جمعه ۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از مرگ 10 سرباز فرانسوی در افغانستان، سوسیالیست‌های مخالف دولت خواستار تشکیل نشست ویژه پارلمان شده و از نیکلا سارکوزی خواستند این ماموریت گسترده را «بازتعریف» کند.

خبرگزاری آلمان از پاریس گزارش داد، در همین حال در جبهه اکثریت محافظه‌کار هم انتقاد از سیاست دولت پاریس در قبال افغانستان هم افزایش یافته است.

پیر لولوش (Pierre Lellouche)، نماینده حزب دولتی «او ام پ» گفت: «ما بر سر دو راهی قرار داریم. راهبرد ناتو باید فورا تغییر کند.»

هروه مورن، وزیر دفاع فرانسه این اتهام را رد کرده است که وی واکنشی دیرهنگام داشته است. او در همین حال تصدیق کرد که باید راهبرد دیگری در قبال طالبان پیگیری شود. وی گفت: «آنها تکنیک و روش‌های خود را تغییر داده‌اند و اکنون قادر به انجام عملیات شدیدتر هستند. ما باید خود را برای حملات با درجه خشونت بالاتر آماده کنیم.»

وی به شبکه خبری «ار ت ال» گفت پیش از هر چیز باید وضعیت حملات طالبان روشن شود. بازماندگان حمله اخیر به روزنامه «لو موند» گفته‌اند نیروهای کمکی خیلی دیر به آنها رسیده‌اند. این نیروهای گشتی تقریبا چهار ساعت را بدون حامی زیر آتش طالبان بوده‌اند. در این درگیری که روز دوشنبه در 50 کیلومتری شرق کابل رخ داد 21 تن دیگر مجروح شدند.
مورن گفت نیروهای واکنش سریع حدود «15 تا 20 دقیقه پس از آغاز تبادل آتش» به کار گرفته شدند و حدود یک ساعت زمان صرف شد تا به محل برسند. در نهایت واحد دوم و یک بالگرد هم به کار گرفته شدند. اما برای این عملیات باید ابتدا منطقه امن می‌شد.

این وزیر یادآور شد که حملات طالبان با تدارکات خوبی انجام گرفته است. حدود 100 جنگجوی طالبان از پشت منتظر بودند و با نهایت خشونت جنگ را به پیش بردند.

بر اساس اطلاعات «لو موند» سربازان فرانسوی در آغاز نبرد کشته نشده‌اند، بلکه در طول تبال آتش جان خود را از دست داده‌اند. حتی حملات هوایی غیردقیقی هم انجام گرفته است. اما مورن اتهامات دال بر آنکه به سوی نیروهای خودی هم شلیک شده است را رد کرد. وی گفت هیچ اطلاعی در این خصوص ندارد. مورن گفت: «ما می‌دانیم که هیچ جنگنده F15 برای بمباران به کار گرفته نشد، زیرا نمی‌شد طالبان و نیروهای فرانسوی از یکدیگر تمیز داد. اگر بمبارانی صورت می‌گرفت، خسارت‌های سنگینی وجود می‌داشت.»

کد خبر 61202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز