تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۴

علیرضا سلطانی: در میان 5 شرکت فعال در بازار بزرگ و پرسود گوشی تلفن همراه، نام 2 شرکت کره‌ای - یعنی سامسونگ و ال‌جی- به چشم می‌خورد که به‌ترتیب مقام دوم و چهارم را کسب کرده‌اند

1-  بازار تلفن همراه، با توجه به جذابیت بالا برای مصرف‌کنندگان و انعطاف‌پذیری بالای فنی، بازاری پرسود و اقتصادی است.

این درحالی است که ظرفیت‌های توسعه آن با توجه به شکل‌گیری بازارهای جدید در میان کشورهای در حال توسعه همچنان روبه افزایش است. بنگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند و تبدیل به غول‌ شده‌اند سود سرشاری را خواهند برد و تازه‌واردها در رقابت شدید باز خواهند ماند.

2 - کره‌جنوبی تا 3دهه پیش کشوری در حال توسعه به شمار می‌رفت که در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی از کشور ما عقب‌تر بود اما با وجود محدودیت شدید از لحاظ منابع اقتصادی با برنامه‌ریزی درست توسعه‌ای امروز به کشوری توسعه‌یافته تبدیل شده‌است.

بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی و خدماتی این کشور هم‌اکنون در میان بنگاه‌های درجه اول خودنمایی می‌کنند و از توان اقتصادی و رقابتی بالایی برخوردارند.

3 - برخی از صاحب‌نظران توسعه نسبت به آینده توسعه اقتصادی کشورهایی نظیر کره‌جنوبی نگاهی بدبینانه دارند.

تامل در ماهیت توسعه این کشور و توان و جایگاه بنگاه‌های اقتصادی آن در میان غول‌های جهانی نشان از یک واقعیت دارد و آن اینکه برنامه‌ریزی توسعه‌ای این کشور و بنگاه‌های آن عمدتا بر حوزه‌هایی متمرکز شده که از جذابیت‌‌ بالا، درازمدت و انعطاف‌پذیر برخوردار است.

رقابت در این حوزه‌ها طبیعتا سخت‌تر است و نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد نرم‌افزاری دارد، بنابراین ورود به این حوزه‌ها ضمانتی مطمئن برای تداوم روند توسعه این قبیل کشورهاست.

4 -  این وضعیت را با حرکت اخیر برای تولید گوشی تلفن همراه در کشورمان که شکست خورد و از یک سو سود کلانی را به جیب برخی وارد نمود و بدهی‌ها و سرخوردگی‌هایی را به عده‌ای دیگر وارد کرد، مقایسه کنید.