آزمایش اندازه‌گیری هموگلوبین A1 خون می‌تواند معیاری از میانگین قند خون شما در طول ۳ ماه گذشته به دست دهد.

هموگلوبین رنگدانه‌ای است که درون گلبول‌های قرمز خون شما وجود دارد و هنگامی قند خون یا گلوکز بالا می‌رود به این رنگدانه متصل می‌شود. آزمایش A1c میزان قند خون متصل‌شده به هموگلوبین را اندازه می‌گیرد. با توجه به اینکه عمر گلبول‌های قرمز حدود سه ماه است، این آزمایش میانگینی از میزان قند خون شما در ۳ ماه گذشته را در اختیار می‌گذارد.

میزان طبیعی A1c در افرادی که دیابت ندارند بین ۴ تا ۵.۶ درصد است. در افرادی که پیش‌دیابت دارند و در معرض خطر بیشتر ابتلا به دیابت هستد، میزان‌های A1c بین ۵.۷ تا ۶.۴ درصد است و میزان بالای ۶.۵ درصد A1c به معنای دچار بودن به دیابت است.

توصیه «انجمن دیابت آمریکا» این است که بزرگسالان مبتلا به دیابت تلاش کنند با کنترل قند خونشان، میزان A1c زیر ۷ درصد نگه‌دارند تا خطر عوارض مربوط به این بیماری را کاهش دهند. توصیه درباره کودکان مبتلا به دیابت نیز حقط میزان A1c در همین حد است. در سالمندان مبتلا به دیابت که از جهات دیگر سالم هستند، حد تعیین‌شده برای A1c کمتر سختگیرانه و در حد زیر ۷.۵ درصد است.

در افراد مبتلا به دیابت، هر چه عددد A1c پایین‌تر باشد، خطر عوارض ناشی از دیابت مانند بیماری قلبی، بیماری کلیوی و مشکلات بینایی کاهش پیدا می‌کند.