گروه شهری: ساخت و ساز و بلند مرتبه‌سازی بدون ضابطه و مخدوش کردن چشم‌اندازهای شهر، پس از تهران گریبان شهرهای بزرگ و کوچک دیگر را نیز گرفته است.

چندی پیش در صفحه آخر همشهری عکسی از عمارت ایل‌گلی و دریاچه آن به چاپ رسید که نشان می‌داد این عمارت زیبا و چشم‌انداز دریاچه آن چطور در برابر برج های تازه‌ساز بی‌شماری که همچون دیوار آن را احاطه کرده‌اند، نابود شده است.

چنین اتفاقی در مشهد و چشم‌انداز حرم مطهر امام رضا ع  و اصفهان نیز رخ داده است، اما اصفهان، از آن رو که معماری و طبیعت در آن شهر دست به دست هم داده‌اند تا اثری جاودانه در شهرسازی به یادگار بماند، لطمه سنگین‌تری از بلند‌ مرتبه‌سازی بدون ضابطه خورده است.

از 2 سال پیش کارشناسان، دوستداران معماری و میراث‌فرهنگی و حتی گردشگران خارجی نسبت به این موضوع اعتراض کرده و هشدار دادند و کارشناسان این حوزه، علاوه بر مسئولان شهری، مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را در این رابطه مسئول دانستند.

روز گذشته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا گفت که این سازمان در گذشته به این موضوع اعتراض کرده اما مورد توجه قرار نگرفته و کارها متوقف نشده است.

احمد امین‌پور، که پیش‌تر عضو شورای شهر اصفهان هم بوده، تأکید کرد: صدور پروانه این ساخت‌ و سازها خلاف قانون بوده است. هرچند در سطح مدیریت سازمان با این کار مخالفت و پیگیری اداری نیز در این زمینه انجام شده است، ولی هنوز برخی آسمانخراش‌های اصفهان که در محدوده زاینده‌رود قرار دارند، به‌صورت چراغ‌خاموش کار می‌کنند.

وی گفت: با کمک مدیریت استان، استانداری و ایجاد تفاهم با شهرداری باید جلوی این ارتفاع‌سازی‌ها گرفته شود. یکسری مشکلات مدیریتی وجود دارند که شهرداری باید برای رفع آنها کمک کند.

باید بیشتر به ارزش زاینده‌رود و سیمای حاشیه‌ای آن اهمیت داد تا این مسائل حل شوند.او درباره ضوابط ارتفاع‌سازی در حریم زاینده‌رود و پل‌های تاریخی، توضیح داد: در طرحی که مشاور طرح تفصیلی برای ارتفاع تهیه کرده، برخورد منطقی و خوبی با مسئله ارتفاع ساختمان‌ها شده است.

اگر این طرح در کمیسیون ماده5 به تصویب برسد، می‌توانیم خوشبین باشیم که این اتفاق‌های ناهماهنگ دیگر در آینده پیش نیاید. شایان ذکر است که این طرح از حدود 2 سال پیش در انتظار تصویب است.

جای خالی قانون

البته 2 سال پیش که موضوع بلند‌ مرتبه‌سازی در حریم زاینده‌رود مطرح شد، اعضای شورای شهر اعلام کردند که موضوع را پیگیری می‌کنند.

یک عضو شورای شهر اصفهان گفته بود: این شورا، سیاست معقول‌سازی ارتفاع ساختمان‌ها را در حاشیه زاینده‌رود دنبال کرده  و می‌کند.

احمد مصور در این باره عنوان کرده بود: زمان آغاز به کار شورای شهر دوم اصفهان، با برخی پروانه‌های ساخت صادرشده در حاشیه زاینده‌رود روبه‌رو بودیم که گاهی نیز نامعقول بودند.

او اضافه کرده بود: تلاش کردیم شهرداری را نسبت به صدور پروانه ساخت در حاشیه زاینده‌رود محدود کنیم که با وجود چنین تصمیمی در مواردی شهرداری به صدور پروانه ساخت ساختمان‌هایی بلند‌مرتبه اقدام می‌کرد.

انتظاربرای تصویب طرح تفصیلی

یک عضوشورای شهر اصفهان2سال پیش گفته بود که آنچه مهم است و از اقدامات غیرقانونی می‌تواند جلوگیری کند، تصویب طرح تفصیلی شهر اصفهان با کاربری‌های مشخصی است که به‌عنوان مثال، در حاشیه پل‌های تاریخی حداکثر ارتفاع 8 متر و در محوطه‌های غیرتاریخی زاینده‌رود حداکثر5 طبقه مورد تایید قرار گیرد.