همشهری آنلاین: "پرویز فتاح" وزیر نیرو گفت که تلاس می‌کنیم در اوقات سحر و افطار در ماه مبارک رمضان خاموشی نداشته باشیم یا این که خاموشی‌ها به حداقل برسد.

وزیر نیرو روز یکشنبه 20 مرداد پس از نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این که وضعیت خاموشی های برق در ایام ماه مبارک رمضان چگونه خواهد بود؟ گفت: برنامه ریزی ما این است که از اول شهریور ماه در اوقات سحر و افطار در ماه مبارک رمضان خاموشی نداشته باشیم یا این که خاموشی‌ها به حداقل و در مواقع دیگری باشد تا هموطنان مشکلی نداشته باشند.

پرویز فتاح در عین حال افزود: روند خاموشی‌ها تا آخر شهریور ماه با تمهیدات فنی به عمل آمده و لطف خدا به حداقل می رسد و تلاش می کنیم تا از نیمه مهر ماه خاموشی ها را حذف کنیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: تمهیدات فنی بستگی به افق آبی ما در پاییز و بحث تعمیرات نیروگاهی دارد که با برنامه ریزی‌های انجام شده و لطف خدا، حتما روند خاموشی‌ها کاهشی خواهد بود.

وی تصریح کرد: منابع آبی ما متاسفانه حداقل است، ما سد کارون 3 را کلا از دست داده‌ایم و تولید آن صفر است. اکنون از مجموع هفت هزار مگاوات برق آبی خوزستان ، یک هزار و 300 مگاوات فقط برای دو ساعت می توانیم برداشت کنیم که این عدد در اول مهر ماه به صفر می رسد.

فتاح اظهار داشت: برای اولین بار، صنعت برق ما فقط به وسیله نیروگاه‌های حرارتی باید بچرخد ولی با همه این‌ها، با تمهیدات فنی که به عمل آورده‌ایم فکر می‌کنیم وضعیت رو به بهبودی باشد.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با توجه به این که چند روز از ماه مبارک رمضان در اول مهرماه خواهد بود، مساله تغییر ساعت رسمی کشور چگونه اعمال خواهد شد و آیا در دولت در این زمینه بحث شده است؟ گفت: امروز در دولت، مختصری در این زمینه بحث شد و چون مساله تغییر ساعت، قانون است، از اول مهرماه ساعت ها به حالت اول برمی گردد.

وی افزود: نیروگاه اتمی بوشهر، هزار مگاواتی است و اگر ما امسال هزار مگاوات داشتیم ، 40 تا 50 درصد مشکلات حل می شد و کمبود ما بین حداقل دو تا سه هزار مگاوات بود.

فتاح تصریح کرد: من گفته‌ام که راه اندازی این نیروگاه می توانست در رفع مشکل برق موثر باشد مخصوصا در جنوب و جنوب غرب کشور در دوره گرما، تاثیر بیشتری می گذاشت.

وزیر نیرو اظهار داشت: ما منتظریم اخباری که از رییس سازمان انرژی اتمی شنیدیم برای آخر امسال یا سال آینده، بتوانیم وعده آنها را عملی ببینیم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص خسارت به لوازم برقی ناشی از قطع برق گفت: اصلی ترین روشی که می تواند از خسارت جلوگیری کند، این است که لوازم برقی را از برق بکشیم تا موقع وصل شدن برق، خسارتی به لوازم برقی وارد نیاید.

وی تصریح کرد: ما برنامه قطع و وصل را اعلام کرده ایم لذا به هموطنان توصیه می‌کنیم حتما لوازم برقی را از برق بکشند اما اگر خسارتی به خاطر اقدامات ما وارد شده، حتما باید به نزدیکترین شرکت‌های توزیع برق خبر دهند. تمهیداتی به عمل آمده و از قبل هم بوده و قانون هم اجازه داده است تا حدی که به ما مربوط است خسارت را بپردازند.

فتاح در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص پاسخگو نبودن سامانه 121 گفت: حجم خاموشی ها به نحوی بوده که مراجعات بالاتر از ظرفیت این سامانه بوده است و حداکثر تا 70 درصد تماس ها را توانستند پاسخ دهند و بقیه پشت خط می ماندند ولی ما آماری که گرفتیم از هفته گذشته وضعیت پاسخگویی بهتر شده است.

وزیر نیرو افوزد: با افزایش تعداد افراد و نیز شماره خطوط ، امیدواریم این سامانه پاسخگو باشد.

فتاح همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: ما طبق مصوبه دولت و شورای نگهبان 10 نیروگاه را که آیین نامه اجرایی و اساسنامه آن شرکت ها تصویب شده بود، به بورس بردیم.

وی افزود: رییس جمهوری نظر داشتند که بصورت مزایده هم بتواند این نیروگاه‌ها عرضه شود که با استعلامی که کردیم بصورت مزایده هم امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: با وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این زمینه توافق شده که 10 نیروگاه در مرحله اول عرضه می شود.

خبرنگاری از وزیر نیرو سوال کرد: اتاق بازرگانی در مورد آمار تولید و مصرف برق انتقادهایی دارد. این انتقادها چیست؟ که وی پاسخ داد: باید در این زمینه بحث شود. موارد مختلفی است یعنی یک خطی نیست که الان بخواهم جواب صریح بدهم ولی حتما با آنها همراهی می کنیم و سعی کرده ایم درباره مسایلی که مستقیم به ما انتقال دادند ،همراهی لازم شود.
فتاح خاطر نشان کرد: به اتاق بازرگانی دعوت شده‌ام و در اولین فرصت به اتاق بازرگانی می‌روم.

کد خبر 60275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز