گیر کردن جسم خارجی در بینی اغلب در کودکان کم‌سن‌وسال رخ می‌دهد و معمولا مشکلی جدی ایجاد نمی‌کند، اما گاهی به آسیب مخاطی، خونریزی، عفونت و کشیده شدن جسم خارجی به درون مجاری هوایی می‌انجامد.

nose

کمک‌های اولیه در موارد گیر کردن جسم خارجی در بینی را به این ترتیب انجام دهید:

تکنیک تنفسی: از فرد بخواهید به جای بینی از طریق دهان نفس بکشد. فرد مصدوم باید از دم یا به درون کشیدن هوا با شدت هم خودداری کنند، زیرا این امر می تواند جسم را به عمق مجرای بینی فشار دهد.
بسته شدن سوراخ بینی: اگر جسم در یک سوراخ بینی فرو رفته است، سوراخ دیگر بینی را به آرامی فشار دهید. از فرد بخواهید به آرامی بینی خود را باد کند. این ممکن است به خارج کردن جسم بدون نیروی بیش از حد کمک کند.
روش «بوسه والدین»: اگر بیمار کودک است، می توانید از تکنیک «بوسه والدین» استفاده کنید. دهان خود را روی دهان کودک بگذارید و هوا را در مدتی کوتاه و به طور محکم به درون آن بدوید. این فشار می تواند به بیرون راندن جسم از سوراخ بینی مسدود شده کمک کند. اطمینان حاصل کنید که سوراخ بینی سالم را در طول این فرآیند ببندید.

موچین برای اشیاء قابل مشاهده: اگر جسم قابل رویت است و به راحتی قابل درک است، می توانید سعی کنید آن را با موچین بردارید. با این حال، از استفاده از موچین برای اشیاء عمیق تر یا کمتر در دسترس خودداری کنید، زیرا این کار می تواند آنها را بیشتر به داخل فشار دهد.

کمک‌های اولیه هنگام گیر کردن جسم خارجی در بینی

از چه کارهایی باید پرهیز کنید

از گوش‌ پاک‌ کن یا انگشتانتان استفاده نکنید: استفاده از گوش ‌پاک کن (سواب پنبه‌دار) یا انگشتان می‌تواند جسم خارجی را بیشتر به داخل بینی بفرستد و باعث آسیب شود.

از دمیدن شدید خودداری کنید: بینی را خیلی محکم یا مکرر فین نکنید، زیرا ممکن است باعث آسیب یا بدتر شدن وضعیت شود.

سعی نکنید اجسام عمیقا فرورفته را بیرون بیاورید: اگر جسم قابل مشاهده نیست یا عمیقاً به داخل سوراخ بینی فرو رفته است، سعی نکنید خودتان آن را خارج کنید. این کار می‌تواند منجر به آسیب یا عوارض شود.

ضرورت کمک گرفتن از پزشک

در این موارد فورا به دنبال کمک پزشکی بروید:

  • فرد دچار مشکل شدید در تنفس می شود.

  • خونریزی مداوم از بینی وجود دارد.جسم تیز است، یا یک باتری دکمه‌ای یا دو آهنربای دیسکی جفت شده است.

  • نمی توانید به راحتی جسم را خارج کنید یا انجام این کار باعث ناراحتی قابل توجهی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 881387
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha