همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت (WHO) کشورهای آسیایی را ترغیب کرد که به اقدامی در مقابل تهدید فزاینده سل مقام به دارو دست بزنند و هشدار داد که حتی اشکال کمتر آسیب‌رسان این بیماری در صورت شکست آنها در این اقدام ممکن است گسترش یابند.

به گزارش آسوشیتدپرس، WHO دوشنبه 21 جولای (31 تیر) اعلام کرد که کشورهای آسیایی فاقد تجهیزات آزمایشگاهی کافی برای شناسایی سل مقاوم به چند دارو هستند و تنها یک درصد از حدود 150000 نفری که تخمین زده می‌شود در آسیای شرقی به این بیماری آلوده باشند، درمان مناسب را دریافت می‌کنند.

دکتر پیتر ون‌مارن مشاور منطقه‌ای بخش اقیانوسیه غربی WHO در بیانیه‌ای در این باره گفت: "رهبران آسیایی باید بیدار شوند و درک کنند که در معرض خطر قرار دارند. این بیماری است که شما با سرفه‌کردن آن را به کودکان‌تان منتقل می‌کنید."

به گفته WHO سل مقام به چند دارو ناشی از استفاده نادرست از درمان‌های استاندارد ضد سل است و  جابه‌جایی، مهاجرت و تراکم جمعیت در شهرها نیز به گسترش این بیماری بسیار واگیردار کمک کرده است.

بنابر اعلام WHO سل مقاوم به چند دارو - که در مقابل درمان بوسیله دست کم دو تا از بهترین داروهای ضدسل مقاومت نشان می‌دهد- هر سال مسئول 5 درصد از  9 میلیون مورد جدید سل در سراسر دنیا است.

به گفته این سازمان در چین از هر 10 مورد جدید سل یک مورد مقام به چند دارو است. [سل مقاوم به دارو در جهان گسترش می‌یابد]

سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که اقدامات ناکافی در مقابل سل مقاوم به چند دارو می‌تواند به شیوع "سل با مقاومت گسترده به داروها" - شکلی از سل که به اکثر موثرترین داروها مقاومت دارد- بینجامد.