملی بازی کند اما این حق را به من بدهید که با توجه به شرایط فنی لیست تیم را اعلام کنم.

  • اما یک نکته جالب دیگر. اینکه دعوت از بازیکنانى مثل محمد پروین بر چه اساسى صورت گرفته؟

 ما به‌دنبال شایسته‌ها هستیم. پروین از بهترین بازیکنان لیگ یک بود و من به همراه همکارانم او را دعوت کردیم تا ثابت کنیم که هر بازیکنى که شایستگى داشته باشد دعوت می‌شود.

  • اما بازیکنی مثل کیانوش رحمتى را شما در سایپا تقریبا یک خط در میان بازى می‌دادید، چگونه است که حالا دعوت می‌شود؟

 کیانوش از بازیکنان خوب فوتبال ما است. او مدتى مصدوم بود و به همین دلیل دربازى با کویت هم به او استراحت دادیم تا بهبودى کامل پیدا کند و حالا که آماده شده او را دعوت کردیم.

  • یک سؤال هم درباره دعوت از حسین کاظمى است. او وقتى در سپاهان بود دعوت نشد چطور حالا که به استقلال آمده دعوت شده؟

 ببخشید، لیستى که ما براى اسپانیا بستیم یک هفته قبل از بازى آخر با کویت بود و آن موقع هیچ صحبتى از نقل و انتقالات نبود. کاظمى بر اساس شایستگى‌اش دعوت شده نه رنگ پیراهن باشگاهى.

  • سؤال دیگر درباره عدم‌دعوت از طالب‌لو و دعوت از میرزاپور است. وقتى شما صحبت از شایسته‌ها می‌کنید مگر طالب‌لو در استقلال خوب نبود که دعوت نمى شود؟

طالب‌لو یکى از دروازه‌بان‌هاى خوب ما است ولى من این سؤال را از شما می‌پرسم که مگر دروازه‌بانى فقط گرفتن پنالتى است ما در کدام مسابقه کارمان به پنالتى می‌کشد که برخى‌ها پنالتى گرفتن طالب‌لو را مطرح می‌کنند. گفتم که وحید دروازه‌بان خوبى است ولى ما فعلا روى این دروازه‌بان‌هایى که مد نظرمان است حساب باز کرده‌ایم اما میرزاپور در تمرینات یکى از بهترین و آماده‌ترین‌هاى ما بود ضمن اینکه تجربه بالاى او یک نقطه قوت نسبت به سایر دروازه‌بان‌ها است.

  •  این ۳۱ نفر را که دعوت شدند از بین همان ۵۰ بازیکنى هستند که شما بارها گفته‌اید؟

 نه، اتفاقا بازیکنانى مثل طهماسبى و پروین خارج از آن لیست ۵۰ نفره انتخاب شده‌اند.

  •  آیا خودتان در لیستی که معرفی کرده‌اید اشکالی نمی‌بینید؟

 من سعی کردم بهترین‌ها را به تیم‌ملی دعوت کنم. هرکسی که خوب بازی کرده در لیست من جای دارد. شاید خود من مثل هر آدم دیگری اشتباه کنم. اما همان‌طور که گفتم واقعاً سعی کردم بهترین‌های فوتبال کشورمان، پیراهن تیم‌ ملی را بپوشند.

  • این احتمال وجود دارد که باز هم بازیکنانی به جمع ملی‌پوشان اضافه شوند؟

صد درصد. این اسامی برای اردوی اسپانیا انتخاب شده‌اند.

  • اما این منطقی نیست. معمولا بازیکنانی که به اردو می‌روند در لیست نهایی سرمربی هم انتخاب می‌شوند.

این‌طور هم که شما می‌گویید نیست. بازیکنی که خوب باشد به راحتی می‌تواند خودش را با شرایط وفق دهد. احتمال دعوت شدن بازیکنان جدید بسیار زیاد است.

  • چرا اسپانیا را انتخاب کردید؟

چون شرایط انجام چند بازی دوستانه با تیم‌های باشگاهی اسپانیا فراهم شد. پس از اردوی اسپانیا، تیم‌ملی هماهنگ‌تر از قبل می‌شود.

  • دستیاران شما کى انتخاب می‌شوند؟

در حال نهایى کردن انتخاب آنها هستیم و به زودى اعلام خواهیم کرد.

  • ماجرای حضور روته ‌مولر در کادر فنی تیم ‌ملی به کجا رسید؟

من با روته ‌مولر قبلاً حرف زده بودم. او با فدراسیون فوتبال آلمان قرارداد داشت اما حالا شرایط خیلی‌ بهتری به وجود آمده تا از دانش وی استفاده کنیم.

  • روته‌ مولر در مصاحبه‌ای گفته که باید با خود دایی مشورت کنم. این مذاکره انجام شده است؟

بله، هیچ مشکلی برای حضور روته ‌مولر در کادر فنی تیم ‌ملی وجود ندارد. او به گردن من حکم استادی دارد. آرزو دارم که با من کار کند. طی این یکی، دو روز هم صحبت‌های خوبی با یکدیگر داشته‌ایم.

  • به‌طور حتم روته ‌مولر دستیار اول شما خواهد بود. درست است؟

ببینید، روته‌ مولر یکی از بزرگترین مربیان دنیاست که در تیم‌ملی حضور بسیار مفیدی خواهد داشت. برای من این مرزبندی‌ها معنایی ندارد. در تیم‌ملی همه ما در کنار یکدیگر هستیم. بنابراین دستیار اول بودن یا نبودن در کار نیست چون کادرفنی تیم ‌ملی برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می‌کند. به‌طور حتم خود من از روته‌ مولر خیلی چیزها یاد می‌گیرم.

  •  آخرین سؤال درباره على کریمى است و عدم‌دعوت مجدد از او؟

شما بفرمایید آقاى کریمى الان کجا هستند و کجا بازى و تمرین می‌کنند تا من نظرم را بگویم. ایشان هنوز دوران نقاهت را می‌گذرانند و یقینا هر زمان که او بازى کرد و آماده بود مثل سایرین دعوت خواهد شد.