همشهری آنلاین: تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی در خصوص موفقیت طرح اقتصادی رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای خروج از بحران شک و تردید دارند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در گزارشی در این‌باره گفت: باراک اوباما وعده داده است تا سال ۲۰۱۱، ۲.۵ میلیون فرصت شغلی در آمریکا ایجاد خواهد کرد.

او در نطق هفتگی خود گفت: در چارچوب یک طرح محرک اقتصادی با اجرای طرح‌های عمرانی مانند پل سازی و جاده سازی و نوسازی مدارس و توسعه فناوری‌های سازگار با محیط زیست فرصت‌های شغلی زیادی فراهم خواهد شد. جرج سورس، میلیاردر آمریکایی، نیز از طرح اوباما حمایت کرده است.

گزارشگر بی‌بی‌سی در گزارش خود این‌باره گفت: قوی‌ترین اقتصاد جهان به تدریج وارد دوره دردناک رکود می‌شود. بحرانی که در بازار مسکن آغاز شد با سقوط ارزش شاخص‌های سهام به وال استریت سرایت کرد و اینک نیز بخش تولید را در بر گرفته است.

این اواخر با اعلام افزایش گسترده بی‌کاری در آمریکا تصویر این بحران تیره‌تر شد. وی با اشاره به اینکه دوره ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش رو به پایان است گفت: کشورهای نگران دیگر امیدی به یک رئیس جمهوری ناتوان ندارند.

به نظر می‌رسد که از دست بوش نیز که در آخرین سفر خارجی خود به پرو رفته است هیچ کاری ساخته نیست. در عوض نگاه‌ها اینک به مردی دوخته شده است که جای او را در کاخ سفید خواهد گرفت.

اوباما در نطق هفتگی خود قول داد به مقابله با این چالش بزرگ برود. وی در این نطق گفت: ما با یک بحران بزرگ تاریخی مواجه‌ایم. بازارهای مالی با تلاطم بیشتری مواجه شدند. میزان فروش مسکن در ماه اکتبر در آمریکا به پائین‌ترین سطح خود در نیم قرن گذشته رسید. هفته گذشته نیز ۵۴۰ هزار نفر به آمار بیکاران افزوده شد که بالاترین رقم در ۱۸ سال گذشته بود. 
به گزارش بی‌بی‌سی گفت: اوباما برای مقابله با این مشکلات به مشاوران خود توصیه کرده است یک طرح دو ساله برای بهبود اوضاع اقتصادی تدوین کنند. او می‌خواهد با بازسازی زیرساخت‌های آمریکا ۲.۵ میلیون شغل ایجاد کند و میلیاردها دلار برای توسعه انرژی‌های بدیل برای کاستن از وابستگی آمریکا به نفت خارجی هزینه کند.

اوباما رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت: ما امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلی را از دست داده‌ایم و اگر سریعتر اقدام نکنیم اکثر کارشناسان معتقدند که سال آینده نیز میلیون‌ها فرصت شغلی دیگر را از دست خواهیم داد.

اما وعده او برای اینکه دولت نقش بزرگتری را در اقتصاد بر عهده خواهد گرفت موجب برخی نگرانی‌ها شده است. برخی معتقدند که طرح‌های او رنگ و بوی طرح‌های اروپایی را دارد.

پروفسور پیتر موریسی از دانشگاه مریلند در این‌باره گفت: به نظر می‌رسد یک دولت حزب کارگری مانند دولت انگلیس در آمریکا نیز زمام امور را به دست گرفته است. بسیاری از چیزهایی که اوباما درباره ان حرف می‌زند رنگ و بوی حرف‌های لیبرال دموکرات‌ها را ندارد. او حرف‌های حزب کارگری را در آمریکا می‌زند.

بر اساس این گزارش، نسخه‌ای که اوباما برای درمان بیماری اقتصادی آمریکا نوشته است بازتابی از افکار گوردن براون نخست وزیر انگلیس است که گفته است فقط با اقدامات دولت می‌توان به احیای اقتصادی کمک کرد نه با اقدامات بازار ازاد.

دو ماه مانده است که اوباما وارد کاخ سفید شود اما از هم اینک نشانه‌های شک و بدبینی به موثر بودن طرح او نمایان شده است.

کد خبر 69064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز