گروه اقتصادی: مجلس برای بررسی وضعیت خاموشی‌ها جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزیر و مسئولان وزارت نیرو تشکیل داد

 که اظهارات مقامات وزارت نیرو بیانگر ادامه خاموشی‌ها حتی تا سال آینده بود و مهم‌ترین علت خاموشی‌ها نه خشکسالی، بلکه عدم‌سرمایه‌گذاری کافی عنوان شد.

اظهارات پرویز فتاح، وزیر نیرو، در این جلسه بیانگر اوضاع وخیم صنعت برق کشور بود و سخنان صریح وی درباره مشکلات صنعت برق در 3سال اخیر، این سؤال را مطرح کرد که چرا دولت در این 3سال به این سادگی از مشکلات صنعت برق چشم‌پوشی کرد که اکنون اوضاع تا این حد، بحرانی شود؟

در نشست دیروز، وزیر نیرو اعلام کرد که اگر امسال میزان بارش‌ها طبیعی باشد باز هم 30 تا 40 درصد ورودی نیروگاه‌های کشور در سال آینده کاهش خواهد یافت و در سال آینده هم وضع کشور مثل امسال خواهد بود.

فتاح سخنان نگران‌کننده‌ای از امکان بروز خاموشی‌ در زمستان امسال ابراز کرد و گفت: هم‌اکنون تولید و مصرف برق در کشور حالت برابر دارد و در حال حاضر و در هفته اخیر قطعی برق نداشتیم و حتی می‌توانیم برای هفته‌های آینده برنامه قطعی برق اعلام نکنیم و در مجموع در پاییز، ما هیچ نگرانی از بابت تامین برق نداریم، بلکه نگرانی ما از بابت زمستان است.

به گزارش مهر، فتاح اضافه کرد: نگرانی اصلی ما در زمستان، هم از بابت بارش است و هم از نظر سوخت و امیدواریم وزارت نفت، قول‌هایی را که برای تامین گاز نیروگاه‌ها داده محقق کند.

وی یاد آور شد: البته در هفته‌های آینده مجبور هستیم تعدادی از واحدهای تولیدی برق را از چرخه خارج کنیم تا تعمیر شوند و اگر این کار صورت نگیرد، قطعاً در سال آینده مشکل قطعی برق تشدید می‌شود.

انتقاد توأمان از دولت و مجلس

انتقاد از طرح تثبیت قیمت‌ها که به ثابت ماندن تعرفه‌های برق در سال‌های اخیر منجر شده، دیگر بحثی بود که از سوی وزیر نیرو مورد اشاره قرار گرفت.

فتاح با درخواست از مجلس برای تغییر تعرفه‌های برق، در اظهاراتی عجیب به انتقاد توأمان از دولت و مجلس پرداخت و گفت: در مجلس هفتم طرح تثبیت قیمت‌ها انجام شد و دولت تاکنون 2 بار برای این کار لایحه آورد که این لوایح تا مرز تصویب هم رفت، اما نشد.

وی افزود: اکنون ما بین دولت و مجلس مانده‌ایم چون دولت به ما لایحه نمی‌دهد و معتقد است که بحث تحول اقتصادی در حال انجام است و بنابراین مجلس نباید در این زمینه ما را به دولت حواله دهد چون در این صورت به همان جایی می‌رویم که اکنون هستیم.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون اراده لازم برای تغییر تعرفه‌ها وجود دارد و امیدواریم این موضوع از طریق مجلس حل شود.

فتاح با رد نظر برخی منتقدان که ریشه قطعی برق را در خشکسالی نمی‌دانند، خاطرنشان ساخت: اگر واقعاً میزان بارش ما مثل سال گذشته و 85 بود ما می‌توانستیم امسال را با همان شرایط سپری کنیم و نمی‌شود در کشور خشکسالی باشد اما قطعی برق و خاموشی نباشد.

تو را به خدا به ما کمک کنید

فتاح تاکید کرد: مجلس باید در این شرایط که وزارت نیرو به یک وزارتخانه بدهکار و مستاصل تبدیل شده کمک کند و گناه ما این است که زیاد کار کرده‌ایم و بدهکار شده‌ایم و اگر این کار را نمی‌کردیم الان مصیبت خاموشی و بی‌آبی به شکل گسترده‌تری رخ‌می‌داد.

تولید برق کاهش یافته است

در نشست دیروز مجلس، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عموم کشورها دارای ذخیره نیروگاهی هستند تا اگر نیروگاه‌های فعلی دچار مشکل شد، ذخیره‌ها را وارد شبکه کنند، گفت: این در حالی است که ذخیره‌ نیروگاه‌های کشور ما صفر است. 

حمیدرضا کاتوزیان اعلام کرد: از سال 85 به بعد تولید برق سیر نزولی داشته است و اعتبارات لازم به نیروگاه‌ها داده نشده است و درصورتی که به موقع اقدامات لازم صورت نگیرد، در سال‌های آینده با خاموشی‌های بیشتری مواجه خواهیم بود.

کمیسیون انرژی با همکاری دولت تعرفه‌های برق را متوازن کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه غیرعلنی دیروز درباره اصلاح تعرفه‌های برق کشور گفت: کمیسیون انرژی مجلس می‌تواند با همکاری دولت طرحی را تهیه کند که براساس آن تعرفه‌ها توازن پیدا کند. 

علی لاریجانی افزود: در این طرح حتی می‌توان از کسانی که مصرف برقشان پایین است، پولی دریافت نکرد، اما از افرادی که پرمصرف هستند، هزینه بیشتری گرفت تا خلأهایی که وزارت نیرو در سرمایه‌گذاری دارد، برطرف شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های گازی و بخاری در 3 سال اخیر که در گزارش کمیسیون انرژی مندرج و بیانات وزیر نیز آن را تایید می‌کرد، کم بوده است، بنابراین دولت باید به این بخش وارد شود و سرمایه‌گذاری کند.