چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در نشست خبری با رسانه‌ها به سوالات آنان پاسخ داد.

به گزارش فارس علی دایی در این نشست در خصوص اردوی کیش گفت: اردوی خیلی خوبی را در جزیره کیش برگزار کردیم. تمام نفرات با انگیزه حضور داشتند. از مردم کیش که تیم ملی را در این اردو همراهی کردند، تشکر می‌کنم زیرا به دور از حاشیه کار کردیم. از رئیس هیئت فوتبال کیش و صدا و سیما و خبرگزاری این جزیره تشکر می‌کنم که به خوبی خبرها را انعکاس دادند. برنامه‌های تاکتیکی‌مان را به درستی مرور کرده و مدرس آلمانی 4 روز در کنار ما بود. روته مولر یک آنالیزور نیست؛ بلکه به عنوان یکی از بزرگترین مدرسان، در آلمان فعالیت می‌کند و با فدراسیون این کشور تا پایان سال 2008 قرارداد دارد. در نشستمان با مولر، آخرین شرایط عربستان را آنالیز کردیم. مسابقه تیم‌های ایران و آذربایجان را نیز بررسی کرده و به نقاط ضعف و قوت پی بردیم. از کار با وی خوشحالم و افتخار می‌کنم کنار مولر فعالیت می‌کنم. کسی قوی‌تر از روته مولر وجود ندارد که بتواند به تیم ملی کمک کند؛ اما همانطور که گفتم، با فدراسیون آلمان قرارداد بسته است. کادر فنی ایران برای دیدار با عربستان با همین نفرات است. اگر روته مولر بیاید، فقط در حد ارنج تیم ملی مشورت خواهیم کرد؛ اما تصمیم اول و آخر را من می‌گیرم.

لژیونرها و حضور مهدوی‌کیا و کریمی
در تیم ملی دنبال شلوغ‌ کردن نیستیم. شاید عرب‌ها شلوغ کنند و با دعوت یاسر القحطانی این کار را انجام دهند؛ اما دوست داریم کار خودمان را در آرامش انجام دهیم. به همین نفرات ایمان دارم و تاکنون پاسخ خوبی به اعتماد من داده‌اند. با وجود لژیونرها، از امروز با همه نفرات و با تمام قوا تمریناتمان را ادامه می‌دهیم و تا قبل از دیدار با عربستان یک تمرین خوب را برگزار خواهیم کرد. لژیونرها هماهنگی خوبی با بازیکنان تیم ملی دارند. به غیر از وحید هاشمیان، در 5 مسابقه همراه تیم ملی بوده‌اند. اطمینان دارم رسیدن به هماهنگی هر دو دور از دسترس نیست. در این شرایط نیازی به مهدوی‌کیا نداشتیم؛ اما هر زمان لازم باشد، وی را دعوت خواهیم کرد. شاید شرایط تغییر کند و به کمک او نیاز داشته باشیم؛ در آن زمان می توانیم بار دیگر از حضورش استفاده کنیم.

شناخت از عربستان قبل از سفر به ریاض
شناخت خوبی از حریف پیدا کرده‌ایم؛ اگر چه مدت‌ها است با این تیم بازی نکرده‌ایم. این دلیل نمی‌شود بدون آگاهی به مصاف این تیم برویم. خیلی خوب عربستان را می شناسم و در این چند روز با شناخت بیشتر، تمریناتمان را پیگیری خواهیم کرد. از جنگ روانی عربستانی‌ها در ورزشگاه ملک بن فهد آگاهی دارم و علاوه بر من، همه بازیکنان و نفرات نیز از این شرایط آگاه هستند. بازیکن‌هایی داریم که مقابل باشگاه‌های عربستانی بازی کرده‌اند. می‌دانند فوتبال فقط در زمین نیست. با شناخت از مسائل حاشیه‌ای، سعی می‌کنیم تا مسائل غیر فوتبالی را حل کنیم.

محرومیت کعبی و مشکل دفاع راست تیم ملی
کعبی جزء بهترین نفرات تیم ملی ایران است و در دوره‌های قبل نیز بازی‌های خیلی خوبی برای ما انجام داده است. جایگزین خیلی خوبی برای وی انتخاب کردیم و از این بابت نگرانی نداریم؛ اگر چه معتقدم با حضورش در میدان می‌توانستیم راحت‌تر کار کنیم.

 شرایط اردوی تیم ملی در کیش و بی‌برنامگی
همه بازیکنان ساعت 12 شب می‌خوابیدند و هیچ بی‌برنامگی وجود نداشت. فقط یک شب، یک ساعت بازیکنان دیر رسیدند و به جای آن، فردا کمبود خوابشان را جبران کردند. معتقدم بازیکنان تیم ملی نباید در اردو حذف شوند. در رسانه‌ها خواندم که کاروان اعزامی المپیک به دلیل مشکل روحی نتوانست نتایج خوبی را کسب کند. بنابراین فراهم شدن شرایط روحی مطلوب مهم است. به عنوان سرمربی تیم ملی می‌دانم چطور بازیکنان را کنترل کنم؛ اما شک نکنید که کسی به تنهایی جایی نمی‌رود. اگر قرار باشد به مکانی برویم، همه با هم می رویم. بنابراین، شب زنده داری بازیکنان در کیش صحت ندارد. در کیش بهترین تمرینات را انجام دادیم و روته مولر نیز از سرعت بالای تمرینی ابراز تعجب کرد. دوست ندارم اردو کسل کننده باشد چون کسی را زندانی نمی‌کنیم.

 علت استفاده از روته مولر به صورت پاره‌وقت
بهتر از مولر نمی‌توانیم برای کادر فنی کسی را پیدا کنیم؛ اگرچه تا اینجا بدون مولر کار کرده‌ایم و به این مرحله رسیده‌ایم. در ادامه نقاط ضعف و قوت را همراه مدرس آلمانی بررسی کردیم. ایشان در این مدت کوتاه شناخت خوبی را از تیم ملی ایران پیدا کرده است. همانطور که گفتم، حرف اول و آخر را من می‌زنم چون در صورت ناکامی، مولر پاسخگو نخواهد بود؛ بلکه من باید پاسخگو باشم. اگر یادتان باشد، از روز اول گفتم که مولر با فدراسیون آلمان قرارداد دارد و این چیز جدیدی نیست. متاسفانه رسانه‌ها نکات منفی را می بینید؛ در حالی‌که بدون آنکه پولی از فدراسیون ایران بگیرد، برای کمک به ما آمده است.

 علت دعوت مهدوی کیا و خط خوردنش در 24 ساعت
درباره دعوت مهدوی کیا باید بگویم که قرار نبود فهرست 37 نفره تیم ملی از سوی فدراسیون اعلام شود. 38 بازیکن را برای آنکه مشکلی با سفارت عربستان پیدا نکنیم، به آن کشور اعلام کردیم؛ در حالی که فقط 25 نفر را می‌توانستیم در فهرست نهایی جا دهیم. این موضوع کاملا محرمانه بود و اعلام آن کاملا اشتباه بود. نمی‌خواستیم به عربستان بهانه‌ای بدهیم و این کار را انجام دادیم. در این وضعیت ترجیح دادم 25 نفر فعلی را برای تیم ملی انتخاب کنم.

 پیش بینی نتیجه دیدار با عربستان
مطمئنا تساوی در خانه حریف می‌تواند دستاورد خوبی برای ما باشد. به شرط آنکه نتیجه‌های بعدی و در بازی‌های خانگی پیروز شویم. با وجود همه این مسائل، برای برد به عربستان می‌رویم و اصلا به تساوی فکر نمی‌کنیم.

 حضور ستاره‌های عربستانی در جناح چپ
یاسر قحطانی و حسین عبدالغنی سلیمانی اگر تجربه حضور در جام جهانی را داشتند، ما هم نفراتی را داریم که به مراتب بهتر از آنها هستند. بازیکنان ما از ده تا بازیکن مانند عبدالغنی نیز بهتر هستند. اگر با دعوت ستاره‌های عربستانی نگران شویم، بهتر است به آنجا نرویم. حضور در جام جهانی نمی‌تواند ملاک خوبی برای ارزیابی شرایط بازیکنان فعلی باشد. از آخرین وضعیت عبدالغنی اطلاعی ندارم و بازی‌اش را ندیدم؛ اما یک مدافع چپ است. دلیلی وجود ندارد در این پست برایش یارگیری کنیم. مجید غلام‌نژاد جزء بهترین دفاع راست ایران است. مطمئنا مقابل عربستان نیز عملکرد وی بازتاب خوبی خواهد داد و بهتر است که نگران چنین موضوعی نباشیم.

با اطلاعات بروز به مصاف عربستان می‌رویم
برای شناخت کامل از حریفان به خوبی وضعیت آنان را بررسی کرده ایم. قبل از سفر به ریاض دیدارهای عربستان مقابل قطر و پاراگوئه را به خوبی بررسی کردیم و مطمئنا با اطلاعات بروز، به مصاف این تیم می رویم. عربستان در ماه اخیر3 بازی با تیم های پارما، پاراگوئه و قطر انجام داد و ما 2 مسابقه آخر این تیم را به خوبی دیده ایم و شناخت کلی از آنها پیدا کرده ایم. قبل از سفر به عربستان روی بازیکنانی که می‌توانند نتیجه را تغییر دهند برنامه ریزی خواهیم کرد.

 خط هافبک تیم ملی نقطه قوت ما است
تیم ملی فعلی تلفیقی از بازیکنان جوان و با تجربه است. از مهدی رحمتی، رحمان احمدی و وحید طالب لو گرفته تا خط دفاع، هافبک و حمله، بهترین ها در اردود حضور دارند. نفرات خط دفاع ما بیش از 15 بازی ملی داشته اند و خط هافبک نقطه قوت ما است که بهترین ها برای ما بازی می‌کنند. در خط حمله نیز وحید هاشمیان مهاجمی است که تجربه بازی در بوندس لیگا را دارد و جوانان خوبی در این فصل مانند غلامرضا رضایی، جلال رافخایی و دیگر بازیکنان درخشیده اند که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. از بدو فعالیتم در تیم ملی سعی کرده ام به تجربه این بازیکنان جوان بی‌افزایم.

لژیونرها به زودی با سایر بازیکنان هماهنگ می‌شوند
پیش از اعزام به عربستان سه روز وقت داریم که با تمامی نفرات تمرین کنیم. این بحث در رسانه‌ها وجود داشت که نفرات ملی پوش سه روز قبل از بازی ها در اختیار تیم ملی باشند، بنابراین بازیکنی که از اروپا آمده است، می‌تواند در این مدت با سایر نفرات هماهنگ شود. تیم ملی و یا هر تیمی دیگر نباید با تغییر دو بازی ناهماهنگ شود و مطمئن باشید ما مثل سابق به زودی به هماهنگی کامل خواهیم رسید.

 اگر به دایی علاقه ندارید تیم ملی را دوست داشته باشید
آبرویم را برای تیم ملی گذاشته ام، بنابراین می‌گویم اگر علی دایی را دوست ندارید، تیم ملی کشورتان را دوست داشته باشید. به رسانه ها می‌گویم که به من راه کار بدهید و من پیشنهاد شما را می شونم. چنانچه مفید باشد آن را به کار خواهم گرفت؛ اما تاکنون هیچ یک از خبرنگاران راهکاری به من نداده است، فقط گفته اند چرا فلان بازیکن دعوت شد و چرا فلانی دعوت نشد. یا اینکه از خودشان مصاحبه خیالی زده اند؛ اما اکنون تیم ملی نیاز به حمایت دارد. فهرست نهایی خود را داده‌ام، بنابراین هیچ بازیکن جدیدی نمی‌تواند به تیم ملی دعوت شود. اینکه عده ای مرا دوست دارند و عده ای علاقه ای به من ندارند امری طبیعی است، چون قرار نیست همه مرا دوست داشته باشند. باید در این شرایط دست به دست هم دهیم تا تیم ملی موفق شود. این مسئولیت سنگین به من سپرده شده و می‌خواهم به بهترین نحو ممکن وظیفه‌ام را انجام دهم.

 نمی‌خوام 10 همکار در تیم ملی داشته باشم
هر کسی عقاید خاص خودش را دارد. یکی عقیده دارد با 10 نفر در تیم ملی کار کند؛ اما چنین تمایلی ندارم. دوست دارم که نیمکت تیم ملی خلوت باشد و در تیم سایپا نیز چنین شرایطی را داشتم. نمی‌خواهم نیمکت زیاد شلوغ شده و سیاهی لشکر به تیم ملی اضافه شود. کادر فنی قوی ای داریم. هومون افاضلی و بهزاد غلامپور از بهترین مربیان هستند و در کنار آنها نیز روته مولر به ما اضافه شده و هیچ شبهه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

 رطوبت کیش بیشتر از ریاض بود
کیش را به خاطر گرمای زیاد انتخاب کردیم؛ اما قبول داریم که رطوبت کیش بیشتر از ریاض است. در شرایط سخت تر از ریاض تمرین کرده ایم، بنابراین در عربستان کار راحت تری خواهیم داشت.

کعبی را برای جام جهانی می‌خواهم
پس از آنکه متوجه شدم حسین کعبی 2 اخطاره است، از فدراسیون خواستم این موضوع را پیگیری کند و همواره می‌خواهم چنین مسائلی را مد نظر داشته باشند. کعبی جزو بهترین های ایران است و او را فقط برای بازی با عربستان نمی‌خواهم، بلکه قصد دارم در جام جهانی از وی بهره گیرم. خوشبختانه در تمرینات کاری کرده ایم که کمبودی برای دیدار با عربستان حس نشود، به همین دلیل در مسابقه های قبلی اجازه بازی به به غلام نژاد را نیز دادم.

