مدیر کل صندوق بین المللی پول ضمن ابراز امیدواری درباره از سرگیری رشد اقتصادی جهان در اواخر سال 2009 تاکید کرد بحران مالی کنونی در واقع بحران نظام سرمایه داری است

دومینیک استروس کان،‌ مدیر کل صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد هر چند خطر یک "فاجعه جدید" در نظام مالی جهان همچنان به قوت خود باقی است، اما پیش بینی می‌شود اقتصاد جهان رشد خود را از اواخر سال اینده میلادی از سر گیرد.

مدیر کل صندوق بین المللی پول در مصاحبه‌ای که امروز در مطبوعات فرانسه منتشر شد اعلام کرد اگر کشورهای جهان در تلاش‌های خود برای مقابله با بحران جدی عمل کنند، شرایط برای از سر گیری رشد اقتصادی جهان فراهم خواهد شد هر چند نباید خطراتی را که همچنان در این مسیر وجود دارد کم اهمیت بشماریم.

دومینیک استروس کان تاکید کرد نگرانی از اینکه بحران در نظام پولی جهان تداوم داشته باشد همچنان پابرجاست بنابراین لازم است که مسئولان بانک‌ها و موسسات مالی با اتخاذ تصمیمهای شجاعانه از جمله اعطای وام‌های جدید به متقاضیان، به منظور پایان دادن به وضعیت کنونی گام بردارند.

مدیر کل صندوق بین المللی پول خاطر نشان کرد مسئولان بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در سال‌های اخیر به طور نسنجیده وام‌های مختلفی در اختیار متقاضیان قرار دادند بدون اینکه به خطرات و پیامدهای اینکار فکر کنند،‌ اما اکنون مشکلات و نگرانی‌های انها به قدری است که دیگر حاضر نیستند به هیچکس وام دهند.
مدیر کل صندوق بین‌المللی پول با تاکید بر اینکه ماموریت این نهاد مالی بین‌المللی تلاش برای نجات نظام سرمایه‌داری جهانی نیست، خاطر نشان کرد بسیاری از سران کشورهای جهان دامنه و ابعاد بحران مالی کنونی را به خوبی ارزیابی نکرده‌اند به همین علت انچنانکه لازم بود در نیمه اول سال 2008 برای مقابله با این بحران تلاش نکردند.

دیر کل صندوق بین‌المللی پول افزود بحران مالی جهانی شرایطی فراهم کرد تا ناکارامدی ، نقایص و ضعف‌های نظام سرمایه داری که به قیمت تضعیف و حتی نابودی اقتصاد برخی از موسسات بزرگ منجر شده است،‌ نمایان شود.

استروس کان معتقد است بحران مالی و اقتصادی کنونی موجب بی اعتباری نظام سرمایه داری شده است. وی بر این عقیده است که بی اعتبار شدن نظام سرمایه داری در جهان شرایط مناسبی را برای شرکتها و کارشناسان اقتصادی کشورها فراهم کرده است
تا به فکر جایگزینی نظام کارامدتری باشند.

استروس کان ادامه داد از یک یا دو ماه پیش،‌ اگاهی از عمق و پیامدهای این بحران مالی بیشتر شد. وی با بیانی اینکه نشست اخیر سران گروه بیست در واشنگتن در زمینه اگاه سازی از بحران مالی اخیر موثرتر از دیگر نشستهای منطقه ای و بین المللی بود خاطر نشان کرد لازم است تدابیر و تصمیمهای مناسبی که در این نشست اتخاذ شد هر چه زودتر به اجرا گذاشته شود.

مدیر کل صندوق بین‌المللی پول ادامه داد بحران مالی اخیر در واقع "بحران نظام سرمایه‌داری در جهان" است اما این بحران به معنای فروپاشی اقتصاد بازار نیست هر چند "لیبرالیسم لجام گسیخته کنونی" با مخالفت همه‌جانبه افکار عمومی جهان روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، مدیر کل صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد این اولین بحران واقعی در جهان بود اما احتمالا اخرین بحران نخواهد بود

برچسب‌ها