اگر شیئی در بینی یا گوش کودکتان گیر کرده است، در ابتدا باید آرامشتان را حفظ کنید.

اگر شیئی کاملا دیده می‌شود و به اندازه کافی نرم یا انعطاف‌پذیر است که به آسانی خارج شود، با استفاده از موچین آن را بگیرید و به آرامی آن را بیرون کشید. هرگز با گوش‌پاک‌کن یا وسائل خانگی مانند چوب کبریت یا خلال دندان شیئی را از بینی یا گوش کودک خارج نکنید، چرا که ممکن است آن را بیشتر به داخل برانید و آسیب ایجاد کنید.

همچنین اگر نمی‌توانید کودک را آرام نگهدارید، سعی نکنید که با موچین شیء را خارج کنید.

اگر شیء خارج نشد، چه کار باید کرد؟

اگر حشره‌ای وارد مجرای گوش کودکتان شده است، گوش کودک را به سمت خورشید یا یک نور درخشنده بگیرید، حشره ممکن است خودش خارج شود. در غیر این صورت، کودک را به پهلو بخوابانید، مجرای گوش را با روغن معدنی، روغن زیتون یا روغن بچه پر کنید تا حشره را از گوش خارج کند. برای خارج کردن اشیای دیگر به پزشک خانوادگی یا متخصص کودکان مراجعه کنید.

اگر شیئی در سوراخ بینی کودک گیر کرده است، او را وادارید یک سوراخ بینی دیگر با فشار ببندد و به آرامی با فین کردن تلاش کند تا شیء را از بینی خارج کند. گاهی استفاده از افشانه‌های ضد احتقان (گرفتگی بینی) می‌تواند تورم مجرای مبتلا را کاهش دهد و خارج کردن شیء را راحت‌تر کند. در این مورد هم اگر نمی‌توانید شیء را خارج کنید، با دکتر کودکتان تماس بگیرید.

ممکن است کودک متوجه کردن گیر کردن چیزی نشده باشد

کودکان کم‌سن به وارد کردن انواع چیزها به درون بینی‌ها و گوش‌هایشان علاقه دارند- از دانه‌های تسبیح گرفته تا دانه‌های پاپ کورن و ممکن است متوجه گیر کردن چیزی درون آنها نشوند. اولین شاهد دباره گیر کردن چیزی درون بینی ممکن است خروج ترشحات بودار از یک سوراخ بینی باشد یا کودک ممکن است از شنیدن صدایی عجیب در گوشش شکایت کند. در این موارد به درون سوراخ گوش یا بینی نگاه کنید تا معلوم شود چیزی درون آنها گیر کرده است یا نه.

البته ممکن است چیزی درون گوش یا بینی نبینید، بنابراین اگر باز گیر کردن چیزی درون آنها شک دارید، باید کودک