مدتی است جمعی از بانوان محله ابوذر با عنوان «گروه همیاران مبین» درکاری خلاقانه با تولید ست‌های ویژه حمل و نگهداری نان، استفاده از کیسه‌های نایلونی و پلاستیکی را در محله به کمترین حد ممکن رسانده‌اند.

همشهری آنلاین _ سارا جعفرزاده: «آذر بیگی» بانوی دوستدار محیط‌زیست هدایت این گروه از بانوان را برعهده دارد و ایده اولیه این طرح توسط او مطرح شده است. این گروه از بانوان محله با تولید محصولی سازگار با محیط‌زیست با یک تیر چند نشان زده‌اند؛ کارآفرینی برای بانوان محله، حمایت از محیط‌زیست و به حداقل رساندن مصرف پلاستیک. صفر تا صد تولید ست‌های ویژه حمل و نکهداری نان توسط این بانوان انجام می‌شود. پارچه و الیاف استفاده شده در ست‌های نان سازگار با محیط‌زیست است و کارآیی این ست‌ها به این شکل است که هر ست شامل ۳ کیسه پارچه‌ای است که هر کیسه از مراجعه به نانوایی و حمل نان تا زمان قراردادن نان در فریزر و بعد استفاده از آن در سفره، کارآیی و کاربرد دارد.

  • مصرف پلاستیک را به حداقل برسانیم

تا قبل از کرونا خرید نان به راحتی صورت می‌گرفت و اغلب شهروندان روی دست‌های خود نان را حمل می‌کردند. اما با اپیدمی کرونا شرایط کمی، پیچیده و خرید نان به یکی از امور دشوار تبدیل کرد.
یکی از نکاتی که برای تولید ست‌های ویژه حمل و نگهداری نان در نظر گرفته شده این است که با استفاده از ست‌ها می‌توان مصرف کیسه‌های پلاستیکی را به حداقل رساند. «عاطفه سادات نبیئیان» یکی از بانوانی است که در زمینه تولید کیسه‌های نان با سایر بانوان محله همکاری می‌کند و معتقد است که نباید شاهد خسارت به محیط‌زیست باشیم و باید به سهم خود برای حفظ محیط‌زیست تلاش کنیم.

  •   الگوسازی به کمک بانوان

ایده تولید ست‌های ویژه حمل و نگهداری نان ابتدا توسط آذر بیگی، بانوی ساکن محله ابوذر و فعال در حوزه محیط‌زیست مطرح شد. او در این‌باره می‌گوید: «ایده ست‌های ویژه حمل و نگهداری نان را از چند سال پیش در ذهن داشتم. در نهایت من به همراه بانوان گروه «همیار مبین» این ایده را به مرحله اجرا و تولید رساندیم. هدف اصلی من در انجام این کار این بود که بانوان به‌عنوان الگوی سایر اعضای خانواده دست به کار شوند. گروه ما با تولید ست‌های نان توانستند سبک زندگی بسیاری از اهالی محله را تغییر دهند. بسیاری از بانوان از ما ایده گرفته‌اند و خودشان کیسه‌های پارچه‌ای می‌دوزند.»

  •  جلوگیری از خسارت به طبیعت

«زهرا حقیقی» حدود یک سال است که در گروه بانوان همیار مبین در زمینه تولید ست‌های نان همکاری دارد و مسئول آموزش به بانوانی است که خیاطی این ست‌ها را برعهده دارند. حقیقی می‌گوید: «از زمانی که خودم به نوعی در تولید ست‌های نان مشارکت کردم مصرف کیسه‌های پلاستیکی در منزل ما به صفر رسیده است. تصور کنید همیشه نان را در کیسه‌های پلاستیکی در فریزر نگهداری می‌کردم و بعد مجبور بودم آن کیسه پلاستیکی را دور بیندازم که خودش خسارت جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست می‌زد. اما حالا چون این ست‌ها به‌صورت استاندارد تهیه شده است نان‌ها را در همین کیسه‌ها در فریزر نگهداری می‌کنم. بانوان می‌توانند با استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای نگهداری نان، مصرف پلاستیک را به حداقل برسانند.»

  •  اشتغالزایی برای بانوان سرپرست خانوار

یکی از اهداف بانوان گروه همیاران مبین علاوه بر حفظ محیط‌زیست، اشتغالزایی برای بانوان محله است. بیگی می‌گوید: «یکی از اهدافی که ما در گروه بانوان محله دنبال می‌کنیم ایجاد اشتغال برای بانوانی است که توانایی انجام کار دارند. اما زمینه انجام کار برایشان فراهم نیست. خوشبختانه اکنون قریب به ۳۰ بانوی هم‌محله‌ای در تولید ست‌های نان با ما همکاری می‌کنند. برخی از آنها سرپرست خانوارند و از اینکه درآمدزایی دارند و در تولید کالایی سهیم هستند احساس رضایت می‌کنند. بیگی از ایده‌ای که قرار است در آینده عملی کند می‌گوید: «یکی دیگر از مکان‌هایی که مصرف پلاستیک در آنجا دیده می‌شود مدارس است. در نظر داریم ظروف خوراکی برای دانش‌آموزان تولید کنیم که مجبور نباشند خوراکی‌شان را در کیسه‌های پلاستیکی حمل کنند.»

  • گزینه مناسب برای حمل و نگهداری نان

«سودابه عزیزی»، کارشناس محیط‌زیست ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۱۵ درخصوص ست‌های تولید نان که در محله ابوذر تولید می‌شود نظر مثبتی دارد و می‌گوید: «خوشبختانه بانوان محله آموزش‌های زیست‌محیطی در محله را بسیار جدی گرفته‌اند و با تغییر سبک زندگی و ابتکارات خلاقانه، حفاظت از محیط‌زیست را جزو اهداف اصلی خود قرار داده‌اند. در شرایطی هستیم که کرونا تمام ابعاد زندگی شهروندان را تحت تأثیر قرار داده و ابتدایی‌ترین کار روزمره یعنی خرید نان را به سخت‌ترین کار تبدیل کرده است.

این شرایط باعث شد اهالی محله ابوذر با تولید ست‌های نان که پارچه‌های به کار رفته در آن سازگار با محیط‌زیست است به نوآوری و ابتکاری دست بزنند که نه تنها برای ایام کرونا بلکه برای زمان‌های دیگر هم این ست‌های نان قابل استفاده هستند. نکته مثبت دیگر ست‌های نان، کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی است. برخی از بانوان وقتی نان را از فریزر خارج می‌کنند با همان کیسه پلاستیکی نان را درون مایکروفر قرار می‌دهند که حرارت باعث فعال شدن باکتری در پلاستیک و انتقال آن به نان می‌شود که برای سلامتی مضر است. اما اگر کیسه معمولی پارچه‌ای در اختیار داشته باشند و بعد از خارج کردن از فریزر نان را در کیسه پارچه‌ای قرار دهند، نان به دمای اتاق می‌رسد و قابل مصرف است.»