خانه‌موزه شهدای منطقه ۱۸، در محله شهید رجایی، ابتدای خیابان شهدای دانش‌آموز است. برای رفتن به این موزه متفاوت کافی است سوار اتوبوس‌های شهرک ولی‌عصر(عج) ‌ـ میدان آزادی شوید و در ایستگاه شهدای دانش‌آموز پیاده شوید. فضای داخلی موزه شهدا چند بخش اصلی دارد که هرکدام دوره‌ای تاریخی را به نمایش گذاشته است.

همشهری آنلاین - مریم قاسمی:  از «سیدحسین سیدولی‌لو»، کارشناس امور ایثارگران شهرداری منطقه ۱۸، می‌خواهیم درباره امکانات و برنامه‌های خانه‌موزه شهدا برای ما صحبت می‌کند.

«سید ولی‌لو» از رزمنده‌های دوران دفاع‌مقدس است و سال‌ها راوی رشادت‌های جوانان این مرزوبوم در اردوهای راهیان نور بوده است. او اطلاعات خوبی از عملیات‌های مختلف دوران دفاع‌مقدس دارد و می‌تواند پاسخگوی سؤالات بازدیدکنندگان باشد.  

  • تهیه کتابچه سرگذشت‌ شهدا ۶ سال زمان برد

خانه‌موزه شهدا چندین بخش دارد. بخش اول، سالن رویدادها و اتفاقات دوران پیروزی انقلاب اسلامی و بخش دوم، اتاق جنگ و سالن معرفی شهدای شاخص و چهره‌های مطرح دوران هشت سال دفاع‌مقدس است. در اینجا تصاویری از شهدای معظم منطقه ۱۸ به نمایش درآمده و سومین بخش، اتاق مربوط به شهدای مدافع حرم است. در این بخش تماشای یادگاری‌ها، خواندن وصیتنامه و آثار به‌جامانده از شهدا برای بازدیدکنندگان جذابیت دارد و فضای معنوی ویژه‌ای به این خانه بخشیده است. در این خانه‌موزه، یک اتفاق ارزشمند دیگر هم روی داده که کارشناس اداره امور ایثارگران شهرداری منطقه توضیحش می‌دهد: «در کتابخانه خانه‌موزه شهدا کتابچه‌هایی نگهداری می‌شود که حاصل تلاش ۶ سال کار میدانی، پژوهشی و تحقیقی است. کارشناسان امور ایثارگران برای جمع‌آوری اطلاعات شهدای والامقام منطقه، وصیتنامه‌ها، دستنوشته‌ها، خاطرات و سبک زندگی آنان از زبان بستگان درجه یک و همرزمان و همسنگران شهدا زحمت زیادی کشیده‌اند. اکنون کتابچه‌های سرگذشت‌پژوهی شهدای والامقام منطقه در قالب ۲۰ اثر مکتوب به همراه تصاویر و عکس‌های یادگاری از دوران دفاع‌مقدس در این موزه نگهداری و برای مطالعه و تحقیق در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است.» 
معرفی فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید
سید ولی‌لو به راه‌اندازی نسخه الکترونیکی و سایت امور ایثارگران منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «این سایت برای سهولت دسترسی شهروندان به بانک اطلاعات شهدای معظم منطقه دایر شده و اطلاعات آن در طول ماه و فصل به‌روز می‌شود. گاهی وقت‌ها دوستان و همرزمان شهدا با ورود به سایت و مطالعه مطالب به یاد نکته و خاطره‌ای می‌افتند و با ما در میان می‌گذارند تا از آن استفاده کنیم. حدود ۲۰‌درصد از اطلاعات و تصاویر شهدای محله از طریق همسایه‌ها، بستگان دور و نزدیک، کاسبان محله و شورایاران در اختیار کارشناسان امور ایثارگران قرار گرفته و هنگام چاپ کتابچه‌ها و بارگذاری مطالب از آنها استفاده شده است.» 
کارشناس امور ایثارگران شهرداری منطقه می‌گوید: «همان‌طور که رهبر انقلاب تأکید فرموده‌اند، حفظ و پاسداشت نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. همه ما وظیفه داریم تا این فرهنگ و معارف ناب و معنوی را در اختیار نسل جدید قرار دهیم. بنابراین، در اداره امور ایثارگران در تلاشیم تا فرهنگ ایثار و شهادت را از طریق امکانات چندرسانه‌ای به شیوه‌های مختلف از جمله اجرای تئاتر، روزنامه دیواری، فیلم کوتاه، پادکست و... به همه گروه‌های سنی معرفی کنیم.»

  • برپایی موکب شهدا توسط شهروندان در مناسبت‌ها

کارشناس امور ایثارگران شهرداری منطقه در ادامه از معماری خاص موزه شهدا صحبت می‌کند: «نمای این ساختمان ایرانی‌ـ اسلامی و کاشیکاری‌های آن برگرفته از هنر اصیل ایرانی است. حسینیه موزه شهدا فضای مناسبی است برای برگزاری مراسم ملی و مذهبی، قرائت قرآن و دعا و... که بنا بر نیاز شهروندان و درخواست آنها، این فضا در اختیارشان قرار می‌گیرد. به‌جز این، موکب شهدا توسط شهروندان در ایام و مناسبت‌های ویژه، مثل سالگرد شهدای منطقه۱۸، ماه محرم، نیمه شعبان، ماه مبارک رمضان و... در محل خانه‌موزه شهدا برپا می‌شود.»
 

  • خانه امید جانبازان و ایثارگران

دوستی‌ تعداد زیادی از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران در محل موزه شهدا شکل گرفته است. آنها در محافل و دورهمی‌های موزه از خاطرات دوران جنگ تحمیلی و رشادت‌های همرزمان خود می‌گویند و با هم تجدید خاطره می‌کنند. حالا دیگر موزه شهدا به خانه امید جانبازان و ایثارگران تبدیل شده است.  
 

  • خیر مقدم به خانواده شهدا 

یکی از ویژگی‌های بارز موزه شهدا این است که همه خانواده‌های شهدا دارای یک کارت ورود هستند که هنگام ورود به خانه‌موزه و کشیدن آن در دستگاه تعبیه‌شده، بلندگوهای موزه به صدا درمی‌آیند و با خوشامدگویی، اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، تاریخ شهادت، حضور در عملیات، وصیتنامه و مختصری از زندگینامه شهید را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد تا اهالی با آن شهید بیشتر آشنا شوند.