فدارسیون در حد توانش به ما کمک کرد
در این وضعیت فدراسیون فوتبال نیاز به حمایت دارد، اگر چه ما در پرواز کیش 8 ساعت تاخیر داشتیم؛ ولی این مسائل به دلایل مشکلات مالی رخ می‌دهد. مسئولان فعلی با 5/2 میلیارد تومان فدراسیون را تحویل گرفته اند. هیچکس دوست ندارد که هشت ساعت در فروگاه معطل شود و متاسفانه ما نتوانستیم شب گذشته به موقع به تهران برسیم تا بازیکنان برای ساعاتی به کارهای شخصی بپردازند. به همین دلیل مجبور شدیم مستقیم از فرودگاه به هتل برویم. فدراسیون در حد امکان و توانایی خود اردوهای تدارکاتی را مهیا کرد. اگر چه همین رسانه ها برخی از این اردوها را به باد انتقاد گرفتند در حالی که عربستان سه ماه در اردو است و آنها نیز چنین برنامه های را انجام دادند. امارات با همه نفراتش مدت ها در اردو به سر می‌برد و ما باید به این تیم های همسایه نگاه کنیم . اگر فدراسیون فوتبال به لحاظ مالی تامین بود، بلیت تهیه می‌کرد تا مستقیم از کیش به عربستان بروم.

 از خبرنگاران دور نیستیم
هرگز دور از دسترس خبرنگاران تمرین نمی‌کنیم. در اردوی کیش با حضور خبرنگاران تمرینات را برگزار کردیم و شما می‌توانید این موضوع را از کسانی که در کیش حضور داشتند، سوال کنید. معتقدم اگر رسانه ها اخبار تیم ملی را انعکاس ندهند، هرگز فعالیت ما جذابیت نخواهد داشت. خبرنگاران در محل تمرینات تیم ملی حاضر نمی شوند؛ اما دوباره تاکید می‌کنم که دوست ندارم در هتلی که بازیکنان تیم ملی حضور دارند خبرنگاران را ببینم.

 قرار نیست به قطر بروم
هرگز با بن‌همام برای انتقال به تیم قطری مذاکره نکرده ام، فقط قبل از مسابقه پایانی مسابقات قهرمانی غرب آسیا وی را دیدم. چنین خبرهایی را خبرنگاران منتشر کرده اند. با فدراسیون فوتبال قرار دادم؛ ولی با اتمام قرار دادم مختارم با هر کسی صحبت کنم. با فدراسیون فوتبال هماهنگ هستم و اطمینان دارم در باره دریافت قرار دادم دچار مشکل نخواهم شد. هدف ما چیز دیگری است و فدراسیون فوتبال نیز قبل از سفر به عربستان مبالغی را به بازیکنان، کادر فنی و کادر پزشکی پرداخت خواهد کرد. از روزی که سرمربی تیم ملی شده‌ام هیچ مبلغی دریافت نکرده ام؛ اما با قدرت به کار خودم ادامه می‌دهم، اگر چه حقم را از فدراسیون فوتبال خواهم گرفت.

 ترکیب اصلی را پیدا کرده‌ام
ترکیب تیم برای بازی مقابل عربستان را شناخته ام؛ اما نمی‌توانم آن را فاش کنم تا روز آخر صبر می‌کنیم. آن زمان از طریق تلویزیون اسامی 11 نفر را اعلام خواهم کرد. در شرایط فعلی 90 درصد ترکیب تیم مشخص شده است و 10 درصد باقی مانده روز مسابقه با توجه به شرایط آمادگی بازیکنان اعلام می‌شود.

 با مربیان لیگی مشورت کرده‌ام
من با مربیانی که در لیگ فعالیت می‌کنند و مربیان با تجربه‌ای که اکنون در تیم‌های لیگی حضور ندارند، مشورت کردم؛ اما قرار نیست که این موضوع را به صورت رسانه‌ای به مردم بگویم. زیرا معتقدم چیزهای که قابل انعکاس است باید بیان کنیم و چیزهای دیگری که قابل انتشار نیستند را محفوظ نگه داریم. به خاطر اعتقادات دینی معتقدم نباید مسائل خصوصی افراد فاش شود. نباید وارد حریم خصوصی بازیکنان شد. بعد از دیدار با عربستان به مراتب روی مسابقات لیگ بیشتر تمرکز خواهم کرد و نفرات جدیدی را دعوت خواهم کرد. برنامه هایم برای در اختیار داشتن بازیکنان در تیم ملی را به فدراسیون داده ام و اگر دوباره مشکلی پیش آید، حل آن وظیفه سازمان لیگ است نه علی دایی.

کد خبر 62439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز