تقلب در امتحانات برای بچه‌های دهه پنجاه و شصت طور دیگری بود. آن دوران که خبری از گوشی همراه، گیرنده‌های صوتی، ساعت‌های مچی پیشرفته و غیره نبود، دانش‌آموزان تنبل و درس نخوان برای گرفتن نمره قبولی راه پر تب‌وتابی پیش رو داشتند، اما حالا و با وجود امکانات مدرن، شیوه‌ها در این طریق توفیر پیدا کرده است!

همشهری آنلاین - مریم قاسمی : هرچند امکانات و تجهیزاتی که امروز در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد قابل مقایسه با بچه‌های دوران قدیم نیست، اما این را مطمئن باشید که کادر و کارکنان مدرسه دست روی دست نمی‌گذارند تا برخی از دانش‌آموزان با سوءاستفاده از این ابزارها و وسایل به مقصود و هدفشان برای تقلب در امتحانات برسند! بنابراین، به‌دنبال راهی‌اند که بتوانند به‌راحتی و مثل آب خوردن، دست متقلبان و افرادی را که وسایل ممنوعه با خود به مدرسه و یا سر جلسه امتحانات می‌آورند، رو کنند.

نام این تکنولوژی پیشرفته «راکت بازرسی» و یا «موبایل‌یاب» است که به قول معروف راه تقلب را برای همیشه به روی دانش‌آموزان متقلب مسدود و آمال و آرزوهای آنان را برای گرفتن نمره قبولی بدون تلاش و زحمت، نقش بر آب کرده است.

قیمت این دستگاه که عنوان وسیله کمک‌آموزشی به آن داده‌اند، از ٨٠٠ هزار تومان تا یک میلیون و ۵٠٠ هزار تومان، با توجه به مارک و قابلیت‌هایشان، متفاوت است. استفاده از «راکت بازرسی» در برخی از مدارس جنوب شهر و به‌ویژه در مدارس منطقه ١٨ رواج پیدا کرده والبته موافقان و مخالفانی هم دارد، اما در هر صورت و با توجه به نظر والدین و دانش‌آموزان، مزایای این دستگاه بیشتر از نقاط ضعفش است.

«مهین-الف»، از معلمان شاغل در مدارس منطقه ١٨، در این‌ باره می‌گوید: «این وسیله کمک‌آموزشی کمک می‌کند تا فضای محل برگزاری امتحانات امن و به دور از هرگونه خطا باشد. با استفاده از «راکت بازرسی» امکان بردن وسایل ممنوعه مثل موبایل، گیرنده‌های صوتی، ماشین‌حساب، ساعت‌های هوشمند و... به داخل حوزه و محل برگزاری امتحانات به صفر می‌رسد و داوطلبان و دانش‌آموزان در یک فضای سالم و عادلانه به رقابت می‌پردازند.»

او اضافه می‌کند: «استفاده از راکت بازرسی در زمان برگزاری آزمون داوطلبان کنکور و امتحانات پایان‌ترم دانش‌آموزان باعث صرفه‌جویی در زمان و ورود به جلسه امتحان نیز می‌شود، چراکه برای بازرسی بدنی هر دانش‌آموز کمتر از ٣٠ ثانیه زمان نیاز داریم.»

مزیت دیگر «راکت بازرسی» سبک‌وزن بودن و راحتی حمل آن است. با این حال، استفاده از راکت بازرسی هنوز در کشور ما به صورت قانونی اجرایی نشده و به شکل محدود در ورودی مراکز برگزاری آزمون و یا برخی مدارس برای جلوگیری از تقلب استفاده می‌شود.

نباید فراموش کنیم که برای دانش‌آموزان و یا دانشجویان دختر، به خاطر نوع پوشش سر، قابلیت مخفی‌سازی و ورود ابزاری مانند، گیرنده و هندزفری و یا فرستنده‌های صوتی وجود دارد و جلوگیری از ورود اشیای ممنوعه از سوی پرسنل به صورت فیزیکی و سنتی خیلی سخت‌ و زمان بر است. به همین دلیل می‌توان از تجهیزات بازرسی مدرن، نظیر این دستگاه‌ها، برای کنترل اوضاع استفاده کرد.