۲ سال می‌شود که روند توسعه در شهرداری منطقه ۱۲ در تعامل میان شورایاران، مدیران شهری و معتمدان محلی با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری نیا:  از احیای خانه‌های تاریخی و تقویت حوزه گردشگری منطقه گرفته تا اجرای پروژه‌های کوچک و خردمقیاس، همه و همه اقداماتی است که می‌توان در کوچه‌پسکوچه‌های منطقه شاهد آنها بود. «علی‌محمد سعادتی» در یک نشست مجازی به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در منطقه ۱۲ طی دو سال گذشته با شعار تپش‌های قلب تهران پرداخت. او در این گزارش با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی منطقه ۱۲ از این منطقه به‌عنوان یکی از مناطق مهم و تأثیرگذار پایتخت یاد کرد و تأکید کرد تمام تلاش‌های صورت گرفته در ۲ سال اخیر با هدف افزایش رضایتمندی شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی آنها صورت گرفته است.

درست است اجرای پروژه‌های خردمقیاس در یک سال گذشته تاکنون در مدیریت شهری پایتخت مطرح شده است، اما شهرداری منطقه ۱۲ با در پیش گرفتن این شیوه توسعه شهری از حدود ۴ سال گذشته تاکنون به‌عنوان منطقه پیشتاز در این حوزه مطرح است. شهردار منطقه ۱۲ در این‌باره می‌گوید: «نگاه مدیریت شهری منطقه ۱۲ به شهر یک نگاه درمانی با شیوه طب سوزنی است. در واقع معتقدیم حل مسائل و مشکلات شهری باید به‌صورت محله‌ای انجام بگیرد تا بتوانیم روند توسعه منطقه را پیش ببریم. لذا با توجه به این مهم بعد از بازدیدهای محلی و گفت‌وگو با شورایاران و معتمدان محلی، مسائل، مشکلات و نیازهای هر محله را شناسایی و در راستای رفع این مشکلات قدم برداشتیم.»

علی‌محمد سعادتی/ شهردار منطقه ۱۲
  • رتبه چهارم پروژه‌های کوچک‌مقیاس در اختیار منطقه ۱۲

«علی‌محمد سعادتی» با بیان اینکه در دوره اخیر مدیریت شهری، با عزم و پیگیری و پشتیبانی‌ شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی، معتقد بوده‌اند که در این منطقه تاریخی، به اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس در سطح محله‌ها نیاز دارند و در نتیجه امروز در اتخاذ رویکرد محله‌محور با پیشرفت ۶۸‌درصدی این پروژه‌ها در سال ۹۹ و کسب رتبه چهارم در این زمینه، جزء مناطق پیشتاز به شمار می‌روند می‌افزاید: «شعار ما همواره تلاش برای افزایش رضایت شهروندان بوده است و شاید اقدامات زیادی در محله‌ها صورت می‌گیرد که به دلیل نبود اطلاع‌رسانی، شهر و شهروندان از انجام این اقدامات بی‌اطلاع باشند.»
درست است بخش قابل توجهی از برنامه‌های توسعه شهری در منطقه ۱۲ با محوریت توسعه اقتصادی منطقه در ۲ سال اخیر دنبال شده اما این مهم بدون توجه به ویژگی‌های فرهنگی غالب بر اقتصاد منطقه نبوده است. شهردار منطقه ۱۲ در این‌باره می‌گوید: «تأکید مدیریت شهری پایتخت بر توسعه مبتنی بر اقتصاد فرهنگی سرلوحه کار شهرداری منطقه ۱۲ نیز قرار گرفت و در توجه به توسعه اقتصادی در منطقه تلاش کردیم توسعه مبتنی بر اقتصاد فرهنگی را که سفارش شهردار محترم تهران بود، سرلوحه اقدامات قرار دهیم.»

  • بیشترین بودجه عمرانی را داشتیم

به گفته او، شهرداری منطقه ۱۲ در ۲ سال گذشته بیشترین بودجه عمرانی را بین مناطق ۲۲ گانه در اختیار داشته است: «در طول سال‌های ۹۸ و ۹۹ تلاش کردیم با سرمایه‌گذاری اقتصادی روی سرمایه‌ها و بضاعت‌های فرهنگی منطقه نظیر ارتقای کیفی خیابان لاله‌زار، احداث ساختمان بلدیه (خانه شهر) و ایجاد پیاده‌راه میدان امام خمینی(ره)، بهسازی بلوار قیام و راه‌اندازی خیابان کامل در آن، احیای محور تاریخی گوته، ساماندهی میدان شهدا و میدان محمدیه، همچنین تملک باغ‌های تاریخی نظیر باغ علاءالدوله، باغ کیهانی و ایجاد بوستان‌هایی نظیر بوستان زندگی در محله هرندی عقب‌افتادگی‌های عمرانی را جبران و به شکل‌گیری زیرساخت‌ها در این حوزه کمک کنیم.»

شهردار قلب طهران سپس از اهم اقدامات حوزه شهرسازی و معماری سخن می‌گوید و با اشاره به الزام تدوین طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ در شورای اسلامی شهر تهران، بازنگری در سیاست‌های تأمین پارکینگ املاک، صدور پروانه پروژه‌های مهم نظیر ساختمان پلاسکو و اعمال سیاست‌های تشویقی برای استقرار کاربری‌های فرهنگی و غیرانتفاعی در ابنیه ارزشمند نظیر خانه اردیبهشت عودلاجان، خانه ابتهاج، خانه سرهنگ، کارخانه آرگو، بوتیک‌هتل نظامیه و بوتیک‌هتل پهلوان را از مهم‌ترین این اقدامات بر می‌شمارد.

  • بهره‌گیری از تخصص نخبه‌های شهر

وی همچنین با تأکید بر تحقق شهر هوشمند می‌گوید: «در نخستین گام، سعی کردیم اقدام به تشکیل باشگاه نوآوری در قلب تهران کنیم. بعد از تشکیل این باشگاه از نخبه‌های شهر برای عضویت در آن دعوت کردیم. حالا خوشبختانه شاهد فعالیت تیمی از ایده‌پردازان شهر کنار مدیران شهری منطقه ۱۲ هستیم که کمک بسیاری به ما در رفع نیازهایمان می‌کنند. در واقع، ما نیازهای خود را به این شرکت‌ها و گروه‌های دانش‌بنیان اعلام می‌کنیم و بعد از تبادل نظرهای بسیار درباره این نیازها، طرح‌ها و ایده‌های متعدد به سمت شهرداری می‌آید. مصداق این سخن راه‌اندازی شبکه فروش محصولات تولیدی مشاغل خانگی زنان خانه‌دار منطقه است که خوشبختانه در محله آبشار راه‌اندازی شده است.

  او ادامه می‌دهد: «اجرای پروژه‌های مرتبط با شهر هوشمند نظیر بازارسازی مجازی شهری و تدوین چارچوب سامانه ثبت خاطرات قلب تاریخی تهران، تهیه پانورامای روایتگر و بازنمایی دیجیتال ارزش‌های تاریخی در گذر تاریخی «ارباب جمشید» و بازنمایی تعاملی تصویری (انیمیشن) محله‌ها تاریخی برای کودکان در بستر دیجیتال و در نهایت برگزاری پنجمین رویداد اینوتهران با محوریت ایمنی و بحران در بازار این حوزه از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش است.» به گفته سعادتی، منطقه ۱۲ در حوزه مالی طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ با کاهش ۷۰‌درصدی بدهی‌های منطقه به اشخاص حقیقی و حقوقی و افزایش همین میزان درآمدهای پایدار نسبت به ۳۰ ماه گذشته، موفق به کسب رتبه اول در پهنه الف در حوزه تحقق درآمد شده که در این زمینه با افزایش ۱۰۸‌درصدی درآمد نقد و ۱۶۰۰‌درصدی درآمد غیرنقدی، در مجموع درآمدهای نقد و غیرنقد، افزایش ۱۹۰‌درصدی را تجربه کرده است.

  • المان چهره‌ها در منطقه نصب شد

یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در ۲ سال گذشته در منطقه تاریخی پایتخت رخ داده نصب المان و یادبود شخصیت‌های مهم تاریخی، ورزشی و فرهنگی در منطقه بوده است؛ از نصب المان یادمان شهدای ۱۷ شهریور گرفته تا یادمان تختی: «منطقه ۱۲ یکی از مناطق تاریخی و ارزشمند تهران است که تمام تاریخ و پیشینه این شهر بزرگ را در دل خود جای داده و بنابراین افراد تأثیرگذار زیادی در این منطقه متولد و رشد کرده‌اند که باید برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌شان به نصب این المان‌ها اقدام می‌کردیم. در این راستا، علاوه بر نصب المان شهدای ۱۷ شهریور و تختی، با مشارکت هوشنگ مرادی کرمانی خانه قدیمی این نویسنده را به خانه قصه در منطقه تبدیل خواهیم کرد.»

توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی، توسعه حمل‌ونقل پاک، مناسب‌سازی فضاهای شهری و معابر که منجر به کاهش ۳۰‌درصدی تصادفات منجر به فوت در منطقه شده، افزایش ۵۰‌درصدی تعداد میدان‌های میوه و تره‌بار، ایجاد نیروگاه‌ها و تکمیل شبکه آبیاری و کسب رتبه اول در تولید انرژی‌های خورشیدی، راه‌اندازی کمپین‌ها و حمایت از پویش‌های شهروندی و کسب افتخارات از جشنواره‌ها و همایش‌های علمی و پژوهشی و مدیریت شهری از دیگر دستاوردهای شهرداری منطقه ۱۲ در ۲ سال اخیر بوده است.