تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۳

همشهری آنلاین: دو کارمند یک سازمان امدادرسان فرانسوی در استان دایکندی ربوده شدند، اما هنوز مشخص نیست ربایندگان اعضای طالبان بوده‌اند یا خیر.

اشپیگل آنلاین از هامبورگ و پاریس گزارش داد، بنا به اعلام سازمان امدادرسان  ACF هر دو این فرانسوی‌ها در ساعات اولیه صبح روز جمعه در خانه‌شان در نیلی در مرکز استان دایکندی توسط گروهی از مردان مسلح از خواب بیدار و ربوده شدند.
نفوذی‌ها پیش از این اقدام، نگهبانانی را که مقابل خانه ایستاده بودند، مضروب ساختند. بر اساس اطلاعات ACF، هر دو این فرانسوی‌ها زنده هستند.

وزارت امور خارجه فرانسه هم این ربایش را تایید کرد و بلافاصله ستاد بحران تشکیل داد. بنا به اعلام ACF، هر دو این کارمندان داوطلبانه به افغانستان رفته بودند. این سازمان بلافاصله پس از اطلاع از این ربایش کارش را در این کشور به حال تعلیق در آورد. ACF همچنین هر گونه اقدام جنایتکارانه که متوجه کمک‌های بشردوستانه شود و حمایت از مردم غیرنظامی را به خطر بیندازد، محکوم کرد.

اینکه آیا افراط‌گرایان طالبان یا جنایتکاران که می‌خواهند از این طریق باج بگیرند، پشت این اقدام هستند، هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

ACF از 1979 در افغانستان مشغول فعالیت است و در این مدت بنا به اعلام خودش حدود 10 کارمند خارجی و 158 کارمند محلی داشته است. فرانسه در چارچوب نیروهای ایساف حدود 1500 سرباز در این کشور مستقر و با اعزام 700 نیروی دیگر موافقت کرده است.

سال گذشته در افغانستان تعدادی آلمانی هم ربوده شدند. در ژوئیه 2007 دو مهندس ساختمان آلمان همراه با پنج همکار افغانی خود در استان ورداک توسط جنگجویان طالبان ربوده شدند. رودیگر دیتریش 43 ساله چند روز پس از ربوده شدن به ضرب گلوله کشته شد. اما رودلف بلش‌اشمیت، مهندس دوم در ماه اکتبر پس از سه ماه اسارت آزاد شد. همراه با او همکاران افغانی‌اش هم آزاد شدند. در ماه اوت کریستینا ام. 31 ساله هم در رستورانی در کابل ربوده شد. پلیس افغانستان این کارمند امدادرسان امور توسعه را پس از دو روز آزاد کرد.